Gå til innhold

ADD (attention deficit disorder)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge hatt problemer med konsentrasjon, følge med i samtaler, glemme samtaler jeg har hatt og avtaletidspunkt etc. Utsetter alltid oppgaver om jeg vet at de er krevende, fordi jeg vet at jeg ikke klarer å konsentrere meg. I samtaler kan jeg virke fjern, og må ofte spørre flere ganger om hva vi snakker om. Svært utålmodig i de fleste settinger, til og med når folk prater. Glemmer ALLTID ting, og miste ting etc. På skolen kan jeg være opplagt som bare det, og tenker at "nå må du virkelig fokusere" - men det funker ikke. Jeg begynner å tenke på helt andre ting, blir utålmodig og urolig. Ofte tenker jeg "hvordan klarer andre å følge med og være så rolig?". Jeg oppfattes også fjern/fraværende av venner, og de blir utrolig lei av å repetere feks. oppmøtetid og avtaler etc. I tillegg føler jeg at andre oppfatter meg ofte som "mindre intelligent" siden jeg da er så fjern, når jeg egentlig ofte har svar på spørsmål etc.

Jeg har vært hos lege, tatt opp dette problemet i tillegg til at hukommelsen min er ekstremt dårlig. Jeg kan fort glemme av en samtale liksom. Har fått beskjed om at jeg trenger bedre rutiner og planlegge. At det er mulig å trene hukommelsen. Det er forsåvidt greit, men jeg klarer IKKE å holde på rutiner eller planlegging. Jeg kan være skikkelig streng med meg selv, men det går bare ikke. 

Jeg har egentlig tilpasset meg denne tilværelsen, men det er så utrolig vanskelig å fortsette slik når man studerer med den harde studien jeg går på nå (vil ikke fortelle hvilken studie). Jeg ser at det begynner å gå nedover, og jeg vet at det ikke er på grunn av intelligensen, for jeg forstår fagene veldig godt.

Har tatt flere tester, hvor jeg i alle tester skårer på enten ADD eller ADHD.

Har en annen fastlege nå, aldri vært hos henne nå. Jeg er utrolig redd for ikke bli tatt på alvor (igjen), så hvordan kan jeg gå frem med det? Forteller jeg at jeg er selverklært med ADD, vil jeg ikke bli trodd fordi jeg har googlet meg frem til det liksom. I tillegg så lurer jeg litt på om utredningen.

Anonymkode: bce7d...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være utrolig vanskelig å nå igjennom hos enkelte leger, så du bør nok være ganske bestemt. Si at du trenger henvisning til utredning for adhd. Add er ikke en diagnose. Man kan ha 3 ulike varianter av adhd. Hyperaktiv, kombinert eller uoppmerksom type. Vær tydelig på at dine problemer ødelegger for deg i studiene. Ev. så kan du skrive ned det samme som du har skrevet her og ta med til legen.

Utredningen tar gjerne lang tid. Andre lidelser skal utelukkes og man må igjennom noen nevropsykologiske tester. Tror ikke det er unormalt at det fort kan gå et halvt år fra henvisning blir sent og til man er ferdig utredet. Det forutsetter at man blir prioritert. Om ikke, så tar det enda lenger tid. Det beste er egentlig om legen din henviser deg både til DPS og nevropsykolog (dersom de ikke har det på den dps du hører til) samtidig, men det vet jeg ikke om de gjør. Du kan også gå til privat psykiater, men det koster endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...