Gå til innhold

Slippe mensen helt, barn/tenåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå syns du og sikkert mange lesere at jeg virker som en hysterisk curlingforelder som ikke tar inn over seg alvoret av å bruke hormonpreparater, men kan ungdom slippe mensen på noe vis? Finns det alternativer? Særlig til dem som er under 16? Grunnen til at jeg ønsker min datter skal få slippe er dette:
Jeg er en kvinne på 46 år. Jeg fikk min første menstruasjon da jeg var 13, som vanlig er. Det var ikke helt tabu, men allikevel noe man snakket lite om med foreldre, aldri med lege, jeg ordnet meg selv med bind, og det var et stort og svært plagsomt problem en ti års tid, en hel uke hver måned til syklusen ble helt regelmessig og jeg oppdaget at jeg kunne ta ibux mot smerter og bruke kun tamponger. Jeg husker godt jeg blødde igjennom opptil tre nattbind på nettene de første tre dagene (prøvde å legge de oppå/rundt hverandre med plast under trusa for at det ikke skulle bli så søl mens jeg sov), det varte alltid over en uke (1/4 av livet og hverdagen!) satt på do på videregående og kunne ikke gå inn til timen pga smerter (som om noen stikker deg med kniv i magen innenifra), stappet underbuksa full av dopapir fordi vi var i familieselskap utenbys og jeg var aldri forberedt (man går jo ikke med håndveske med bind, tamponger, paracet og ekstra skift når man er 14), hver måned var det like mye styr og jeg fortvilte over at det skulle være slik resten av livet. Det var smerter i to dager hver gang. En og annen gymtime ba man jo om å slippe, men ellers var det jo null "tilrettelegging". Jeg ante ikke man kunne ta smertestillende før en venninne tipset med om ibux i 19-års alderen, jeg ante ikke at jeg hadde i overkant stor menstruasjon (over en uke, blødde svært mye i flere dager hver gang), jeg visste ikke at ikke alle hadde diare/løs mage samtidig (det hadde alltid jeg første døgnet) . Jeg forbannet dette aspektet ved å være kvinne. Med venninner snakket man jo om det, og mange hadde det verre enn meg, besvimte, hadde dagsfravær fra skolen, hadde angst mot tamponger, måtte ta jernsprøyter. Tips fra voksne: Tren heller hardt i gymtimen, noen syns det hjelper... Varmeflaske... drikk te/ikke drikk te. Alt løste seg i tyveårene, nå har jeg spiral, slipper blødning helt, og det er virkelig noe jeg setter pris på. Jeg husker det var ufattelig for meg at dette ikke var forsket mer på, hvordan slippe? Hvorfor er det ikke et "samfunnsproblem"? fra mitt ståsted den gang da: 50% av befolkningen led jo 1/4 av tiden? "Alle hadde det sånn", alle lot som om det ikke var noe problem. Nå vet jeg jo at det går over, men en god del av tenåringene har det antageligvis sånn den dag i dag, for jeg ser ingen ting som har endret seg, annet enn ibux-bruk?

Nå har jeg en 11-årig datter, dette er snart høyaktuelt. Kan hun få slippe de første årene? Til hun er gammel nok til å håndtere det selv? Kan hun gå på p-piller eller noe? Det kan jo hende hun er heldig og får mensen sent, det kan jo hende hun blir regelmessig med en gang, ikke har store blødninger og ikke smerter, men hvis hun får det? Min erfaring er jo at problemene er desidert størst i starten, og starten varer mange vanskelige år? Jeg finner lite informasjon om dette. Det er da ufattelig at det ikke snakkes mer om hvor belastende mensen kan være for (noen/alle?) unge jenter?

Jeg forventer egentlig et svar fra deg som sier... naturlig, ikke klusse, særlig ikke på så unge, risiko, finns gode bind, prøve menskopp (usj!), varmeflaske, leve med det, det går over med alderen osv, men man må jo vekte risiko versus nytte/effekt? Livskvalitet? Knaske ibux er heller ikke bare sunt. Droppe svømming, gym og fotball-laget er ikke sunt. Ingen ting naturlig med å ta jerntabletter som gir deg diare heller. Ville du skrevet ut hormonpreparater til en 14-åring med indikasjonen .. blir hemmet i utfoldelsen av vanlig menstruasjon?

