Gå til innhold

Kraftige reaksjoner på at uføre "koser seg"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/opp-i-røyk-1.1015939?fref=gc

«Men røyken? Den har du råd til oppi alt dette?» Slik lyder en typisk kommentar på Dagsavisens Facebook-side etter at vi skrev om Ragnhild Elisabeth Stensholt. Hun er én av 70.000 uføre på minstesats. Hver eneste dag merker hun innstrammingene i trygda på kroppen. Hennes anliggende var å fortelle hvor hardt kuttene rammer for enslige uføre. Hun har råd til middag én dag i uka. Den siste kinofilmen hun så med datteren var «Avatar» i 2009. Frisør har hun ikke råd til. Hun bruker barbermaskin i stedet.

Stensholt hører ofte at de uføre er «giddaløse snyltere» når hun er ute blant folk. Til Dagsavisen sa hun at «man hører ting som «Jasså, du er ute og koser deg, du har råd til det?»». Randi Sejer, som står bak Facebook-gruppa «Uføreopprøret», forteller at «det er utrolig mye stygt som skrives om uføre. Jeg har selv fått erfare det når jeg har ytret meg i offentligheten. All hetsen bidrar til å stigmatisere de uføre ytterligere. Det er helt vanvittig hva folk får seg til å skrive».

I Dagsavisens sak er Stensholt fotografert mens hun røyker. En filtersigarett, til og med. Huttetu. Vi i avisen kunne sikkert ha droppet bildet. Men det er vanskelig å forstå hvorfor man skal pynte på virkeligheten for å tekkes raseriet til fordomsfulle moralister. Ja, fattige folk røyker. Det er knapt noen sensasjon. 

Karakterbristen ligger ikke i Stensholts bruk av nikotin, men hos dem som mener de har rett til å sette seg til doms over folk som er mer utsatt enn dem selv. De som føler seg berettiget til å synse om hva de aller fattigste i samfunnet gjør med de få kronene de rår over. Hva hvis Stensholt hadde hatt et kjæledyr? Eller spiste sjokolade? Dersom hun hadde arvet et smykke, ville hun ha rett til å beholde det, enn si bære det? Er det i orden at hun drikker vin, drar på ferie eller kjører bil? I det hele tatt: Hvor vondt og stusslig må en trygdemottaker ha det før smerten er på et akseptabelt nivå, og hun slipper å få pekefingre rettet mot seg?

De nedlatende og hånlige reaksjonene på Stensholts sigarett gjør at enda færre av dem som går på trygd tør å ytre seg offentlig. Dermed blir en marginalisert gruppe ytterligere marginalisert. Vi risikerer at den virkeligheten de lever i ikke blir en del av den virkeligheten vi diskuterer, ikke engang når det er valgkamp og en av de viktigste sakene er de økende forskjellene.

Anonymkode: cf075...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir dere aldri lei av å grave dere ned i artikler og kommentarer om uføre? Er det ikke bedre å prøve å fokusere på hvordan man kan få det best mulig i stedefor å trykke seg selv ned med andres utsagn. Får jeg noe slengt midt i trynet så reagerer jeg på det, men jeg oppsøker ikke bevisst negative kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Blir dere aldri lei av å grave dere ned i artikler og kommentarer om uføre? Er det ikke bedre å prøve å fokusere på hvordan man kan få det best mulig i stedefor å trykke seg selv ned med andres utsagn. Får jeg noe slengt midt i trynet så reagerer jeg på det, men jeg oppsøker ikke bevisst negative kommentarer.

1/3 av Nettavisens lesere mener uføretrygden er for høy!

Anonymkode: cf075...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1/3 av Nettavisens lesere mener uføretrygden er for høy!

Anonymkode: cf075...fdd

Ja, da mener vel 2/3 at den ikke er for høy da. Godt det ikke er motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Trine skrev:

Ja, da mener vel 2/3 at den ikke er for høy da. Godt det ikke er motsatt.

Hvem vet.

Anonymkode: cf075...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hege Ulstein er knakende dyktig. Anbefaler dem av dere som er på Facebook om å følge henne – hun har mange gode kommentarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1/3 av Nettavisens lesere mener uføretrygden er for høy!

Anonymkode: cf075...fdd

Nettavisens lesere er også atskillig mer høyrevridde enn landsgjennomsnittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet til Oslo fra provinsen på slutten av 90 tallet, så kostet en kommunal 40m2 leilighet 1400,- kroner i husleie i måneden. Selv fikk jeg boliglån av kommunen,, hvorav store deler ble betalt av bostøtte og boligbidrag. I dag betaler de som ikke  har eid leilighet full markedspris for kommunale boliger, og bostøtte er nesten avsluttet for store grupper av de som har trygd og pensjon. De som ikke eier leilighet i det sentrale østlandsområdet, må betale minst 9000,- for å bo i måneden. Når da en minstepensjon er 16000,- i måneden utbetal og ung ufør 17500,-  så sier det seg att det blir mye fattigdom.

