Gå til innhold

Aurorix og opptrappingssymtomer


sirop1365381324

Anbefalte innlegg

sirop1365381324

Jeg har startet på Aurorix mot hovedsaklig panikklidelse og agorafobi/sosial angst. Jeg har nok også utviklet noe depresjon på grunn av utfordringene overnevnte lidelser gir meg.

Jeg startet knapt 2 uker siden med 300mg daglig, har nå etter nesten to uker øket til 450mg (300mg morgen + 150mg ettermiddag). Om en uke skal jeg øke ytterligere til 600mg og gå en uke før jeg tar en vurdering med legen om effekten og evt. ytterligere økning av dosen.

Siden jeg startet har jeg ikke merket stort av bivirkninger utenom en litt svak hodepine av og til, angsten derimot har ikke blitt bedre men har øket noe i omfang, panikken kommer lettere og agorafobien har blitt periodevis værre.

Jeg har lest at medisinell behandling av slike lidelser ofte medfører en forverring i starten, men trodde dette gjaldt i hovedsak ssri medisiner. Noen som har erfaring med Aurorix og kan si om de har opplevd lignende?

Endret av sirop1365381324
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde Aurorix i 8 uker. Startet på 300, så opp til 450mg. Fikk enorm angst og panikkanfall, som fortsatt var like ille etter 8 uker. Gikk da rett over på Cipralex, da jeg ikke orket mere. Den hjalp på depresjonen etter ca 2-3 uker, men angsten ble altså bare værre og værre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Hva fikk du Aurorix hovedsaklig mot?

Har inntrykk av at det er veldig individuelt hvordan man reagerer på disse medisinene, har Cipralex hjulpet deg med angsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

På kommende mandag er det 3 uker siden oppstart og jeg skal etter planen gå opp fra 450mg til 600mg, men nå er jeg i tvil på om jeg heller skal trappe ned igjen da angsten har gått i taket etter opptrappingen fra 300mg til 450mg.

Ingen flere som har noen erfaringer ang. denne medisinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som kom først,  angsten eller depresjonen. Begge har eskalert det siste året med panikkangst i tillegg.  Prøvde Brintellix uten særlig bedring,  å ønsket selv å prøve Aurorix. Har tidligere gått på Cipralex i mange år, men likte ikke bivirkningene som ekstrem svetting, null libido og vektøkning, men de fungerte godt på GAD og depresjon. Men jeg måtte bite i det sure eplet å starte opp med de igjen nå,  måtte velge mellom pest eller kolera.  Klarte ikke å leve med angsten lenger. Aurorix tør jeg ikke ta noe mere i allefall.  Hvordan går det med Deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Vel.. jeg begynte min 4. uke og trappet opp til 600mg i dag. Har sett noen her på forumet tidligere skrevet at man må ofte opp på 600mg++ for å få den angstdempende effekten, så jeg prøver en uke til om det ikke forverrer seg veldig.

I går og i dag har gått ganske greit egentlig, fortsatt endel angst men levelig for en liten periode til jeg ser om medisinen hjelper mot det den er ment til.

Merkelig nok så er jeg litt mer angstfri på sent ettermiddagen og kvelden enn jeg er på morgenen og formiddagen, nesten slik som jeg var før jeg begynte på Aurorix,  plagene mine har alltid vært relatert til spesifikke situasjoner og ikke sånn generel angstlidelse.

 

Håper jo etterhvert at Aurorix skal gjøre med litt mer "tykkhudet" i forhold til panikkfølelsen som kommer i gitte situasjoner, men det gjenstår vel fortsatt å se.

Libidoen har gått opp siden jeg begynte på Aurorix, det er vertfall sikkert.

Endret av sirop1365381324
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også sett at man oftest må opp i 600 mg for angst. Jeg hadde jo konstant angst med panikk som var værre en noen sinne på Aurorix 450 mg, så jeg turte ikke gå opp til 600 mg. Etter 8 uker var det nok, min jævligste tid noen sinne tror jeg. Angsten er vel vanlig å herje som vært på morgenen, så jeg tar en Sobril en time før jeg står opp enda. Er på min uke 7 nå med Cipralex, å har økt til 17,5 mg, å begynner nå virkelig å kjenne at det letter. Ikke hatt panikkanfall siden jeg startet med Cipralex, takk og lov, bare GAD, men det er ille nok, men dette er også mye bedre nå, men ikke helt borte ennå.

Så godt av Aurorix ikke nedsetter libidoen, men jeg skal klare leve med det, bare jeg slipper den grusomme  konstante angsten. Håper du får god nytte av den videre. Fortell gjerne hvordan det går! :)  Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Høres ut som du har truffet bra med Cipralex da :-)

Skal legge ut en oppdatering jeg på min status om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DoktorOffline

Jeg gikk på Aurorix for noen år siden. Hadde da panikklidelse i tillegg til depresjon.

Angsten gikk opp de første dagene. Ganske mye også. Fikk panikkanfall i situasjoner hvor jeg før Aurorix ikke hadde fått panikkanfall, og intensiteten ble forsterket. Etter cirka 1 uke, kanskje det tok 2, så gikk dette over og Aurorixen fjernet hele panikklidelsen. Den hjalp lite på depresjonen, kanskje noe. Jo, noe hjalp det, men veldig lite.

Aurorix bør kombineres med benzo den første uken hvis panikklidelse er en del av problematikken, gjerne noe langtidsvirkende som valium.

Noe annet du kanskje har nytte av å vite er at for meg var ikke høyere dose bedre enn lavere når det gjaldt aurorix. Prøvde alle dosene, 300mg, 450 mg, 600mg, 750 mg, 900 mg. Så ikke noe poeng i prøve over 900. De to laveste, 300 og 450 var best for meg. Tilslutt var en vedlikeholdsdose på 150 mg per dag nok til å holde borte panikken.

PM meg hvis du vil ha noen andre tips mot panikklidelse.

Disclaimer: Sjekk alt jeg sier med en lege før du gjør noe, jeg er ikke lege.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Tenkte jeg skulle oppdatere tråden litt.

Da har jeg gått 9 dager på 600mg. De første dagene på 600mg var en liten hallelulja-opplevelse, for det første oppdaget jeg at angsten og panikkangsten for alt mulig rart jeg hadde fått i opptrappingen av Aurorix hadde forsvunnet, i tillegg hadde panikkfølelsen for de "vanlige" situasjonene som normalt trigger panikken gått ned. Jeg ble fortsatt litt skjelven men den akutte flukt-følelsen virket ikke å komme. Hodepinen og svimmelheten fra de første ukene er også så-si borte.

De siste dagene har jeg merket at den vanlige angsten for situasjoner som før behandling har trigget panikkangsten, samt panikkangsten i seg selv har kommet tilbake.

Så nå er jeg litt i villrede, skal jeg prøve å øke til 750mg  og evt. 900mg eller ikke? Fastlegen min har lite erfaring med Aurorix også desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...