Gå til innhold

Til gynekologen. Hva kan jeg spørre om på GU?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen plager som jeg tror jeg skal oppsøke gynekolog for. Det er 2,5 år siden sist jeg var hos gynekolog. Jeg er kvinne, 27 år.

1: Jeg har i perioder svie i urinrøret. Måneder eller uker i strekk.  Har tatt urinprøver - de viser ingenting unormalt. Lurer på om gynekolog kan ta en bedre test.

2: Jeg har en fibroadenom i det ene brystet. Skulle egentlig oppereres ut for syv år siden, men de på sykehuset mente det var bedre å la den bli, siden jeg kom til å få "søkk og arr". Jeg sliter med generell angst, og fibroadenomet gir meg litt angst. I de årene jeg har hatt det har jeg tenkt på den så og si daglig. Er ofte redd for at det har vokst, eller skiftet fasong, men er usikker. Kjenner litt på den hver dag. Har alltid hatt litt vondt i den puppen. Vet ikke om det er vanlig at en cyste kan gi lette plager. Litt stikk og svie. Ikke noe ille, men litt plagsomt hver dag. Vet ikke om det er cysten eller og det er psykisk/muskelsmerter. Er dette noe jeg kan snakke med gynekologen om, og få henne til å kjenne på? Skulle ønske de hadde operert ut fibroadenomet for syv år siden, så hadde jeg vært kvitt den. Redd for at den skal bli ondartet - plutselig.

3: Jeg har en del plager rundt mensen. Er sikker på at jeg har PMS, men det er greit nok. Lurer litt på hvor vondt det er vanlig å ha, egentlig. Første dagen er fryktelig vond, og jeg er kvalm, svimmel og har hodepine. Og så en ting jeg ikke har hørt så mye om. For meg, så er det som om noe - livmora, kanskje - hovner opp før og under mensen. Jeg får ikke hatt avføring fordi det er "tett", på en måte. Hvis jeg stikker en finger inn i endetarmen, så kjenner jeg livmortrappa, og kanskje livmora (ikke sikker på det siste), og det har liksom blokkert veien. Etter mensen så (beklager uttrykket) driter jeg ut et par kilo på en gang, når passasjen er åpen igjen. Mensmagen min er så stor som en som er sju-åtte månender på vei. Er dette vanlig? Jeg vet at jeg har bakovervendt livmor, vet ikke om det kan være årsaken til dette? Jeg har i allefall 1-3 døgn veldig uttalte plager på grunn av mensen, som gjør at jeg ikke fungerer, rett og slett. men det er jo bare to dager, da, så det er selvfølgelig ikke så mye å klare på. Har mensen i ca. fem døgn, men ca. fire uker mellom hver gang. Normal blødning. 

4: Under en vanlig GU, sjekker de etter HPV og celleforandringer, da? Eller må jeg spørre spesifikt etter HPV-sjekk? Spurte ikke sist, men vet hun tok biposi. Alt var helt normalt. Hvor ofte bør jeg gå til GU, egentlig? Er 2,5 år mellom hver gang for lenge.

Tusen takk for at du svarer her!

Anonymkode: 94570...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Jeg har i perioder svie i urinrøret. Måneder eller uker i strekk.  Har tatt urinprøver - de viser ingenting unormalt. Lurer på om gynekolog kan ta en bedre test.

 

Svar: Hvis det kun er i perioder, så er det neppe kronisk infeksjon, men det kan være lurt å sjekke for chlamydia. Kan du reagere på noe? Tekstiler, klor i basseng? Kondom?

2: Jeg har en fibroadenom i det ene brystet. Skulle egentlig oppereres ut for syv år siden, men de på sykehuset mente det var bedre å la den bli, siden jeg kom til å få "søkk og arr". Jeg sliter med generell angst, og fibroadenomet gir meg litt angst. I de årene jeg har hatt det har jeg tenkt på den så og si daglig. Er ofte redd for at det har vokst, eller skiftet fasong, men er usikker. Kjenner litt på den hver dag. Har alltid hatt litt vondt i den puppen. Vet ikke om det er vanlig at en cyste kan gi lette plager. Litt stikk og svie. Ikke noe ille, men litt plagsomt hver dag. Vet ikke om det er cysten eller og det er psykisk/muskelsmerter. Er dette noe jeg kan snakke med gynekologen om, og få henne til å kjenne på? Skulle ønske de hadde operert ut fibroadenomet for syv år siden, så hadde jeg vært kvitt den. Redd for at den skal bli ondartet - plutselig.

 

Svar: Gynekologer har ikke ekspertise i brystsykdommer, det er kirurger (‘mammakirurger’) og røntgenleger. Så hør med din fastlege om du skal til en ny mammografi eller ultralyd.

3: Jeg har en del plager rundt mensen. Er sikker på at jeg har PMS, men det er greit nok. Lurer litt på hvor vondt det er vanlig å ha, egentlig. Første dagen er fryktelig vond, og jeg er kvalm, svimmel og har hodepine. Og så en ting jeg ikke har hørt så mye om. For meg, så er det som om noe - livmora, kanskje - hovner opp før og under mensen. Jeg får ikke hatt avføring fordi det er "tett", på en måte. Hvis jeg stikker en finger inn i endetarmen, så kjenner jeg livmortrappa, og kanskje livmora (ikke sikker på det siste), og det har liksom blokkert veien. Etter mensen så (beklager uttrykket) driter jeg ut et par kilo på en gang, når passasjen er åpen igjen. Mensmagen min er så stor som en som er sju-åtte månender på vei. Er dette vanlig? Jeg vet at jeg har bakovervendt livmor, vet ikke om det kan være årsaken til dette? Jeg har i allefall 1-3 døgn veldig uttalte plager på grunn av mensen, som gjør at jeg ikke fungerer, rett og slett. men det er jo bare to dager, da, så det er selvfølgelig ikke så mye å klare på. Har mensen i ca. fem døgn, men ca. fire uker mellom hver gang. Normal blødning. 

 

Svar: det du beskriver kan være endometriose hvor det er slimhinne utenfor livmoren. Typisk er symptomer rett før og under menstruasjon. Hvis endometriosen sitter bak livmoren, mot rektum kan det gi slike avføringsproblemer som du beskriver. Helt tett blir det ikke, men det kan gi smertefull avføring. Jeg tror ikke at det er bakoverliggende livmor, det har 25% av alle kvinner. Med hensyn til oppblåst mage, så er det nogen som opplever det før menstruasjonen. Det er ikke livmoren som hovner opp, men smerter og evt. også hormonene som gjør at magen blåse sopp som en ballong. Du kan høre med gynekologen om videre utredning, evt MR for å se på underlivet og rektum? Endometriose kan dessverre bare påvises ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi). Muligens kan hormonspiral være verd å forsøke?

4: Under en vanlig GU, sjekker de etter HPV og celleforandringer, da? Eller må jeg spørre spesifikt etter HPV-sjekk? Spurte ikke sist, men vet hun tok biposi. Alt var helt normalt. Hvor ofte bør jeg gå til GU, egentlig? Er 2,5 år mellom hver gang for lenge.

 

Svar: Det er helt klare rutiner angående celleprøve og HPV-testing, så du behøver ikke å be om HPV-sjekk. Det anbefales rutinemessig celleprøve hvert 3. år for kvinner mellom 25 og 70 år. Prøven kan tas hos fastlegen.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...