Gå til innhold

Er det forskjell på gutter og jenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis så, på hva slags måter?

Tenker på all kvoteringen som foregår i Norge, som angivelig skal rette opp i "diskrimineringen" som kvinnfolket opplever. Men hva hvis det har med biologiske forskjeller? Kanskje kvinner i snitt er mer interessert i X enn i Y, for eksempel mer interesert i omsorgs-yrker enn teknologirelaterte yrker, da bør vel ikke kvotering av kvinnfolk inn i yrker de i mindre grad ønsker, og utestenge gutter fra yrker de ønsker, for at kvinner skal få yrker de misliker og gutter yrker de misliker. Det høres ganske ulogisk ut, men dersom det faktisk ikke er forskjeller mellom gutter og jenter så kan en til en viss grad nesten forsvare praksisen (bare nesten), men vet ikke om det er tilfelle?

Noen som vet hva forskningen sier om dette? Er det forskjeller på gutter og jenter ?

Kjør debatt

Anonymkode: 7d014...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis så, på hva slags måter?

Tenker på all kvoteringen som foregår i Norge, som angivelig skal rette opp i "diskrimineringen" som kvinnfolket opplever. Men hva hvis det har med biologiske forskjeller? Kanskje kvinner i snitt er mer interessert i X enn i Y, for eksempel mer interesert i omsorgs-yrker enn teknologirelaterte yrker, da bør vel ikke kvotering av kvinnfolk inn i yrker de i mindre grad ønsker, og utestenge gutter fra yrker de ønsker, for at kvinner skal få yrker de misliker og gutter yrker de misliker. Det høres ganske ulogisk ut, men dersom det faktisk ikke er forskjeller mellom gutter og jenter så kan en til en viss grad nesten forsvare praksisen (bare nesten), men vet ikke om det er tilfelle?

Noen som vet hva forskningen sier om dette? Er det forskjeller på gutter og jenter ?

Kjør debatt

Anonymkode: 7d014...a69

Ja, på gruppenivå er det forskjeller. Og den såkalte diskrimineringen av kvinnfolk er en myte.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 6456c...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis så, på hva slags måter?

Tenker på all kvoteringen som foregår i Norge, som angivelig skal rette opp i "diskrimineringen" som kvinnfolket opplever. Men hva hvis det har med biologiske forskjeller? Kanskje kvinner i snitt er mer interessert i X enn i Y, for eksempel mer interesert i omsorgs-yrker enn teknologirelaterte yrker, da bør vel ikke kvotering av kvinnfolk inn i yrker de i mindre grad ønsker, og utestenge gutter fra yrker de ønsker, for at kvinner skal få yrker de misliker og gutter yrker de misliker. Det høres ganske ulogisk ut, men dersom det faktisk ikke er forskjeller mellom gutter og jenter så kan en til en viss grad nesten forsvare praksisen (bare nesten), men vet ikke om det er tilfelle?

Noen som vet hva forskningen sier om dette? Er det forskjeller på gutter og jenter ?

Kjør debatt

Anonymkode: 7d014...a69

Er de det eller er det samfunnet som antar at de er det/ønsker at de skal være det og dermed styrers de i en slik retning gjennom oppdragelse og hverdagslivet på skole/jobb?

Anonymkode: 9f1ec...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Stor forskjell på gruppenivå. Men også mange femi mannfolk, ,og maskuline kvinner.

Ja, la feminine gutter få lov til å studere feminine yrker, ikke tving maskuline gutter til å velge feminine yrker gjennom statlig diskriminering... Staten vet kun kjønnet, de vet ikke om du har mer feminine sider eller ikke, men det viser du ved hvilke studier du søker på, hvis en gutt vil søke sykepleier yrke, la han få lov, hvis en gutt vil søke teknologistudie, la han få lov, ikke driv med statlig diskriminering og tving maskuline gutter til feminine yrker de ikke ønsker... ganske logisk, gi alle like muligheter, så søker de selv på det studiet de med deres personlighet og interesser ønsker, ikke om de har innover eller utovertiss

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er de det eller er det samfunnet som antar at de er det/ønsker at de skal være det og dermed styrers de i en slik retning gjennom oppdragelse og hverdagslivet på skole/jobb?

