Gå til innhold

Utvekst og skranglende bekken


sjs88

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fødte et barn på naturlig vis for 4 mnd. siden. Ble sydd nedentil tre plasser, men det var kun et sting per plass, og det var mild form for rift etter som jeg forsto. Men overfor den ene riften (som jo nå er grodd), ved siden av klitoris, oppdaget jeg en tid etter fødselen en liten utvekst som ikke har vært der før. Er det vanlig at det kan oppstå? Her er det snakk om en bitteliten greie på noen millimeter. Om jeg skal sammenligne det med noe i hodet mitt så dukker ordet polypp opp. Bitteliten stilkaktig greie. Hva tror du om det?

I tillegg undres jeg på hvor lang tid jeg kan regne med før bekkenet stabiliserer seg. Når jeg har belastet kroppen eller løftet babyen min mye i løpet av en dag, aller verst blir det når jeg har bært henne i bilstolen, så gnisser det ordentlig i bekkenet når jeg går om kvelden. Det er liksom at beina inni der gnir seg mot hverandre. Det gjør ikke vondt, men gir en litt ekkel følelse... Er litt lat på å gjøre knipeøvelser men jobber med å ta meg sammen der. Går ellers trilleturer i alle fall tre ganger i uka og det går helt fint.

Hilsen ei på 28 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder sannsynlig av det kan være en polypp eller det man betegner granulasjon (arrvev), da vil fargen være rødere enn huden. Det kan også ha løsnet en liten bit av huden, den vil da ha ‘hudfarge’. Uansett, det er ikke farlig og trenger ikke behandles. Få legen til å se på det når du er på en sjekk neste gangen.

Det kan ta lang tid før bekkenløsningen blir bra, men fint at det ikke er vondt. Hos noen er symptomene borte ved fødselen, hos noen når menstruasjonssyklus er tilbake og hos noen kan det ta lenger tid. Knipeøvelser forebygger fremfall i skjeden og inkontinens (urinlekkasje), men ikke mot bekkenløsning, her må du ta tiden til hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. 

Jeg kom plutselig på noe mer jeg lurte på. Jeg fikk menstruasjon tilbake rundt 8 uker etter fødselen og har ikke merket bedring i bekkenet etter det dessverre. Delammet de første 6 ukene. Fikk aldri ordentlig med melk. Hadde aldri melkespreng, enda jeg ble fulgt godt opp for å få riktig sugetak osv. Måtte til slutt gi morsmelkerstatning fordi babyen sluttet å tisse og ble sløv. Fikk nesespray og veiledning, men sakte men sikkert ble det bare flaske. 

Men ift. det, så begynte jeg på minipille (cerazette, eller desogestrel) ganske raskt. Og nå har jeg blødd mer eller mindre siden jeg begynte på de for 2 mnd. siden. Det er mer som mellomblødninger enn vanlig mens, så det kommer i relativt små mengder, men det er jo litt frustrerende da. Vet du noe om dette? Håper på at det vil rette seg etter en tid, men hadde håpet at det ikke tok så veldig lang tid da.

Hilsen ei på 28 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerazette er slik at du kan blø i flere mnd. Opp til over året..Jeg små blødde hver dag i 4 mnd med cerazette. Kom til gynekolog som sa jeg måtte slutte. Hun trodde jeg blødde av cerazette for jeg hadde endometriose. Uten at jeg fikk noe videre forklaring på det. Ble så skuffet for jeg startet på cerazette for å slippe unna enorme mengder blødninger og smerte. Og det skjedde. Ble kvitt både smerter og enorme blødningen. Kun små blødde hver dag. Ble satt på andre p piller og er super fornøyd for det valget i dag.

Anonymkode: 1ae56...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...