Gå til innhold

Vegetarmat


påskelilje

Anbefalte innlegg

Alle mine tre ungdommer har funnet ut at de vil spise minimalt med kjøtt. Vi har endret kosthold ganske markant det siste året, ved at vi nå allerede spiser mindre kjøtt enn tidligere, og spiser mer grønnsaker. Så vi har noen få vegetarretter vi lager. Men... jeg orker ikke tråle blogger og diverse for å finne nye oppskrifter... Hvilken vegetarmiddag liker dere best? Hjelp meg med noen retter! Vi spiser fisk altså, og jeg tar gjerne i mot noen fiskeoppskrifter også, særlig med sei  (det har vi en del av i frysen)

Og så er det frokost da... Hva spiser vegetarianere på skiva? Vi har jo ost, syltetøy og makrell i tomat... Andre ting?

Og er det noen spennende måter å lage til grønnsaker på? Jeg steker dem av og til i ovnen med olje, eller smørdamper i gryte. Er ganske pingle på å prøve ut noen nye typer grønnsaker, sånn som jordskokk, fennikel, squash, aubergine og sånn... Noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, påskelilje skrev:

Og så er det frokost da... Hva spiser vegetarianere på skiva? Vi har jo ost, syltetøy og makrell i tomat... Andre ting?

Siden dere spiser ost og fisk så regner jeg med at også egg inngår i kosten? Kaviar? Penuttsmør er godt da.

Bruker dere erter, linser, bønner og sånt? Det er kjempegodt og veldig sunt! Man kan lage gryter og supper og evt. fryse ned til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Siden dere spiser ost og fisk så regner jeg med at også egg inngår i kosten? Kaviar? Penuttsmør er godt da.

Bruker dere erter, linser, bønner og sånt? Det er kjempegodt og veldig sunt! Man kan lage gryter og supper og evt. fryse ned til senere.

Ja, vi spiser masse egg. Kaviar kjøper vi en tube av i året, kan kanskje begynne å har det litt mer fast. Takk. Vi bruker erter, bønner og linser ja :-) Tar gjerne i mot tips til gode oppskrifter med det!

Peanøttsmør kommer ikke inn i mitt hus! Det er det desidert verste som er å oppdrive av liksom-spiselig mat :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Alle mine tre ungdommer har funnet ut at de vil spise minimalt med kjøtt. Vi har endret kosthold ganske markant det siste året, ved at vi nå allerede spiser mindre kjøtt enn tidligere, og spiser mer grønnsaker. Så vi har noen få vegetarretter vi lager. Men... jeg orker ikke tråle blogger og diverse for å finne nye oppskrifter... Hvilken vegetarmiddag liker dere best? Hjelp meg med noen retter! Vi spiser fisk altså, og jeg tar gjerne i mot noen fiskeoppskrifter også, særlig med sei  (det har vi en del av i frysen)

Og så er det frokost da... Hva spiser vegetarianere på skiva? Vi har jo ost, syltetøy og makrell i tomat... Andre ting?

Og er det noen spennende måter å lage til grønnsaker på? Jeg steker dem av og til i ovnen med olje, eller smørdamper i gryte. Er ganske pingle på å prøve ut noen nye typer grønnsaker, sånn som jordskokk, fennikel, squash, aubergine og sånn... Noen som kan hjelpe meg med det?

http://lchf-bloggen.blogspot.no/2010/11/imam-bayaldi-imamen-besvimte.html

Anonymkode: 37885...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:

Ja, vi spiser masse egg. Kaviar kjøper vi en tube av i året, kan kanskje begynne å har det litt mer fast. Takk. Vi bruker erter, bønner og linser ja :-) Tar gjerne i mot tips til gode oppskrifter med det!