Har du noe forskning eller erfaring angående droppe mensen hos de yngste?

 

Anonymkode: 4d022...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du overdramatiserer her. Snakk med jenta di om mensen før den kommer, det trenger ikke være noen dyp og lang samtale, bare sånn litt i forbifarten her og nå. Jenta mi spurte bare om det var noe som skjedde med alle og da hun fikk vite at ja, det skjer med alle jenter så slo hun seg til ro med det. Du må rett og slett ufarliggjøre det, det er jo helt naturlig! Får hun veldig store blødninger og mye smerter er det bare å ta en tur til legen og kanskje begynne på p-piller eller noe, men det er jo slett ikke sikkert hun blir så plaget som du var.

At det finnes gode smertestillende må du jo opplyse henne om og bindene er jo mye bedre i dag enn da vi var unge! Som du skjønner så er jeg av dem som ikke synes man skal tukle med hormonene på ungjentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De fleste unge jenter har menstruasjoner som er til å holde ut, evt. med et av mange preparater som er tilkommet for menstruasjonssmerter. Men jenter bør forklares at hvis menstruasjonssmerterne blir så ille at Ibux og tilsvarende ikke hjelper eller at hun må bli borte fra skole eller fritid, da må det reageres.

I de senere årtier er vi i tiltagende grad blitt oppmerksomme på at unge jenter kan ha kvinnesykdommen endometriose hvor livmorslimhinnen er feilplassert, f.eks. på eggstokker eller på bukhinnen. Det kan gi sterke smerter både rett før og under menstruasjonen. Da bør man overveie å stoppe menstruasjonen med hormoner, f.eks. p-pille eller hormonspiral som nå også er utviklet for unge jenter. Hvis p-pille tas uten pause vil de fleste miste menstruasjonen helt. Hos eldre jenter/kvinner er det vist at det ikke betyr noe for senere fruktbarhet. Personlig vil jeg være tilbakeholdende med å gi p-piller til en jente som ikke har utviklet normal menstruasjonssyklus som er et resultat av en modningsprosess med samspill mellom hypofyse og eggstokker. Hvis vi bryter inn for tidlig i dette samspillet, kan det kanskje bli vanskeligheter senere i livet, så det må hjelp til å få eggmodning og eggløsning i gang (det hemmes av p-pillen).

Da p-pillen ble konstruert for mer enn 50 år siden, trodde man at pillen ble bedre akseptert om man la inn en ukes pause hver måned så det medførte regelmessige blødninger. Fortsatt er det mange som oppfatter det som naturlig med denne månedlige blødning, men det er en illusjon. Jeg er tilhenger av ‘selvvalgt’ menstruasjon, at kvinnen velger det som er naturlig og kjennes trygt for henne.

Men viktig er at unge jenter forberedes på menstruasjon og får hjelp hvis det blir for ille. De må forstå at det er grenser for hva som kan regnes som ‘normale menstruasjonssmerter’

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten tårer i øynene når jeg leser spørsmålet her. Fikk selv mensen da jeg var 13 og hadde vondt fra første gang. Etterhvert så vondt at jeg kastet opp om jeg ikke rakk å ta nok smertestillende i tide. Tok paracet, ibux og naproxen men hadde vondt likevel. Men man hørte bare at det hørte med til det å være jente, det var bare sånn det skulle være. Jeg presset meg til å gjennomføre skoledager med store smerter.  Fast syklus fikk jeg ikke før jeg var over 20 og begynte med p-piller. Har etterhvert skjønt at jeg ikke hadde behøvd å ha det slik og at flertallet ikke hadde det slik som jeg.

Skjønner at mange ikke vil skremme jenter med å fortelle at mensen kan være grusom for noen, men det bør komme fram i undervisning osv. Det er viktig at de som har det sånn får vite at det er hjelp å få og at det ikke er nødvendig å lide seg gjennom en uke hver måned i årevis. Man bør også passe på så de ikke spiser så mye ibux og naproxen at magen blir skadet av det.

