Gå til innhold

ECT - noen spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bipolar2, prøvd det meste i boka av medisiner. Likevel blir jeg temmelig dårlig fra tid til annen, suicidal. Møkkalei smell på smell og ikke kontroll på svingningene slik vi ønsker. Jeg begynner å tenke på ECT, men vet ikke helt om det er noe for meg. Synes det er vanskelig å spørre psykiateren min om det. Like fordømt har jeg noen spørsmål.

Det jeg går på av stemningsstabiliserende funker i noen grad, og derfor vil jeg ikke slutte med det. Siden dette er epilepsimedisiner lurer jeg på om jeg må kutte de ut om jeg forsøker ECT (leste det på en amerikansk side. Begrunnelsen var at disse hindret det epileptiske anfallet man ønsker å utløse. Virker jo logisk..., men samtidig... Det er liksom ikke noe jeg har hørt eller lest før)

Hvor langt ute å kjøre må man være for å kvalifisere for slik behandling?

Dere som eventuelt har prøvd - hvordan var det for dere? Setter stor pris på å lese enhver erfaring.

Anonymkode: 75fef...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også bipolar lidelse og har fått ect-behandling ved alvorlig depresjon når jeg har vært så syk at jeg har vært innlagt og sengeliggende og langt inne i depressive vrangforestillinger og grublerier. Det har hatt veldig god effekt for meg, nesten livreddende. 

jeg bruker antiepileptika som stemningsstabilisator og stod på samme dosen under behandlingsserien . Eneste medisinendringen de gjorde, var å ta bort beroligende og sovemedisiner dagen/kvelden før behandling. 

 

Jeg vil råde deg til å ta dette opp med behandler. Ingen spørsmål er for dumme. For meg vil det ikke være aktuelt med ect igjen med mindre jeg blir så alvorlig deprimert igjen, men da vet jeg ihvertfall at det finnes behandling som virker. 

Anonymkode: badc7...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellen propellen

hei

Jeg er bipolar 2 og går på lithium+++Jeg tok en ECT serie i vinter. Jeg var dypt deprimert, men ikke innlagt før behandling. Jeg trengte ikke slutte på medisiner. Jeg husker ingen ting fra den perioden og har litt dårligere hukommelse nå. Etter endt serie var jeg kvitt depresjonen. Men det varte ikke. Etter fem uker var jeg lagt inn med dyp depresjon igjen. Men jeg kjenner også ei som  har kjempegod effekt av det. Hun har vert depresjonsfri i flere år. Varierer mye. Hvis det virker så kan du ta vedlikeholds behandling en gang i mnd.feks.

Å hvis du ikke har de sterkeste tennene så hver forsiktig. Jeg ødela mine. Dyrt og vondt!!!

Hadde effekten vart så hadde det fortsatt vert verdt det. Depresjonene invalidiserer meg.

Dette er en grei behandling å diskutere med behandler. Virker for noen, men ikke alle. Akkurat som all annen behandling.

Lykke til og god bedring :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...