Anonymkode: 9f1ec...126

Jeg vet ingenting om dette, jeg bare stiller spørsmål :P Det skulle ikke overraske meg om det er genetiske forskjeller på gruppenivå ettersom kvinnfolket føder barn vrir det perosnligheten genetisk i en viss retning gjennom evolusjonen (i snitt) virker logisk, men jeg vet altså ikke derfor jeg spør så dere kan svare meg :D  

Anonymkode: 7d014...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart finnes det to kjønn. Enten er du jente, eller så er du gutt. 

De eneste gangene jeg kan forstå begrepet "født i feil kropp" er hvis det ved fødselen er tvil om barnets kjønn. Har hørt om nyfødte barn med usikre ytre genitalia. Da kan en blodprøve hjelpe til med å avklare barnets egentlige kjønn. Men har hørt om barn som blir født med begge deler. Penis og pung på utsiden, men eggstokker og livmor på innsiden. Da er jo forvirringen total, og en må nesten bare vente å se hva den lille selv opplever seg som. Gutter og jenter som blir oppmuntret av foreldre til å være det motsatte kjønn av hva de er født som, bare fordi de har lyst, tror jeg ikke er ekte transkjønnede. Det er jo så in nå å føle seg født i feil kropp, og mange kaster seg på bølgen. Jeg tør påstå at 90% av tilfellene bare er føleri og oppkonstruerte tilfeller.

Jenter er for det meste opptatt av dukker, typiske jentefarger, liker å leke mor-far-og barn, doktor, prinsesser, o.l. Gutter er for det meste opptatt av teknikk, biler, voldsom lek, superhelter o.l. Det kan nok de fleste foreldre og barnehageansatte bekrefte. Og det er IKKE på grunn av forventningspress og pådytting av tradisjonelle kjlnnsrollemønster. De velger det selv. Det er til og med forsket på det. 

Det ER forskjell på kjønnene, og sånn skal og bør det fortsette å være.

 

Anonymkode: ec24b...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎19‎.‎08‎.‎2017 den 12.05, AnonymBruker skrev:

Kanskje kvinner i snitt er mer interessert i X enn i Y, for eksempel mer interessert i omsorgs-yrker enn teknologirelaterte yrker, da bør vel ikke kvotering av kvinnfolk inn i yrker de i mindre grad ønsker, og utestenge gutter fra yrker de ønsker, for at kvinner skal få yrker de misliker og gutter yrker de misliker.

Poenget med kvotering er da ikke at ungdom skal søke til yrker de ikke liker, tror du virkelig det er så enkelt å få til det?  Poenget er at samfunnet ønsker at begge kjønn skal finnes i alle yrker og bransjer og derfor oppmuntrer det underrepresenterte kjønnet til å søke den veien. 

Selv om det ene kjønn kanskje "i snitt" er mer interessert i en yrkesvei enn det andre, vil det alltid være noen som har "omvendte" interesser.  Det er disse som gis et fortrinn ved kvotering.  Det foregår stort sett (tror jeg) i form av kjønnspoeng, ikke ved radikal kvotering, dvs. det er ingen "kvote" reservert for ett av kjønnene, men søkere med mindretalls-kjønnet får ekstrapoeng.  Hvis dette kan kompensere litt for alle fordommene de møter, og så lenge man må være kvalifisert uansett, er det ingen som blir utestengt av den løsningen.  

Når det er sagt, virker det som det går veldig tregt med å innføre ordningen på de studiene der jentene nå har kommet i stort flertall, fordi lovverket er fra en annen tid.  Det er uheldig, det bør selvsagt gå begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev:

gi alle like muligheter, så søker de selv på det studiet de med deres personlighet og interesser ønsker,

Så enkelt er det ikke. Jeg kjente ei som ville bli snekker, men det ble ikke akseptert av foreldrene, så hun endte med å gå helse- og sosialfag. Det gikk noen år, så var hun voksen nok til å ikke la seg styre av foreldrene, da ble hun snekker. Det hadde jo vært mye bedre om hun bare hadde blitt snekker med engang. Det er mange tilfeller hvor barna blir overtalt av foreldre til hva de bør utdanne seg som. Og mange valg skjer nettopp fordi det er det som er normalen. Selv startet jeg på halse- og sosialfag fordi det var det jenter gjorde om de ikke valgte allmennfag eller formgivning. Men jeg endte opp med fagbrev som elektriker. På et eller annet vis blir man preget og man blir ekstremt lett preget i den alderen man er i når man skal finne ut hva man vil bli. Så samfunnet trenger at gutter oppfordres inn i jenteyrker og motsatt. Det må til for at mange av de som vil også skal tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...