Gå til innhold

Mistet mensen etter p-piller


Jente_1988

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 28 år gammel kvinne som sluttet på p-pillen (Microgynon, som jeg hadde gått på siden jeg var 16 år) for 14 måneder siden i håp om å få tilbake regelmessig menstrasjon og på sikt bli gravid. Etter å ha gått ca 10 mnd uten å ha fått mensen tilbake, kontaktet jeg fastlegen min. Etter noen prøver fikk jeg beskjed om at jeg hadde for høyt nivå av prolaktin og lavt estrogen og ble kalt inn på en MR-undersøkelse. Der fant de ingen svulst på hypofysen, så det kan forhåpentligvis utelukkes.

Jeg kontaktet deretter en privat gynekolog og da fikk vi tatt en IVF-ultralyd undersøkelse der hun så at alt så fint ut ift eggstokkene og at det var flere egg på begge sider, men jeg fikk beskjed om at jeg hadde veldig tynne slimhinner. Jeg har deretter fått medisiner og fått sjekket igjen at slimhinnene har blitt mye tykkere, men at jeg fortsatt ikke nærmer meg eggløsning og menstrasjon. Prolaktinnivåer er normalt igjen og estrogennivået har økt. Men nå har det gått noen måneder og jeg lurer på om det er noe annet jeg kan gjøre for å få tilbake menstrasjonen? Jeg har fått noen piller mot amenore, men gynekologen snakker dårlig norsk og er veldig dårlig til å forklare så jeg er redd for å ta disse pillene uten å helt vite konsekvensene. Er det noen som har noen råd til meg? :) 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hva er navn på pillene du har fått? bruker du andre medikamenter, f.eks. nervemedisin? kan du klemme melk ut av brystene? Har du verdiene av prøve som ble tatt?

Jeg skal svare deg raskt tilbake. når jeg har fått tilleggsopplysninger.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! 

Pillene jeg har fått heter Progynova, og de har jeg fått beskjed om å ta 3 daglig i syklus. Det har jeg gjort nå i rundt 5 måneder. Jeg fikk en blødning på 1,5 dag etter å ha gått på Progynova i ca. 2 måneder. Men har nå gått ca 3 mnd uten noen flere blødninger. Jeg tar ingen andre medikamenter og har heller aldri gjort det annet enn P-pillene. De pillene som jeg fikk mot amenore har jeg ikke tatt enda, og jeg har de hjemme så jeg husker ikke hva de heter, men det kan jeg finne ut av når jeg kommer hjem. 

Jeg kunne klemme melk ut av brystene, ja, og det har jeg kunnet gjøre i flere år. Men etter jeg begynte på Progynova så ga det seg. Brystene krympet også en del etter medisinene.

Verdiene på prøvene har jeg også hjemme, så jeg kan sende de så snart jeg kommer hjem. 

Takk igjen for råd! :)

Mvh,
Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på P-pillen for å få prevensjon, men jeg har alltid hatt litt uregelmessig menstrasjon. Jeg flyttet til USA som 17-åring på utveksling og da mistet jeg også mensen i 1 år (mest sannsynlig pga stress?) og fikk den ikke tilbake før jeg begynte på p-piller igjen da jeg flyttet hjem. Da var det en helsesøster som rådet meg til å bare begynne på p-pillen igjen. Men nå lurer jeg på om det kan ha vært noe galt i mange år uten at jeg har visst det. 

Jeg finner dessverre ikke verdiene jeg fikk tilsendt på prolaktin og estrogen, men jeg har sjekket de to ganger. På den første testen var de unormale (litt for høy prolaktin og ganske lav estrogen), men etter Progynova i 3 måneder var alt "normalt" igjen. Jeg mener også å huske at slimhinnen var 2 mm før jeg begynte på Progynova, og etter 3 mnd var den blitt 8 mm, men fortsatt ingen eggløsning eller mens. 