 

Selvfølgelig er det dumt å røyke, når man er ufør. Men det er stort sett de med lite som røyker. Røyking er vanvittig dyrt vi snakker fort iallefall 3000 i måneden for en som røyker en pakke om dan.

 

Jeg synes bostøtte bør bli mer oppnåelig igjen. Merkelig att nå som det er blitt så dyrt å bo, så faller den bort. 

 

Selv har jeg ikke bruk for det lengre, men jeg var heldig å kom inn på boligmarkedet med gode sosiale støtteordninger og slikt. Jeg synes synd på de som ikke får noe annet nå.

Anonymkode: d5a57...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

1/3 av Nettavisens lesere mener uføretrygden er for høy!

Anonymkode: cf075...fdd

Nei - 1/3 av de leserne som gidder å klikke på de unyanserte (som regel ja / nei / usikker) avstemningene som ligger under en veldig stor del av artiklene, mener at den er for høy. Disse målingene kan ikke brukes til noe som helst, det står jo også under dem at de er "uhøytidelige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det var taktisk dumt av Stensholt å si at hun ikke har råd til middag mer enn én gang i uken. Det gjør at diskusjonen sporer av og folk stiller spørsmål ved alt mulig hun prioriterer foran mat. 

Hun burde nøyd seg med å si at hun ikke kan ha en normal, norsk levestandard. Det er ille nok, og troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

jeg er ufør, og koser meg på dagtilbudet, hvor jef får lønn for å strikke.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Det er lov å forsvare seg selv. Det har jeg begynt med.

Sykdom og elendighet kan ramme alle og det må være lov å ta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ingen sak er selvsagt lik men sannheten er at vi  klarer ikke engang å hjelpe våre egne. Det røyner virkelig på  slik alt er i samfunnet. Problemet er så mye mer enn røyken hos folk tror jeg.

Jeg tror bare vi er så mange som er veldig redde når vi ser utviklingen i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har noen i sin nærhet som er uføre helt eller delvis tror jeg. "gud og hvermann har sine greier i dag." Sånn er det bare blitt. Mye skyldes i tilbakevendende perioder det veldig vanskelige bolig og arbeidsmarked tror jeg. Resten tar mobbingen både legemlig og sjelelig. Til slutt tror jeg ulykker kommer i årsakskjede.

Det burde ikke være noen skam å få hjelp av NAV når man trenger. Det er vår alles samfunnskontrakt. De fleste samfunn har noe lignende men midlene samles på annen måte enn skatt. Men vi har jo historikk for at dette var det profesjonelle som har kunnskap som skulle håndtere og ikke misbruke overfor de som til enhver tid trenger. Det er NAV som har " ballen" og det største og overordnede ansvar.

Man behøver ingen skyld oppleve.

Anonymkode: 9d97f...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare man må huske at ressursene er forferdelig små overalt nå. Her i landet er vi selvsagt bundet av "handlingsregelen".

Alle som mottar noen form for ytelse i NAV merker dette tror jeg. Til og med når man går over egenandelstak for medisiner eventuelt.

At det er sånn tror jeg tjener ingen da dette gjelder så veldig mange tror jeg.

Anonymkode: 9d97f...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror bare man må huske at ressursene er forferdelig små overalt nå.

Vi har for særdeles godt her i landet. Vi har aldri hatt det bedre. Jeg forstår ikke hva du snakker om.

Anonymkode: cf075...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror bare man må huske at ressursene er forferdelig små overalt nå. Her i landet er vi selvsagt bundet av "handlingsregelen".

Alle som mottar noen form for ytelse i NAV merker dette tror jeg. Til og med når man går over egenandelstak for medisiner eventuelt.

At det er sånn tror jeg tjener ingen da dette gjelder så veldig mange tror jeg.

Anonymkode: 9d97f...590

Jeg synes du er fæl til å svartmale situasjonen. Det står virkelig ikke så elendig til her i landet. Ressursene vil alltid være begrensede, men SMÅ er de ikke.

 

Ingen andre steder, så vidt jeg vet, får may f.eks. fulle sykepenger fra første sykedag. Andre ytelser ligger også skyhøyt over hva sammenlignbare ytelser gjør i de fleste andre land, selv om det for de fleste er en god del mindre enn man får i full jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dårlig samvittighet på att en del av oljepengene brukes på.å gi meg trygd. Dersom oljen ikke var tungt beskattet og det var fritt frem for hyperkapitalister å tuske til seg alt, så hadde det vært bedre???? Sikkert de som mener slikt også.

Anonymkode: d5a57...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...