Gå til innhold

Når kommer normalt blødning etter Provera?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har pleid å få blødning noen dager inn i Proverakuren. I blant helt mot slutten av de 14 dagene Provera tablettene skal tas. Men denne gangen gikk jeg gjennom hele kuren uten å få noen betydelig blødning. Har småblødd litt i et par dager nå(to dager siden jeg avsluttet kuren). Kan det være at livmorslimhinnen min ikke har bygd seg opp nok? Eller kan jeg forvente å få en mensblødning snart? Jeg bruker Estradot med den høyeste doseringen forresten. Kan det være noe galt med østrogenreseptorene i kroppen min? Hvordan finner jeg eventuelt det ut?  Og hvor ligger disse reseptorene?

Anonymkode: cc7f7...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved hormonbehandling for svikt i eggstokkene (som etter overgangsalderen) behandles med østrogen for å lindre symptomer. Østrogen bygger opp slimhinnen i livmoren, og for at den holdes under kontroll gis hormonet gestagen (som Provera) i 10-14 dager hver måned eller sjeldnere. Når kuren er avsluttet, kommer en menstruasjonslignende blødning. Hvis slimhinnen ikke har bygget seg opp, kommer bare en liten eller ingen blødning. Du har hatt litt blødning, noen får ikke mer blødning. Jeg vet ikke noe om deg ellers, men en graviditetstest kan være aktuell, hvis det er en mulighet. Ved graviditet vil det ikke komme blødning. Østrogenreseptorer sitter mange steder i kroppen: livmorslimhinne, bryst, hjerne, skjelett, slimhinner i skjede og urinrør osv. Det er ikke grunn til å tenke at det er noe galt med østrogenreseptorer. Jeg anbefaler deg å fortsette med østrogenplasteret (Estradot) og ta en ny Proverakur om en måned –etter planen-

Vennlig  hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...