De medisinene jeg fikk fra gynekologen og skal ta i syklus med Progynova heter Primolut N (5mg). Det står at jeg skal ta 3 daglig i 10 dager. Men jeg har fortsatt ikke forstått hva de gjør og hvorfor jeg må ta de i tillegg? Derfor har jeg ventet med å ta disse og tar heller bare Progynova. 

Takk igjen for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I en normal menstruasjonssyklus utsender hjernevedhenget (hypofysen) signaler for å stimulere aktiviteten i eggstokkene, dvs. modning av egg og produksjon av østrogen. Når egget er modent og østrogenproduksjonen er maksimal, så sender hypofysen beskjed om eggløsning. Etter eggløsning produseres en kombinasjon av østrogen og progesteron for å forberede livmorslimhinnen til å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer befruktning, så stopper hormonproduksjonen og det fremkaller en menstruasjon.

I de tidlige år etter første menstruasjon skal dette samspillet mellom hypofyse og eggstokk innlæres, det kan ta et år eller mer. Forskjellige forhold som stress, slanking, sykdom og spiseforstyrrelser kan stoppe dette samspillet. Svulster i hypofysen er sjeldne, men de kan også stoppe utsendelse av signaler. P-pille setter også hypofysens signaler ut av spill, men tilfører hormoner som gir en kunstig syklus som likner på den naturlige og dermed skjuler forhold som kan påvirke syklus.

Hos deg kan det være flere forklaringer på manglende menstruasjoner: at samspillet mellom hypofyse og eggstokker ikke har vært riktig innlært før du fikk p-pille, så har det vært stress ved utenlandsopphold (det er ikke uvanlig at menstruasjonen stopper opp hos unge jenter som reiser utenlands i lengre tid), og så har det igjen vært bruk av p-pille. Derved har  hypofysen ikke fått sjanse til å sende ut de signaler som gir en naturlig syklus. Østrogennivået har vært lavt og det har ikke vært eggløsning. Du har manglet både østrogen og progesteron siden du stoppet med p-pillen, og da blir det ikke menstruasjoner.

Gynekologen har gitt deg Progynova som er det naturlige østrogen, og det stimulerer livmorslimhinnen til vekst. Primolut er et kunstig progesteron som etter 10-14 dagers bruk vil medføre en blødning, når du stopper behandlingen. Kombinasjonen av Progynova og Primolut vil gi deg en syklus, men det vil ikke fremkalle eggløsning, og det er selvsagt avgjørende for å bli gravid. Progynova og Primolut er altså erstatning for hormoner dine eggstokker ikke danner, men det som er avgjørende er å få eggstokkene til fungere.

I ditt tilfelle vil det sannsynligvis være aktuelt å gi deg hypofysehormonene FSH og LH for å stimulere til eggmodning og eggløsning. Det skal gis som injeksjoner under nøye overvåking. Det er ikke alle gynekologer som har erfaring med slik behandling. Du bør evt. be om henvisning til fertilitetssenter. Du kan gjerne i mellomtiden ta Primolut (sammen med Progynova), men det er ikke nødvendig med mer enn 1 tablett (5 mg) i 12 dager. Etter siste tablett vil du sannsynligvis få en menstruasjonsliknende blødning. Deretter fortsetter du med Progynova. Du kan gjerne bruke Primolut i 12 dager hver måned, så får du en regelmessig syklus i påvente av ‘fertilitetsbehandling’.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for et veldig godt og forklarende svar. Da skal jeg ta kontakt med fastlegen min og høre om jeg kan få henvisning til et fertilitetssenter. 

Men er det egentlig noe hensikt ved å ta Progynova og Primolut hvis det ikke vil fremkalle eggløsning? Eller er det for at jeg skal få balanse i hormonene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke godt for kroppen å gå lenge uten østrogen, så det er bare fint med Progynova. Dette østrogenet vil stimulere livmorslimhinnen, som du har erfarte (fra 2 til 8 mm tykkelse), så for at den ikke blir for tykk, må du med jevne intervaller ta gestagen (Primolut) som vil føre til at slimhinnen avstøtes. Progynova og laveste dose Primolut (5 mg) er mye svakere enn p-pille, og de vil ikke hemme hypofysen i 'våkne opp'. Det kan være greit å få naturlig nivå av østrogen for livmoren og for hele organismen. Det er mulig at hormonbehandlingen fjernes når du skal starte korrekt behandling for barnløshet, men jeg tror at fertilitetsekspertene synes at det er bra at du bruker hormon i ventetiden.

