Gå til innhold

For et arbeidsliv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/_-unge-ma-laere-seg-a-jobbe-ved-siden-av-skolen-1.13651136

1500 mennesker søkte på 2 stillinger, konklusjonen vi skal trekke av dette er at unge må få seg jobb, slik at de kan sloss med de 1500 andre om å få jobb.

Men om alle 1500 arbiedsledige som søkte på jobben hadde tidligere erfaring, ville fortsatt bare 2 av 1500 fått jobben, dette er jo bare et pyramidespill og ingen løsning

Blir som å sende de 1498 som ikke fikk jobben på jobbsøkerkurs hos NAV, det løser ingenting.... fortsatt bare 2 av 1500 som får de to jobbene...

Virker som om den eldre generasjonen har trukket stigen opp, og samtidig så stusser de over at antall unge uføre stiger, tror de at en taper asperger uten social skills, vil vinne konkurransen om jobben med den søte utadvente og dyktige jenta der, trokke det :P 

 

Men en får si det som det er, ikke driv med tåkeprat og pyramidespill og lat som ingenting...

 

Anonymkode: a70d9...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/_-unge-ma-laere-seg-a-jobbe-ved-siden-av-skolen-1.13651136

1500 mennesker søkte på 2 stillinger, konklusjonen vi skal trekke av dette er at unge må få seg jobb, slik at de kan sloss med de 1500 andre om å få jobb.

Men om alle 1500 arbiedsledige som søkte på jobben hadde tidligere erfaring, ville fortsatt bare 2 av 1500 fått jobben, dette er jo bare et pyramidespill og ingen løsning

Blir som å sende de 1498 som ikke fikk jobben på jobbsøkerkurs hos NAV, det løser ingenting.... fortsatt bare 2 av 1500 som får de to jobbene...

Virker som om den eldre generasjonen har trukket stigen opp, og samtidig så stusser de over at antall unge uføre stiger, tror de at en taper asperger uten social skills, vil vinne konkurransen om jobben med den søte utadvente og dyktige jenta der, trokke det :P 

Nei, det er helt usannsynlig.

Sånn er det nok.

Stay trygda.

Anonymkode: 1693c...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ledigheten i Norge eksklusive innvandrere er 2,4%. 97,6% av de som kan godt norsk, er friske og ønsker jobb har altså jobb.

Jeg holder innvandrere utenfor fordi det er spesielle grunner som språkproblemer og at det tar tid å etablere seg. Kanskje diskriminering også. Uansett: 93% av friske innvandrere som ønsker jobb har jobb. Det er ikke *umulig* for dem heller. 

Hvilke slutninger kan man trekke når 1500 søket på 2 stillinger? Ikke vet jeg. Det betyr i alle fall ikke at kun 1/750 får seg jobb i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gargamel skrev:

Ledigheten i Norge eksklusive innvandrere er 2,4%. 97,6% av de som kan godt norsk, er friske og ønsker jobb har altså jobb.

Jeg holder innvandrere utenfor fordi det er spesielle grunner som språkproblemer og at det tar tid å etablere seg. Kanskje diskriminering også. Uansett: 93% av friske innvandrere som ønsker jobb har jobb. Det er ikke *umulig* for dem heller. 

Hvilke slutninger kan man trekke når 1500 søket på 2 stillinger? Ikke vet jeg. Det betyr i alle fall ikke at kun 1/750 får seg jobb i Norge. 

Yrkesdeltagelsen i arbeidsfør alder er rundt 70% for nordmenn, og 50-60% for innvandrere generelt, og 40% for innvandrere fra afrika (og noe sånn som 80-90% for arbeidsinnvandrere/asiatiske nye landsmenn 

Dette til orientering

Anonymkode: a70d9...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg var en av to som søkte ren gang. Jeg fikk den ikke.

En annen gang fikk jeg en jobb men fikk brev noen uker senere om at bevilgningene var uteblitt.

Andre mennesker flytter og opplever at virksomheten det nye stedet rammes på nytt.

Sånt skjer så dessverre stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gargamel skrev:

Ledigheten i Norge eksklusive innvandrere er 2,4%. 97,6% av de som kan godt norsk, er friske og ønsker jobb har altså jobb.

Jeg holder innvandrere utenfor fordi det er spesielle grunner som språkproblemer og at det tar tid å etablere seg. Kanskje diskriminering også. Uansett: 93% av friske innvandrere som ønsker jobb har jobb. Det er ikke *umulig* for dem heller. 

Hvilke slutninger kan man trekke når 1500 søket på 2 stillinger? Ikke vet jeg. Det betyr i alle fall ikke at kun 1/750 får seg jobb i Norge. 

Det er mange som er uønsket på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: 1693c...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yrkesdeltagelsen i arbeidsfør alder er rundt 70% for nordmenn, og 50-60% for innvandrere generelt, og 40% for innvandrere fra afrika (og noe sånn som 80-90% for arbeidsinnvandrere/asiatiske nye landsmenn 

Dette til orientering

Anonymkode: a70d9...149

Ja, derfor presiserte jeg at jeg snakker om friske folk som vil ha jobb.

