Gå til innhold

Pcos.. har jeg diagnosen eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått 2 barn. Har vært gravid 3 ganger i mitt liv , hvorav en graviditet endte desverre i spontanabort (ufrivillig abort). Jeg og min tidligere mann forsøkte å få flere barn i mange år uten å lykkes. Var på hausken og legen påsto etter ultralyd at han mente at jeg har Pcos. Men han var noe usikker. Han ga meg maks 3 prosent sjanse å få barn på naturmetoden igjen...Etter dette så sier min vanlige gynekolog at han er uenig med hausten. Han ser ingenting via ultralyd som gjør at jeg kunne ha Pcos. .  

Jeg har ingen symptomer ellers på Pcos i det hele tatt. Far til barna mine fikk senere barn med sin nye dame. Han fikk beskjed av hausten at han hadde et sædantall fra 8 millioner per millimeter. Noe som kan variere. Derfor lurer jeg på : Jeg er 40 år og er det utifra dette såpass usannsynlig at jeg kan få barn igjen og er det mulig at jeg ikke har Pcos tiltross for å ha fått diagnosen hos en lege men ikke av en annen ? 

Anonymkode: 3899c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For å stille diagnosen PCOS må to av disse tre forhold være til stede:

  1. Sjeldne (mindre enn 10 menstruasjoner i året) eller ingen menstruasjoner i det hele tatt.

  2. Karakteristisk utseende av eggstokkene med minst 12 små eggsekker (under 1 cm), PCO-forandringer. Det vurderes ved ultralyd.

  3. Mannlig behåring, kviser eller hormonprøver som viser forhøyet forekomst av mannlige hormoner.

Det som du har fått påvist ved ultralyd er sannsynligvis PCO-forandringer på eggstokkene, og det gir i seg selv ikke diagnosen. Det ses hos ca 20% av normale kvinner.

Sædcelletall under 15 millioner per ml anses som lavt, men det må kontrolleres.

Om du kan bli gravid avhenger for det første om du har normale menstruasjoner og dermed sannsynligvis også normale eggløsninger. Så er det et spørsmål om ‘eggreserven’ i eggstokkene, den kan man få et visst inntrykk av ved å måle AMH (antimüller hormon), men prøven er ganske usikker. I gjennomsnitt er det for en kvinne på 40 år ca 5 % sjanse per måned for å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

PS vennligst ikke nevn navn på leger her i forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

For å stille diagnosen PCOS må to av disse tre forhold være til stede:

  1. Sjeldne (mindre enn 10 menstruasjoner i året) eller ingen menstruasjoner i det hele tatt.

  2. Karakteristisk utseende av eggstokkene med minst 12 små eggsekker (under 1 cm), PCO-forandringer. Det vurderes ved ultralyd.

  3. Mannlig behåring, kviser eller hormonprøver som viser forhøyet forekomst av mannlige hormoner.

Det som du har fått påvist ved ultralyd er sannsynligvis PCO-forandringer på eggstokkene, og det gir i seg selv ikke diagnosen. Det ses hos ca 20% av normale kvinner.

Sædcelletall under 15 millioner per ml anses som lavt, men det må kontrolleres.

Om du kan bli gravid avhenger for det første om du har normale menstruasjoner og dermed sannsynligvis også normale eggløsninger. Så er det et spørsmål om ‘eggreserven’ i eggstokkene, den kan man få et visst inntrykk av ved å måle AMH (antimüller hormon), men prøven er ganske usikker. I gjennomsnitt er det for en kvinne på 40 år ca 5 % sjanse per måned for å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette

PS vennligst ikke nevn navn på leger her i forum.

Tusen takk for svar!. :) Jeg kan tenke meg at det blir mindre sjanse å bli gravid etter fyllte 40 år. Jeg har slått meg til ro med å få 2 barn. Begge er nesten voksne. En stund var jeg veldig oppgitt av om jeg led av pcos, og hva som var årsak til det osv, eller om jeg ikke led av det. Jeg var helt forvirret pga legene sa totalt forskjellig ting etter å ha sett på ultralyd. 

1. Jeg har regelmessig menstruasjon hver 30 dag. 

2. Jeg har ifølge en av legene et helt normalt utseende på eggstokkene og eggsekkene osv. Han sa at det så ut som et klekkeri.... Han andre sa derimot noe helt annet: Han sa at han er usikker, men han synes å se når han gransker noe som gjør at det tyder på pcos. 

3. Jeg har ingen unormal behåring. Og har ikke tatt hormonprøver. 

Jeg ga en stund opp å tanken på å få flere barn. Men i det siste så har jeg lyst å få det om sjansen byr seg for å si det sånn. Selv om jeg er litt vel vel gammel. 

Sædantallet var ganske lavt , mulig pga operasjon som han hadde måtte ta på begge testiklene tidligere. De ville først ikke ta sædprøve og sa at siden vi hadde fått barn så måtte det være meg. Men etter at han ba om det så tok de. Men han har fått barn i etterkant på naturlig måte med en ny partner. 

 

 

Anonymkode: 3899c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Er det da ikke bare å prøve og se hvordan det går? Mange med PCOS blir spontant gravide, så det spiller faktisk ingen rolle, Slutt å tenke på det. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Er det da ikke bare å prøve og se hvordan det går? Mange med PCOS blir spontant gravide, så det spiller faktisk ingen rolle, Slutt å tenke på det. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Enig at det viktigste er å ikke tenke på det. :). Takk !!! 

Anonymkode: 3899c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...