Gå til innhold

Mensen alltid for tidlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 26 år. Går på jasminelle p-pillen (pga tidligere hudproblemer). Jeg får nesten alltid mensen for tidlig i følge p-pille brettet. Og det er veldig kjedelig, jeg kan aldri hoppe over mensen da den uansett kommer. Det hadde vært greit av og til å ha den muligheten. 

Vet noen har en mindre syklus enn andre på kanskje 21 dager. Men lurte på om jeg burde byttet til for eksempel spiral eller sprøyte eller noe annet. Jeg har gått på flere ulike typer p-piller og det samme skjer på hver av de, for tidlig mensen i følge brettet. Er det en annen type som kan hindre dette? 

Anonymkode: 3b873...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Yasminelle er som du sier en p-pille som også har gunstig effekt på kviser. Nå er du 26 år og da sannsynligvis kommet over ‘kvisealderen’. Jeg vet ikke hvilke piller du har forsøkt, men jeg vil anbefale deg Microgynon som har litt mer østrogen og som har mindre risiko for blodpropp. Hvis det går greit med den, kan du evt bytte til den svakere varianten, Loette, som også har lavest blodpropprisiko. Du kan også forsøke hormonspiral eller p-staven som bare inneholder gestagen (ikke østrogen) og derfor ikke øker risiko for blodpropp, men de gir ofte uregelmessige blødninger. Så anbefaler jeg at du får en sjekk av underlivet når du er til legen. Du er over 25 år og bør få tatt celleprøve hvert 3. år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...