Gå til innhold

Er det egentlig noe poeng å ha kredittkort?


SjørøverAndersen

Anbefalte innlegg

Det er den dyreste gjelda. Yarisen blir mindre og mindre verdt. 

Fordelen med en leasingbil er at du ikke behøver å finanisere hele bilen, kun innskuddet og etableringsgebyret. Bilen er under garanti så om det skjer noe så er det ikke du som betaler. Problemfritt vedlikehold. Ny bil. Du får Yaris for 50000 i innskudd og 1300 i måneden. Søk på Finn med "lease" eller "leasing".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, nick skrev:

Det er den dyreste gjelda. Yarisen blir mindre og mindre verdt. 

Fordelen med en leasingbil er at du ikke behøver å finanisere hele bilen, kun innskuddet og etableringsgebyret. Bilen er under garanti så om det skjer noe så er det ikke du som betaler. Problemfritt vedlikehold. Ny bil. Du får Yaris for 50000 i innskudd og 1300 i måneden. Søk på Finn med "lease" eller "leasing".

Tusen takk for fin informasjon. Skal tenke på dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er renten som blir så veldig dyr med disse kredittkortlånene. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å få betalt ned et lån som jeg har, men jeg forsøker nå å betale ned. Men det er et låneselskap som jeg har lånt 80 000 kroner av. Med den høye renten. Så neste år så går mulig feriepengene til å betale ned mest mulig av lånet. Er bare å få det bort. Er dyrt med lån. Og man føler seg så dum når man kommer i "lånefella". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 08/09/2017 at 8:57 AM, nick said:

Nei, butikken betaler gebyrene. Det er derfor Amex ikke kan brukes overalt, de tar 2,5 %. Prisen for å ha kortene varierer, og det betaler brukeren.

Jeg bruker SAS sine Mastercard og Amex. I år fløy vi gratis på langtur til Asia på business class med de Eurobonus poengene jeg hadde tjent opp på å bruke disse kortene. Eller, jeg måtte betale skatter og avgifter, men det var litt over 4000 kr for to stk. Skulle jeg ha betalt fullpris så hadde de kommet på over 40000 kr.

Poeng godt nok?

Hvor lang tid tok det å samle poeng til turen?

Anonymkode: b253a...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2017 den 6.11, SjørøverAndersen skrev:

Dag ut og dag inn hører jeg om folk som sier det lønner seg å skaffe kredittkort. Men er det egentlig noe poeng? Vurderte det selv for en lang stund, men når jeg gransker det nøyere virker det som at kun et lite antall kort har noen ekte fordeler. Jeg har tenkt på denne måten:

  1. Noen kort har reiseforsikring, avslag på flybilletter og cashback. Et kredittkort fra bank norwegian gir f.eks avslag over tid på flyreiser. Slike kort er likevel veldig spesifikke. I mitt tilfelle reiser jeg nesten aldri, så det blir jo meningsløst med reiseforsikring og avslag på flybilletter.

  2. Cashback er en annen ting jeg reagerer på. Kortene snakk om automatiske avslag på flere varer, men det gjelder jo kun et mindre antall butikker. Ta for eksempel kredittkortet fra Komplett Bank. Et slikt kort gir jo ingen mening med mindre man handler elektronikk jevnlig. Problemet jeg har med denne løsningen, er det at man aldri “sparer penger” ved å bruke penger. Det blir jo som å snu alt på hodet.

Blant de få kortene jeg kan forstå hvorfor noen benytter, er det særlig bensinkort som skiller seg ut. Har brukt flere oversikter, slik som https://www.kredittkortinfo.no/ for å sammenligne kortene. Ser ikke hvordan det skal lønne seg å ha et slikt kort overhodet, med mindre man får et akseptabelt avslag på kjøp man virkelig trenger, slik som drivstoff.

Ikke for å glemme en annen viktig ting. I Norge bygger man jo ikke kreditt i slik de blant annet gjør i USA. Andre banker har ikke lov å hente inn informasjon om når man betaler regningene sine og hvilke beløp man setter inn.

Er det noen som vet om det lønner seg med slike kort overhodet, eller er det kun et tapssluk?

Om du er veldig, veldig nøye med å betale regningen når den kommer så kan du få med deg kupp som er på salg. Jeg kjøpte vaskemaskinen min med kredittkort, den var på tilbud og en maskin jeg har ønsket meg lenge. Betalte tilbake med en gang jeg fikk lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 07/09/2017 at 5:11 AM, SjørøverAndersen said:

Dag ut og dag inn hører jeg om folk som sier det lønner seg å skaffe kredittkort. Men er det egentlig noe poeng? Vurderte det selv for en lang stund, men når jeg gransker det nøyere virker det som at kun et lite antall kort har noen ekte fordeler. Jeg har tenkt på denne måten:

  1. Noen kort har reiseforsikring, avslag på flybilletter og cashback. Et kredittkort fra bank norwegian gir f.eks avslag over tid på flyreiser. Slike kort er likevel veldig spesifikke. I mitt tilfelle reiser jeg nesten aldri, så det blir jo meningsløst med reiseforsikring og avslag på flybilletter.