Lykke til. Du kan gjerne gi tilbakemelding om hvilken behandling du får og evt senere resultat. Det er ofte den letteste form for barnløshet å behandle, så det er all mulig grunn til å være optimist.

Vennlig hilsen Mette

 

Endret av Mette Moen, Gynekolog
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for raske og gode svar Mette, det var betryggende å høre. Jeg har fått time nå på en fertilitetsklinikk den 3 oktober, så da skal jeg oppdatere om behandling og resultat i etterkant. :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så fint med rask time. Da foreslår jeg at du kontakter klinikken for å høre hvordan de ønsker det med hensyn til Progynova/Primolut.  Det kan være at de ønsker at du skal ha en menstruasjon (etter kur med Primolut) for å få renset opp i livmoren. Det er mulig at de ønsker å se dine basale hormonverdier, altså når du ikke får tilhørt hormoner. Da kan det være lurt å få tilførte hormoner ut av blodet, og det kan ta en ukes tid.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg tenkte å legge inn en oppdatering etter besøk hos en fertilitetsklinikk.

Etter en sjekk av eggstokkene så sa hun at alt ser helt fint ut, bortsett fra at jeg har en veldig tynn slimhinne. De tok også nye blodprøver der alt var normalt, bortsett fra prolaktin som fortsatt var litt høy: 1084(?), men de sa jeg ikke trengte behandling eller medisinering for den siden den ikke var alt for høy.

Jeg har nå fått beskjed om å gå på Trisekvens i 3 mnd for å få syklus og for å få tykkere slimhinner, så skal jeg tilbake etter jul for å evt få hjelp med eggløsning via injeksjoner hvis det ser bedre ut. 

Jeg syns fortsatt det er litt ubehagelig å vite at prolaktinen er så høy, men jeg må jo bare stole på at de har rett med at jeg ikke trenger noe annen behandling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Man behandler ikke en forhøyet prolaktinverdi når det ikke er hypofysesvulst. Har du sjekket stoffskiftet? bruker du andre medikamenter?

Jeg kan ikke se hensikten med Trisekvens 'for å få tykkere slimhinne'. Når du er ferdig med de hvite tablettene, så får du en blødning og den tykke slimhinne avstøtes. Hvis du får FSH sprøyte vil det stimulere østrogenproduksjon til å bygge opp slimhinnen og samtidig modne egg. Jeg mener det bare er å spille tiden med å gi deg Trisekvens, men det er mulig at fertilitetsklinikken mener noe annet?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de sa at stoffskiftet ser helt normalt ut. Samme med estrogen og andre hormoner. Jeg bruker ingen andre medikamenter, nei. Og har heller aldri gjort det tidligere utenom p-piller og medikamentene jeg har fått det siste året i forbindelse med denne behandlingen.

De snakket om at jeg skulle få sprøyter og få hjelp med å sette i gang eggløsningen etter jul, men at jeg måtte gå på Trisekvens i 3 mnd først. De mente at det var viktig at jeg kom i gang med syklus først? Men nå ble jeg jo litt usikker på om det er det riktige da.. Burde jeg dobbeltsjekke ved å dra til en annen fertilitetsklinikk? Jeg kjenner jeg har litt vanskelig for å sette spørsmålstegn ved behandlingen de har gitt siden jeg vet så lite selv, men jeg vil jo helst ikke gå 3 mnd med medisiner forgjeves heller. 

Tusen takk for alle gode råd, det er en fantastisk god støtte å kunne stille spørsmål her! :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...