Gå til innhold

Endometriose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 32 år, og fikk plutselig sterke/uutholdelige menssmerter i januar 2017. Siden september 2016, har jeg hatt daglige/kroniske smerter i bekkenet. Jeg ble sykmeldt 100% i mars pga. utmattelse og bekkensmerter. Jeg har også 38 i feber stort sett daglig. Verken jeg eller legen så en sammenheng, før jeg var hos Gynokolog for rutinemessig sjekk for 2 uker siden. Hun så at jeg hadde tegn til endometriose på ultralyd, og at symptomene mine også bekrefter dette. 

Jeg har gått på Diane p-piller siden februar, og har hatt ustabile blødninger. Har hatt en mnd uten nå, men så begynte menssmertene i går igjen. De er så ille at jeg ikke får sove eller spist pga. smertene. Jeg mister meg selv helt. Har prøvd alt av smertestillende, men uten virkning. 

Jeg har det slik hver mnd, og i sommer varte menssmertene i 2 uker, før jeg følte at jeg bare måtte "slippe" blodet ut en gang for alle. Etter en uke blødning til, gav menssmertene seg. 

Spm. mitt er om jeg skal ta et opphold på pillen for å la det blø, når jeg likevel har menssmerter og det føles som om det er det som må til for å få hvile etterpå? 

Jeg trodde først at bekkensmertene var pga. overbelastning på trening, men jeg ser nå at dette blir gradvis verre. Livskvaliteten er svært forringet og jeg føler at jeg står utenfor livet. Det er forferdelig tungt når livet er så fantastisk! 

Når jeg har så sterke og kroniske bekkensmerter + periodevis økende menssmerter, vil det være tilrådelig å henvise meg til lap?

 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 022f9...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har hatt "mislykkede" forsøk på andre p-piller og gikk på Diane fra 20-24 år med god effekt. Ble anbefalt å slutte, og prøve et annet. Fant ikke noen som gav resultat og sluttet derfor for 2 år siden med p-piller. Har alltid hatt smerter første dagen mens, men paracet har tatt dette Da jeg da begynte å få disse smertene i 2017 (økende og uutholdelige smerter, rikeligere og lengre menstruasjoner for hver syklus), visste jeg at jeg hadde hatt god effekt tidligere, og ble anbefalt dem av fastlegen.

Jeg har ikke barn, og har ikke barneønske.

Min gynekolog mistenkte via ultralyd at jeg hadde adenomyose. Ettersom jeg har smertene jeg har (utmattelse, hyppig vannlating, dysmenore, bekkensmerter, ryggsmerter, nervesmerter i begge ben, samtlige forverres under aktivitet) ble jeg undersøkt med lap og operert for endometriose i fossa douglasi området (Ullevaal), og dette ble brent bort 25/9. Ellers ingenting å bemerke. Det ble satt inn Mirena i samme operasjon, men denne skapte så store kontinuerlige livmorsmerter at den ble fjernet etter 4 uker. Jeg ble derfor anbefalt Cerazette, men ettersom jeg blør på den (tidligere), og er blødningsfri på Diane, ble dette anbefalt. Smertene som før var tilstede var uendret etter operasjon. Smertene har nå dessverre etter operasjon tiltatt i tarm med knivsmerter i rektum og ben, og en tarm på "avveie". Jeg har ikke hatt slike problemer før, og det er så ille at jeg ikke ønsker å spise. Mine tarmsymptomer stemmer med tarm-endometriose, og adenomyose er jo forsåvidt antydet på ultralyd.  

Kan man ha oversett noe på tarmen?

Er Diane verre for endometriose, da det inneholder østrogen (i motsetning til f.eks Cerazette? Jeg tenker da spesielt på tarmen som plutselig har blitt så smertefull og plagsom.

Er hysterektomi og hormoner "min" behandling?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig  å få full oversikt over tarmendometriose ved laparoskopi, her egner MR seg bedre.

Diane er en pille som bare bør brukes ved øket hårvekst eller kviser. Som langtidsbehandling ved endometriose, kan den ikke anbefales, den har høyere risiko for blodpropp enn f.eks. Microgynon/Loette.

Cerazette er ikke registrert behandling for endometriose, jeg vil foreslå Provera.

Før du tenker på hysterektomi bør du forsøke behandling med GnRH-analog som Procren/Zoladex.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Vedr. tarmendometriose: Er dette uansett ikke noe man opererer pga. fare for mer skade? Er det da nødvendig å spørre om MR? 

Dersom jeg har et ønske om å fjerne livmor pga. smerter (har også utført konisering pga. grove celleforandringer da jeg var 23 år), er ikke dette en bedre og varig løsning for de adenomyoserelaterte smertene?

Jeg forstår at endometriose kan være skyld i samme smerter, men da kan man vel behandle denne tilstanden og "slippe" behandling av begge?

 

Takk😊

Anonymkode: 022f9...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ang endometriose, så behandler man som regel kun ved symptomer, det gjelder også tarmendometriose. Symptomer som forverres under aktivitet, er ikke typisk for endometriose. Man må være ytterst forsiktig med å fjerne livmoren, for hvis smerter er relatert til andre forhold (nervesmerter f.eks.) så kan det bli verre etter operasjon. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk igjen!

Blir glad hvis du tar deg tid til siste spm: 

 

Jeg forstår at en del av behandlingen er å sørge for stabile hormonnivåer. Selv om jeg har hatt dårlig erfaring mtp. spotting og uregelmessigheter på "alle" andre p-piller tidligere (3-4 år siden), kan jeg likevel oppleve at microgynon gir stabilitet og null mens etter en viss tid? Ifølge gynekologen så hun at jeg hadde eggløsning selv på Diane, og jeg merker også selv økte smerter ved eggløsning nå (aldri gjort det før). Er dette en indikasjon på at jeg har en "sterk" hormonproduksjon og bør starte umiddelbart på Provera og f. eks ikke gå veien om Microgynon?

Smertebildet tatt i betraktning; Provera (hormoner) eller Procren (kunstig overgangsalder) først? 

 

Tusen, tusen takk for faglig tilbakemelding!

 

 

 

 

Anonymkode: 022f9...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man har ikke eggløsning på Diane, det er helt klart. Kanskje det vil være best å gå rett på Procren for å få avklart om dine smerter er endometriose som lar seg behandle med hormoner?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg fikk i dag anbefaling om å starte på Visanne, og bør gi det et forsøk på 2-3 mnd, mente gynekologen ved Ullevaal. 

Jeg er rett og slett fryktelig redd for at jeg skal ha menstruasjon i disse månedene, da det er helt uutholdelig ved blødning. 

 Et psykologisk aspekt for meg er også dette: Er det slik at for hver gang jeg blør/har menstruasjon dukker det potensielt opp nye blemmer i bukhulen? Er ikke livmoren "generator" for endometriose? Hvis dette stemmer, er ikke da en hysterektomi (ettersom jeg har adenomyose), en bedre løsning for å stoppe utvikling ganske raskt? I motsetning til å prøve Visanne gjennom flere sykluser med blødning? 

De blemmene som allerede er der, vil naturligvis irritere gjennom syklusen, men kan disse også blø og dermed spre blemmer til nye steder? Eller skjer en slik spredning kun gjennom sprukne cyster?

Da er jeg endelig ferdig med spørsmålsrunden🙃

 

Anonymkode: 022f9...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette skrev du sist:

Blir glad hvis du tar deg tid til siste spm: 

SE mitt svar fra søndag, hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...