  2. Cashback er en annen ting jeg reagerer på. Kortene snakk om automatiske avslag på flere varer, men det gjelder jo kun et mindre antall butikker. Ta for eksempel kredittkortet fra Komplett Bank. Et slikt kort gir jo ingen mening med mindre man handler elektronikk jevnlig. Problemet jeg har med denne løsningen, er det at man aldri “sparer penger” ved å bruke penger. Det blir jo som å snu alt på hodet.

Blant de få kortene jeg kan forstå hvorfor noen benytter, er det særlig bensinkort som skiller seg ut. Har brukt flere oversikter, slik som https://www.coolfinans.com/lan-uten-kredittsjekk for å sammenligne kortene. Ser ikke hvordan det skal lønne seg å ha et slikt kort overhodet, med mindre man får et akseptabelt avslag på kjøp man virkelig trenger, slik som drivstoff.

Ikke for å glemme en annen viktig ting. I Norge bygger man jo ikke kreditt i slik de blant annet gjør i USA. Andre banker har ikke lov å hente inn informasjon om når man betaler regningene sine og hvilke beløp man setter inn.

Er det noen som vet om det lønner seg med slike kort overhodet, eller er det kun et tapssluk?

 

14 hours ago, ColaZero said:

Om du er veldig, veldig nøye med å betale regningen når den kommer så kan du få med deg kupp som er på salg. Jeg kjøpte vaskemaskinen min med kredittkort, den var på tilbud og en maskin jeg har ønsket meg lenge. Betalte tilbake med en gang jeg fikk lønn. 

Jeg gjør akkurat det samme. Ved å bruke kredittkortet har jeg alltid muligheten til å slå til når det er et godt tilbud, og da betaler jeg tilbake med en gang jeg fikk lønn, før jeg må betale renter.

Anonymkode: b253a...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎09‎.‎2017 den 8.25, Xtra skrev:

Støtter det Laban sier over her, og i tillegg er det slik at det kan være sikrere å betale med kredittkort. Les mer om det her http://e24.no/privat/penger/derfor-boer-du-bruke-kredittkort/23233293

 

Jeg bruker bestandig kredittkort når jeg bestiller ting på nett.

Men bruk av kredittkort fordrer jo at man har god kontroll på økonomien, hvis ikke kan det fort bli et tapssluk.

Med såpass lang tråd blir det multisvar av kreti og pleti her :) Førs deg, Xtra:

Helt enig, både med deg og @laban. Og også veldig enig i det med å ha kontroll for å unngå tapssluk. For meg blir det bare en praktisk måte å organisere visse typer betalinger på. Jeg bruker ikke mer enn jeg har eller snart kommer til å få, og jeg har ingen kredittkortgjeld.

 

På ‎07‎.‎09‎.‎2017 den 10.13, påskelilje skrev:

Uff - jeg har faktisk nylig vært borte i to venninner på min alder, som har blitt separert etter mer enn 20 års ekteskap, og der de ikke har hatt egen konto og eget kort (hvis jeg forstod det rett), og ingen av de to hadde betalt regninger i nettbanken før de flyttet fra mannen...

Trist.

Så ille er det ikke hos oss, heldigvis :P

Jeg forstår ikke at det går an i våre dager å ikke ha sine egene kontoer og kort! Det er ufattelig at noen vil stille seg slik.

Det at én ektefelle har hovedansvaret for å legge regninger inn i nettbanken er vel ikke så rart - jeg hadde det i mitt første ekteskap, rett og slett fordi min eks ikke ville ha/ville forholde seg til nettbank. Etter hva jeg forstår driver han fortsatt med brev- og telegiro! *tørker lattertårer*

 

På ‎07‎.‎09‎.‎2017 den 10.14, Xtra skrev:

Jeg er dog av den oppfatning at den som inviterer på date bør spandere, med mindre det er avtalt eller opplagt at man skal dele regningen. Jeg hadde blitt litt lang i maska om jeg ble bedt ut på restaurantdate av en jeg ikke kjente noe særlig, og han forventet at jeg skulle dele restaurantregningen. Om vi sammen hadde blitt enige om å gå på resturant hadde saken vært en annen. Samme om man kjenner hverandre; om den ene da foreslår at man går ut og spiser (og det ikke er innlysende at det er en "invitasjon") er det helt naturlig å dele regningen, evt. bytte på å betale.

Da jeg traff min første mann var jeg så ung og begge var blakke studenter, så da ville det vært slemt nesten å forvente å bli påspandert uansett hvem som tok initiativet/foreslo :P Men hadde jeg datet en mann som var i jobb ville jeg nok tenkt som deg.

Men med hensyn til _nyere_ date-erfaringer (det er ikke så innmari lenge siden jeg datet, og da med utgangspunkt i nettdating....) vil jeg si at det ofte var greiest om vi betalte hver for oss, iallfall om det var et måltid, for å unngå faslke forventninger.

På ‎07‎.‎09‎.‎2017 den 10.29, laban skrev:

Da skal de trolig gjennom en ganske slitsom læringsperiode i tiden som kommer, i tillegg til de andre belastningene som følger med separasjon og flytting.  Ingen, uansett kjønn, utdannelse eller andre unnskyldninger, bør melde seg ut av familiens økonomi.

