Gå til innhold

Sterilisert og overgansalderen - kan jeg allikevel være gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg steriliserte meg i 2011 eller noe sånt, nå er jeg i midten av 40-årene og i fjor var jeg hos legen som bekreftet ved blodprøve at jeg har kommet i overgangsalderen.

Jeg har ikke hatt mensen siden slutten av juni, men innimellom har jeg mensen-ubehag så det kjennes ut som det er på vei hvert øyeblikk. 

Det har vært flere ganger tidligere de to siste årene der mensen har uteblitt, men ikke så lenge som to-tre mnd. Jeg har alle de gangene tatt test som har vært negative. 

Jeg lurte bare på hvor stor sjansen for å bli gravid i dette scenarioet er? Finnes det noen statistikk på det? Har det noe å si at da jeg var yngre ble jeg veldig lett gravid?

Jeg skal kjøpe meg en test og ta den senere i dag, men jeg skulle gjerne hatt svar på hvor sannsynlig det er å bli gravid når jeg er sterilisert og har begynt overgangsalderen. 

Anonymkode: 55e22...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Risiko for å ble gravid etter sterilisering er ca 5 promille. Risiko/sjanse for graviditet hos en kvinne på 45 år er 5 promille per måned. Hvis man ganger de to tall med hverandre blir resultatet 25 per 1. million. Når du i tillegg har uregelmessige (sjeldne) menstruasjoner og en prøve har vist overgangsalder, så er sannsynligheten så langt mot 0 som det går an å beregne.

De fleste yngre har lett for å bli gravid. Ved 20-25 år er den månedlige sjanse 25-35 %.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask svar. :)

Jeg tok en test i dag og som forventet var den negativ. 

Hva kan være grunner til at jeg ikke får mensen på to mnd? Er det vanlig at det svinger så mye når overgangsalderen er i gang? Jeg har aldri vært sent ute - ikke engang etter at mensen begynte å bli litt mer uregelmessig for ca to år siden. Den har vært ganske stabil i mange mnd før juni, og nå tuller den igjen. 

Jeg har de siste årene hatt regelmessig menstruasjon. 

 

Anonymkode: 55e22...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan være grunner til at jeg ikke får mensen på to mnd? Er det vanlig at det svinger så mye når overgangsalderen er i gang?

Anonymkode: 55e22...f3c

Hvis du er midt i 40-årene, tror jeg det aller meste er normalt. Man kan ha uregelmessigheter (både forsinkelser og "for tette" menstruasjoner) i årevis før mensen stopper helt. 

Du trenger ikke bekymre deg for graviditet i din situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I de siste årene før menopausen (som er siste menstruasjon) kan menstruasjonen stoppe opp i flere måneder for så å komme i gang igjen, det er vanlig hos de fleste. Det skyldes ofte at eggløsningen uteblir og hormonet progesteron blir borte. Det er det hormonet som gir regelmessig menstruasjon. Man kan tilføre kroppen et kunstig progesteron, gestagen, hvis det blir for vanskelig. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...