Pass godt på jenta di følg med og fortell at noen har mer vondt enn andre, og hvis det skulle vise seg å gjelde jenta di må dere ikke gi dere før hun får riktig hjelp!

Anonymkode: e5a58...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og at du tar spørsmålet seriøst, men litt som forventet men, vi "holdt det jo ut", man må bare holde ut, de fleste gjør det. Jeg skal følge nøye med og passe på jenta mi og gå til lege med en gang hvis det oppstår problemer. Men det du skriver:  Hvis vi bryter inn for tidlig i dette samspillet, kan det kanskje bli vanskeligheter senere i livet, så det må hjelp til å få eggmodning og eggløsning i gang (det hemmes av p-pillen). Er det noe man/du tror at kan skje hos noen, eller er det forskning/evidens på at det skjer for noen? Forekomst/risiko? Og "hjelp til å få eggmodning og eggløsning i gang", hvor alvorlig og belastende er det? Hvis "bivirkningen" av å gå på p-piller i veldig ung alder er å bli steril, er det selvsagt svært alvorlig, og noe man må unngå, selvfølgelig. Men 16-åringer får p-piller, uønsket graviditet er selvfølgelig alvorlig og den vanligste indikasjonen til det, men også hudproblemer. Hva med "slippe mensen" som indikasjon, det er spørsmålet mitt egentlig? Er risikoen for uønskede bivirkninger større for en 14-åring enn en 16-åring, vet man noe om dette?

Jeg syns det er påfallende hvor lite informasjon man kan finne om dette, har du noen kildehenvisninger jeg kan kikke på?

Anonymkode: 4d022...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå tror jeg at du misforsto meg! Jeg poengterte nettopp at man IKKE skal holde ut. Hvis det ikke er tilstrekkelig effekt av vanlige smertestillende midler som Ibux/Naprosyn/ Paracet etc. eller hvis smertene går ut over skole og fritid, så må det reageres.

Jeg har i årtier holdt foredrag for helsesøstre og leger og oppfordret dem til å ta menstruasjonssmerter hos unge jenter alvorlig, og jeg har i Tidsskriftet for norske leger anbefalt ‘Selvvalgt menstruasjon*, så jeg er absolutt tilhenger av å bruke p-pille uten pause for å stoppe menstruasjonene hos jenter/kvinner som bruker p-pillen som prevensjon. I prinsipp har det ingen betydning for behandlingen, om det innlegges pause for blødning eller ikke. Menstruasjonen med p-pille er uansett en kunstig blødning som ikke har noen praktisk betydning.

Vi rår i dag over mange muligheter å dempe menstruasjonssmerter. Hvis alt annet er forsøkt, kan det bli aktuelt å gi p-pille for behandling av menstruasjonsrelaterte plager. Det er jeg ikke uenig i. Vi har også fått en hormonspiral som egner seg for unge jenter, og den har stort sett bare effekt på livmoren med å redusere blødning og smerter.

Det er ikke om jenten er 14 år eller 16 år som er avgjørende, men hvor langt hun er kommet i puberteten hvor et viktig samspill mellom hjernen (hypofysen) og eggstokkene skal etableres. P-pillen hemmer dette samspillet. Man kan ikke eksperimentere med unge jenter, så evidensbasert forskning er en mangelvare. Men vi kan lære av andre situasjoner. Unge jenter som har fått ‘p-pille-hormon’ i store doser for å hemme lengdeveksten (det var før en ganske vanlig behandling) viste seg senere i livet å ha nesten dobbel risiko for barnløshet. Vi har erfaring med unge jenter som mister menstruasjon på grunn av anoreksi eller intens trening, hvor det også skjer en blokkering av samspillet mellom hypofyse og eggstokk. Selv etter avsluttet trening eller vektoppgang, fikk en tredjedel ikke menstruasjoner tilbake. Vi har metoder til å behandle svikt av eggløsning, men det er ikke alltid så enkelt. Så det er ikke bare-bare å gripe inn i kroppens fint justerte prosesser.

Jeg kan dessverre ikke anbefale deg egnet lesestoff. Jeg forholder meg til medisinske lærebøker.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ber deg følge med i tråden Jente 1988, så ser du en problemstilling jeg ofte kommer ut for når man starter for tidlig med p-pille. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...