Gå til innhold

kan jeg ble gravid


Tanyaar

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er 41 år gamel.har to barn 7- 5 år. Jeg har tatt ut hormonspiral i den 12.07.17 etter 5 år og to måneder. Jeg brukte ikke prevensjons etter det.

jeg lurer på er det mulig å bli gravid?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bli gravid selv om du er 41 år, hvis det var det du lurte på.  Men det er vanskeligere enn da du var yngre. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tanyaar skrev:

Hei

jeg er 41 år gamel.har to barn 7- 5 år. Jeg har tatt ut hormonspiral i den 12.07.17 etter 5 år og to måneder. Jeg brukte ikke prevensjons etter det.

jeg lurer på er det mulig å bli gravid?

 

Det kan du helt klart, jeg har en kollega som fikk sine to barn etter at hun fylte 40. Så med mindre du tar sjansen på å bli gravid bør du absolutt bruke prevensjon i noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er absolutt mulig, men sjansen blir mindre med årene:

Sjanse per måned for å bli gravid (og ikke abortere) er:

20 år: 34 %

30 år:  17%

40 år:  5 %

Det er dessuten hos de eldste større risiko for å få tvillinger, om man skulle bli gravid. Så prevensjon anbefales. Jeg vil anbefale deg en ny hormonspiral, så har du også en viss beskyttelse mot eventuelle blødningsproblemer som ofte kommer i årene før det stopper helt opp.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen 

Jeg tenkte på hormonspiral også. Jeg vet at veldig bra med den man blir aldri stress men jeg var ikke fornøyd med denne spiral fordi jeg hadde vondt i bryster og mange kviser på ansiktet mitt og jeg blir over vekta fordi jeg var sulten hele tiden.

Derfor jeg vet ikke hva skal jeg gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Da kan du forsøke enten kobber-spiral uten hormon eller Kyleena som avgir mindre hormon. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...