Også derfor jeg skilte mellom innvandrere og andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er godt mulig jeg er den overengstlige mennesketypen( sikkert også derfor jeg dengang ble truffet av psykisk antydning til diagnose om jeg forstod alt rett.)

Jeg er engstelig også for "friske" mennesker da alt virker så politisert i verden i dag at vi kanskje ser mange steder hva som enkelte drøftet på søttitall. At noen  blir utestengt fra yrkeslivet på bakgrunn av politiske meninger eller antatt tilknytning. Husker det dengang raste en debatt om " yrkesforbud" også her i landet.

Men sikkert ingen grunn til bekymring for noen i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er godt mulig jeg er den overengstlige mennesketypen( sikkert også derfor jeg dengang ble truffet av psykisk antydning til diagnose om jeg forstod alt rett.)

Jeg er engstelig også for "friske" mennesker da alt virker så politisert i verden i dag at vi kanskje ser mange steder hva som enkelte drøftet på søttitall. At noen  blir utestengt fra yrkeslivet på bakgrunn av politiske meninger eller antatt tilknytning. Husker det dengang raste en debatt om " yrkesforbud" også her i landet.

Men sikkert ingen grunn til bekymring for noen i våre dager.

Jo det er definitivt blitt slik at en må ha riktige meninger ellers blir en fryst ut av arbeidsplassen enkelte steder, bare se på NRK (som kommer til å bli finansiert av skattebetalerne snart) http://p3.no/hva-har-skjedd-med-ludvig/ Er du kritisk til innvandring er du ekstremist og blir fryst ut fra arbeidsplassen, en må være enig i eller late som en er enig i politisk korrekte vedtatte sannheter mange steder i arbeidslivet

Men nei du trenger ikke bekymre deg (personlig for dette) men en må innse hva som har skjedd slik at en ikke sensurerer forskjellige meninger for det er ikke bra på lang sikt for landet vårt

Anonymkode: a70d9...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
På 21.8.2017 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Det er mange som er uønsket på arbeidsmarkedet.

Anonymkode: 1693c...f26

Jeg er en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg trodde NRK alltid har vært finansiert av oss alle direkte eller indirekte jeg ,men jeg har ikke prøvet å lese  årsmeldinger og offentlige innsyn og prøvet å analysere pengestrømmene i det offentlige eller NRK noe nærmere. Jeg har ofte gått ut fra at denne gruppen dokumenter som er folk flest mulig å få innsyn i er veldig overflatiske og ikke så lett å se om noe er kritikkverdig utover helt prinsipielle eller ideelle meninger eller syn.

Men jeg ser  den enorm  viktigheten  for hver enkelt borger eller nå samfunnsmedlem  både å ha tilgang og ha mulighet til å få informasjon i framtidige informasjons og kunnskapssamfunn og at vi alle bidrar til opprettholdelse  og vedlikehold av dette. Samtidig  kan det kanskje være at folk flest ønsker å styre husstandens utgifter for å kanskje kunne gi sønn eller datter en bestemt kostbar utdanning  i fremtiden eller andre ting. 

Hvis man stadig " fornyer" samfunnet på "denne "og kanskje lignende måter kan man kanskje risikere at dels store grupper mennesker blir er slags "etterslep "og må kanskje ha kostbar ekstrahjelp for å kunne utføre eller " være"hva som kreves for å  bli eller bli godkjent som en funksjonell" bidragsyter i samfunnet.Satt på spissen selvsagt.

Men man vet jo ingenting før man ser mer  hvordan det er tenkt å bli. 

Det er så mange som er i presset situasjon i vår tid både i hjemsituasjon og på jobb og også  de mange som står utenfor yrkesliv eller studieliv av forskjellige grunner.

 

Tingene er så kjempesjeldent så kjempeenkelt som de kan se ut

utenifra eller som jeg som litt overflatisk avisleser.

Men det har aldri før vært så mange resperiser så det er mange tegn på at det er veldig lite ressurser til denne grenen i samfunnet både som produsent og bruker av media synes jeg det virker som.

Men alt er i endring. 

Jeg tror det er på samme måte som at i samtlige politiske partieier er det et sterkt og aktivt ungt program og partimedlemmer. De unge i alle partier har grønt som sin hjertesak tror jeg og det gir mye håp for framtidig og godt samarbeid.

Uansett hvilke partikonstellasjoner som haler inn valgvinden så blir det seier til "Grønt "tror jeg. Unge mennesker er den beste garantisten for det. Tror jeg.

Men jeg er enig vi må innse hva som er skjedd. Håper bare det blir Valget for  ungdommen og  for yrke og arbeidsliv for alle som tror de kan bidra om det så måtte være å gjøre denne verden beviselig  mere grønn.

😔😘

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslivet er i veldig endring og det er egentlig kanskje de aller eldre som smerter mest.

I perioden det var hjemsykepleie så vi hvordan de kom fra fjern og nær i et veldig stort distrikt som nå er mange ganger større. For eldre kan det være veldig vanskelig å helt fange opp. De tror alle bor rett i nærheten og forstår ikke " stordriftsfordeler" og " kost/ nytte"

Anonymkode: 1c106...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...