Enig. Jeg ble i grunnen litt overrasket når noen venninner av meg var voldsomme til å understreke hvor flink jeg var til å klare alle disse tingene da jeg ble skilt! Jeg hadde jo gjort mye av det fra før også. Men noe "spesialisering" blir det jo altid. Jeg var f eks aldri den som ordnet med forsikringer - verken anskaffelser eller forsikringssaker som måtte dukke opp. Men jeg har jo være "med" på så mye annet, både på jobb og privat, at jeg selvsagt klarte å finne ut av disse tingene også. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer faktisk å kvitte meg med kredittkortet. Jeg har betalt ned nesten hele kortet, og vurderer nå å få det bort. Er iblant greit for å ha penger til lån i bakhånd dersom man kommer i en krise. Jeg tjener lite, og mister en del bidrag i år siden jeg har et barn som fyller 18. Og da tenker jeg at det er greit å beholde kredittkortet i bakhånd om det oppstår en knipe eller noe. Men det er kanskje ikke lurt, for da er det gjerne lettere å bruke det... Så kanskje det er bedre å bare kvitte seg med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mina1 skrev:

Vurderer faktisk å kvitte meg med kredittkortet. Jeg har betalt ned nesten hele kortet

Virkelig? For to uker siden sa du det ville ta 7 til 8 år (minst) å nedbetale...

Anonymkode: 8321b...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? For to uker siden sa du det ville ta 7 til 8 år (minst) å nedbetale...

Anonymkode: 8321b...f01

Jeg har flere lån. .. Men jeg har klart å betale litt mer enn vanlig ned i måneden som var pga jeg jobbet mye en måned. :) . Jeg forsøker å kvitte meg med kredittkortet. Det er ikke bare kredittkort-lån som jeg har. Har kun et lån på kredittkort, og det er nesten ferdig nedbetalt. Men lånet var bare på 10 000 kroner der, så det var ikke det største lånet. 

Jeg vurderer å si opp kredittkortet nå når det snart er nedbetalt, for da er et lån borte :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har flere lån. .. Men jeg har klart å betale litt mer enn vanlig ned i måneden som var pga jeg jobbet mye en måned. :) . Jeg forsøker å kvitte meg med kredittkortet. Det er ikke bare kredittkort-lån som jeg har. Har kun et lån på kredittkort, og det er nesten ferdig nedbetalt. Men lånet var bare på 10 000 kroner der, så det var ikke det største lånet. 

Jeg vurderer å si opp kredittkortet nå når det snart er nedbetalt, for da er et lån borte :) 

Kredittkort krever disiplin, ellers kan det bli veldig dyrt.,,

Anonymkode: 8321b...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kredittkort krever disiplin, ellers kan det bli veldig dyrt.,,

Anonymkode: 8321b...f01 

Det er sant. Og det gjelder å kun bruke det i nød. Dersom jeg skal beholde det så må jeg bare ligge det bort og kun ha det i nød. Det skal ihvertfall betales ut så fort som mulig nå, slik at gjelden på det er borte. Nærmer meg mål på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlagtonline

i snitt, nei

moralskt, nei

kan noen smarte folk bruke dette verktøyet til små gevisnter, ja

 

Vet disse smarte folkene at de er levende reklameplakter og brukes som verktøy for å utnytte andre mindre smarte folk, levende reklameplakater for et umoralskt produkt, små smuler brukr kredittfirmaene for å bruke deg som reklameplakat, og folk hyller disse firmaene opp i skyene av den grunn, helt sinnsykt

 

Hvorfor tror du de gir deg "gratis" ting, er de veldedige firmaer ? Hva tror du ?

 

Våkn opp folkens, dere er bedre enn dette, kom ut av propaganda tåka og tenk litt selvstendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en melding på mobilen i morges fra et av låneselskapene mine. Der sto det som følger: vi ser at du betaler punktlig hver måned på lånet ditt. Vi har kredittvurdert deg og vil gjerne tilby deg å låne 75 000 kr til. Nei takk .... ikke mer kredittgjeld nå. Jeg har tatt til fornuft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mina1 skrev:

Fikk en melding på mobilen i morges fra et av låneselskapene mine. Der sto det som følger: vi ser at du betaler punktlig hver måned på lånet ditt. Vi har kredittvurdert deg og vil gjerne tilby deg å låne 75 000 kr til. Nei takk .... ikke mer kredittgjeld nå. Jeg har tatt til fornuft ;)

Go girl! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på bruket brukes kredittkort kun til å handle på nettet, og skyldig beløp betales alltid før betalingsfristen så det ikke påløper renter.

Så sånn er det med den saken.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kayia skrev:

Go girl! :D 

Hehe var hyggelig å få melding om at jeg betaler punktlig og at de ønsket etter å ha kredittvurdert meg om å låne meg 75 000 kr til. Haha. Tar det som et kompliment men jeg låner ikke mer nå ;):D ;). Morsomt hehe. Jeg hadde fått gode lønninger de siste månedene så var sikkert det de hadde oppdaget ;). 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...