Peanøttsmør kommer ikke inn i mitt hus! Det er det desidert verste som er å oppdrive av liksom-spiselig mat :angry:

Peanøttsmør er da godt! Med bringebærsyltetøy på. Mmmmmm! :D 

Søk på linsesuppe eller thaisuppe så får du masse gode treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Alle mine tre ungdommer har funnet ut at de vil spise minimalt med kjøtt. Vi har endret kosthold ganske markant det siste året, ved at vi nå allerede spiser mindre kjøtt enn tidligere, og spiser mer grønnsaker. Så vi har noen få vegetarretter vi lager. Men... jeg orker ikke tråle blogger og diverse for å finne nye oppskrifter... Hvilken vegetarmiddag liker dere best? Hjelp meg med noen retter! Vi spiser fisk altså, og jeg tar gjerne i mot noen fiskeoppskrifter også, særlig med sei  (det har vi en del av i frysen)

Og så er det frokost da... Hva spiser vegetarianere på skiva? Vi har jo ost, syltetøy og makrell i tomat... Andre ting?

Og er det noen spennende måter å lage til grønnsaker på? Jeg steker dem av og til i ovnen med olje, eller smørdamper i gryte. Er ganske pingle på å prøve ut noen nye typer grønnsaker, sånn som jordskokk, fennikel, squash, aubergine og sånn... Noen som kan hjelpe meg med det?

De har endel vegetar "kjøtt" på bunnpris og det er godt, så har de vegetat "kjøttmålegg" på coop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datra har akkurat avslutta sin andre vegetariske periode nå i sommer. Da Guttungen var i England forrige skoleår, spiste vi vegetarisk i ukedagene, men i helga måtte jeg ha kjøtt! ☺️

Her er litt av det jeg laga:

Hjemmelaga varianter av suppe slår alltid an - linsesuppe, tomatsuppe, thaisuppe med scampi, blomkålsuppe, potet- og purreløksuppe.

Hjemmelaga fiskegrateng

Pasta med blåskjell (har en kjempegod oppskrift fra Familiekokeboken!)

Jamie Olivers vegetarlasagne (Google navnet hans + leek and spinache lasagne, så finner du den sikkert!)

Pai med forskjellige grønnsaker (sopp, purre, spinat og fetaost, f.eks)

Nøttekjøttkaker (fikk oppskrift fra en kollega som har spist vegetarisk i en mannsalder. Kjempegode!)

Sopprisotto

Pasta arrabiata med scampi (også fra Familiekokeboken!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Peanøttsmør er da godt! Med bringebærsyltetøy på. Mmmmmm! :D 

Åååh det er fantastisk digg! Men bruker jordbærsyltetøy da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Andreaswell skrev:

Åååh det er fantastisk digg! Men bruker jordbærsyltetøy da :wub:

Det går greit ned det og! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lillemus skrev:

Peanøttsmør er da godt! Med bringebærsyltetøy på. Mmmmmm! :D 

Søk på linsesuppe eller thaisuppe så får du masse gode treff.

Helt seriøst - jeg klarer bare ikke den lukta eller smaken. Holdt bokstavelig talt på å kaste opp da sønnen og kjæresten hadde med en halv boks peanøttsmør etter en hyttetur og minstejenta gledestrålende fikk det på skiva. Jeg klarte ikke være på kjøkkenet. Prøvde å spise i stua men klarte ikke svelge... Så jeg har gitt klar beskjed om at det aldri skal inn i huset mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariaflyfly skrev:

Datra har akkurat avslutta sin andre vegetariske periode nå i sommer. Da Guttungen var i England forrige skoleår, spiste vi vegetarisk i ukedagene, men i helga måtte jeg ha kjøtt! ☺️

Her er litt av det jeg laga:

Hjemmelaga varianter av suppe slår alltid an - linsesuppe, tomatsuppe, thaisuppe med scampi, blomkålsuppe, potet- og purreløksuppe.

Hjemmelaga fiskegrateng

Pasta med blåskjell (har en kjempegod oppskrift fra Familiekokeboken!)

