Gå til innhold

Hysteroskopi og utskrapning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har skrevet inn tidligere, men har nå et par nye spm.

Jeg har slitt med konstante blødninger i 2 år sammenhengende. Jeg har blitt sjekket for blødersykdom, endometriose, myomer osv osv... Alt mulig som muligens kan forklare de enorme blødningene. Det har også blitt forsøkt ulike typer hormoner og spiral uten endring. Det siste året har jeg gått på Oralcon 150 mikrog/30 mikrog. kontinuerlig uten stopp. 

Etter et besøk hos privat gynekolog ble jeg henvist til sykehus hvor jeg skal ha en hysteroskopi samt utskrapning av livmorslimhinnen om 2 dager. Jeg har ikke fått noe informasjon om dette og sliter med å finne ordentlig informasjon på nett som ikke inkluderer abort. Jeg kommer dessverre ikke gjennom til folk som kan svare meg på dette hverken ved sykehuset eller klinikken. Jeg har forstått det slik at hysteroskopi bare er å sjekke inne i livmoren med kamera.. Men denne utskrapningen- hvordan fungerer det? Får jeg lokalbedøvelse, narkose, smertestillende? Er det noen farer ved dette inngrepet? Da tenker jeg spesielt på risiko vedr. sterilitet/infeksjoner ol. som kan påvirke min mulighet for fremtidig graviditet. Hvor lang tid regner man med at slikt tar? Og ikke minst- må man beregne å ha smerter/ubehag i tiden etterpå? Da tenker jeg på evt sykemelding til jobb dagene etterpå. Jeg sliter allerede med mye smerter pga disse blødningene. 

Håper du kan hjelpe meg å oppklare litt! Takk :)

Anonymkode: a71ba...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved hysteroskopi føres et tynt kikkertinstrument inn i livmoren for å inspisere for uregelmessigheter som f.eks. en polypp. Det kan tas målrettet vevsprøve og gynekologen kan fjerne polypper. Inngrepet gjøres om regel i lokalbedøvelse.

Utskrapning var før meget vanlig, men er i dag langt på vei erstattet av enklere undersøkelsesmetoder. Med en kurette (et instrument med skarpe kanter) skrapes først bort litt av slimhinnen i livmorhalsen, så blokkes livmorhalsen opp så en tilsvarende kurette kan føres inn i livmorhulen. Her skrapes litt av livmorslimhinnen ut til vevsundersøkelse. Det gjøres som regel i full bedøvelse, men kan utføres i lokalbedøvelse. Jeg tenker at du får full narkose. Det hele tar nok ikke mer enn et kvarter. Litt menstruasjonssmerter kan du ha noen timer etterpå. Du kan da ta Ibux eller Paracet. De fleste er i stand til å gå på jobb neste dag, men noen trenger en dag hjemme. Det er ikke spesiell risiko ved inngrepet bort sett fra at det en meget sjelden gang kan oppstå hull (perforasjon) i livmorveggen, men det tetter seg selv. Ikke risiko for permanent skade som kan påvirke fruktbarheten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar!

Til info: jeg var hos gynekologen i dag og han mente det var helt feil behandling å skrape ut slimhinnen i livmoren- slik den andre gynekologen henviste meg til, da dette kunne gi mer risiko enn effekt. Han sa han kun ville gjort dette om jeg var 40 år og hadde fått de barna jeg ville ha.. Litt forvirret da noen sier det er ufarlig og noen sier det minsker muligheten for graviditet! Løsningen blir altså at jeg fortsetter på p-pillene i årene fremover. 

Anonymkode: a71ba...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det med risiko ved utskraping må være  en myte. For 25 år siden eller mer var utskraping det vanligste kirurgiske inngrep som ble utført på kvinner ved blødningsforstyrrelser og ved abort. Det har ikke medført noen risiko.

Det er mulig at det forveksles med utskrapning ved blødning etter en fødsel, spesielt ved gjentatte utskrapinger. Her er det stor risiko for at det kan dannes sammenvoksinger inne i livmoren og det bør derfor bare gjøres i spesielle situasjoner med mistanke om rester av morkaken.

Det kan tas prøve av livmorslimhinnen ved pipellemetoden (som et sugerør i livmoren), det er i all fal helt uskadelig.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...