Gå til innhold

Bør jeg velge spiral?


Jentesør

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på snart 22 som har et spørsmål om prevensjon. Jeg er i et langdistanse forhold og ønsker å prøve en form for prevensjon, annet enn kondom. 

Jeg har undersøkt masse i forhold til hva slags prevensjon jeg bør velge og jeg tror hormonspiral høres best ut. 

Jeg har fortsatt ikke tatt dette opp med min fastlege, det gjør jeg neste gang jeg er hos han. 

Men det er noen problemer som gjør at jeg ikke helt klarer å bestemme meg: 

jeg har veldig regelmessig mensen og blør i max 4 dager, jeg er derfor litt redd for at jeg ødelegger den gode rytmen jeg har der. 

jeg har lest om mange som mister all sexlyst, er dette veldig vanlig? 

jeg har også lest at mange legger på seg en del og får uren hud! 

Jeg sliter også litt pykisk, med litt depresjon og veldig dårlig selvfølelse og selvtillit, er det stor sannsynlighet for at hormonspiral vil påvirke dette? 

Jeg håper det er noen som kan gi meg noen tips og råd eller si sin erfaring :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri våget å bruke spiral om jeg var deg, og ikke hadde barn. Jeg har aldri brukt spiral før. Er skeptisk til det. Har hørt at det kan være vanskeligere å få barn om man bruker hormonspiralen. Men jeg har ingen anelse, men jeg er uansett skeptiker til spiral. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er stor sannsynlighet for at din menstruasjonssyklus blir endret, og mest sannsynlig får du mindre blødning (6 % mister menstruasjonene etter 1 års bruk), men det kan også bli småblødninger. Hormonspiralen finnes i ulike styrker, den svakeste Jaydess sender lite hormon ut i kroppen, effekten er inne i livmoren. Det er ikke vanlig at den påvirker sexlysten, vekten, at den gir uren hud eller psykiske påvirkninger. Det er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne hvordan den virker, så det er bare å prøve seg frem. Hvis du ikke liker den, kan den fjernes og effekten er ute av kroppen i løpet av få dager.

Jaydess må skiftes etter 3 år. Den egner seg for de som ikke har vært gravide, fordi den er tynnere enn Mirena som inneholder mer hormon (og derfor kan sitte i fem år).

Hormonspiraler er veldig populære og helsemyndighetene anbefaler dem som første valg til unge kvinner.

Vennlig hilsen Mette

PS Minas kommentar om at det er vanskeligere å få barn etter at man har brukt hormonspiral stemmer ikke med vitenskapen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ja den første kommentaren var litt skummel! 

Jeg tror jeg tar dette opp med min fastlege neste gang jeg er hos han :) 

Jeg har har hørt at de andre typene av hormonspiralen er bedre? Er det riktig? 

Og siste spørsmål, er det ok å he sex uten kondom når man har spiralen? Jeg vet at den beskytter ikke mot kjønnsykdommer, og hvor lang tid tar det før den begynner å virke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jaydess og Kyleena er de tynneste og lettest å sette inn. Jaydess virker minst inn på menstruajsonssyklus, kan sitte i tre år.

Kyleena har litt mer hormon, kan sitte i fem år.

Mirena er litt tykkere, har mer hormon og kan sitte i fem år.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...