Jamie Olivers vegetarlasagne (Google navnet hans + leek and spinache lasagne, så finner du den sikkert!)

Pai med forskjellige grønnsaker (sopp, purre, spinat og fetaost, f.eks)

Nøttekjøttkaker (fikk oppskrift fra en kollega som har spist vegetarisk i en mannsalder. Kjempegode!)

Sopprisotto

Pasta arrabiata med scampi (også fra Familiekokeboken!)

 

 

Den vegetarlasagnen har jeg laget flere ganger og den er nydelig! Fant imidlertid ikke oppskriften da sønnen skulle lage det på fredag, søkte på Jamie Oliver men akkurat den var borte vekk. Fant en annen da som også var god 😊

Nøttekjøttkaker høres spennende ut! Oppskrift?

Gjerne oppskrift på thaisuppe også 😊

Fiskegrateng lager jeg og laksewok. Laget også god ovnsrett med laks, poteter, blomkål, løk og broccoli en dag.

Har du noen oppskrifter med sei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:

Gjerne oppskrift på thaisuppe også 😊

Thaisuppe

400 g kjøttdeig (evt. kyllingfileter / strimlet kylling i småbiter / tilsvarende mengde kikerter eller andre bønner / linser)

1 løk

1 paprika

1 chili

2 ts karri

1 beger creme fraiche

1 boks kokosmelk

( ½ - 1 dl vann om nødvendig, jeg bruker det ikke, liker suppa tykk!)

2 ts rød karripasta

2 ss kalvefond

3 ts gurkemeie

1 lime

1 ts salt

½ ts pepper

1 neve hakket frisk koriander

 

Stek kjøttdeigen i en stekepanne med smør sammen med hakket løk, paprika, chili og karri. Ha alt over i en gryte.

Tilsett creme fraiche og kokosmelk og bland alt godt sammen. Spe evt. suppen med vann til passe konsistens.

Tilsett karripasta, kalvefond, gurkemeie, reve limeskall og saften av en lime.

La suppen småkoke ca. 15 min. Smak til med salt, pepper og evt. mer karripasta hvis du vil ha den litt sterkere. Bland i frisk hakket koriander til slutt og pynt med litt korander og hakket chili ved servering.

Server gjerne med godt brød med smør på. Mmmm….!!!!!!

Beste suppa ever! Du justerer styrken på denne med karripastaen, den er sterk så prøv deg frem om dere ikke er så glad i sterk mat. Om du ikke vil bruke kalvefond kan du sikkert bruke grønnsaksfond (buljong) istedet. Hm. Lenge siden jeg har laget denne nå, tror jeg må lage opp en stor gryte og fryse ned i porsjonsbokser. Kjempekjekt å ha på lur til en dag du er sulten og vil ha noe kjapt - tiner på noen minutter i microen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Den vegetarlasagnen har jeg laget flere ganger og den er nydelig! Fant imidlertid ikke oppskriften da sønnen skulle lage det på fredag, søkte på Jamie Oliver men akkurat den var borte vekk. Fant en annen da som også var god 😊

Nøttekjøttkaker høres spennende ut! Oppskrift?

Gjerne oppskrift på thaisuppe også 😊

Fiskegrateng lager jeg og laksewok. Laget også god ovnsrett med laks, poteter, blomkål, løk og broccoli en dag.

Har du noen oppskrifter med sei?

Finner selvfølgelig ikke igjen den oppskrifta nå. Skal høre med kollegaen i morra! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mariaflyfly skrev:

Finner selvfølgelig ikke igjen den oppskrifta nå. Skal høre med kollegaen i morra! 😊

Supert! Fant den lasagneoppskriften nå:

http://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/sweet-leek-ricotta-and-tomato-lasagne/

Fatter ikke at den ikke dukket opp da vi lette etter den på fredag.

Men du - hva gjør du med sei, bortsett fra fiskegrateng og vanlig stekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...