Gå til innhold

Er det egentlig noe poeng å ha kredittkort?


SjørøverAndersen

Anbefalte innlegg

SjørøverAndersen

Dag ut og dag inn hører jeg om folk som sier det lønner seg å skaffe kredittkort. Men er det egentlig noe poeng? Vurderte det selv for en lang stund, men når jeg gransker det nøyere virker det som at kun et lite antall kort har noen ekte fordeler. Jeg har tenkt på denne måten:

  1. Noen kort har reiseforsikring, avslag på flybilletter og cashback. Et kredittkort fra bank norwegian gir f.eks avslag over tid på flyreiser. Slike kort er likevel veldig spesifikke. I mitt tilfelle reiser jeg nesten aldri, så det blir jo meningsløst med reiseforsikring og avslag på flybilletter.

  2. Cashback er en annen ting jeg reagerer på. Kortene snakk om automatiske avslag på flere varer, men det gjelder jo kun et mindre antall butikker. Ta for eksempel kredittkortet fra Komplett Bank. Et slikt kort gir jo ingen mening med mindre man handler elektronikk jevnlig. Problemet jeg har med denne løsningen, er det at man aldri “sparer penger” ved å bruke penger. Det blir jo som å snu alt på hodet.

Blant de få kortene jeg kan forstå hvorfor noen benytter, er det særlig bensinkort som skiller seg ut. Har brukt flere oversikter, slik som https://www.kredittkortinfo.no/ for å sammenligne kortene. Ser ikke hvordan det skal lønne seg å ha et slikt kort overhodet, med mindre man får et akseptabelt avslag på kjøp man virkelig trenger, slik som drivstoff.

Ikke for å glemme en annen viktig ting. I Norge bygger man jo ikke kreditt i slik de blant annet gjør i USA. Andre banker har ikke lov å hente inn informasjon om når man betaler regningene sine og hvilke beløp man setter inn.

Er det noen som vet om det lønner seg med slike kort overhodet, eller er det kun et tapssluk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har det vært et taps sluk, men hadde en periode ikke noe valg hvis jeg skulle beholde bilen. Betaler nå ned det jeg kan, men det går sakte ned. Nå har jeg valgt å leve litt mens jeg betaler ned, derfor går det sent.

Jeg bruker kortet når jeg bestiller utenlandstur og bruker kortet også når jeg reiser (1 - 2 ganger i året) Det er tryggere å bruke kredittkortet i utlandet pluss at en får forsikring når en betaler reisen med kredittkort.

Er det ekstra trangt en måned så bruker jeg kortet når jeg fyller bensin.

Nå betaler jeg aldri det en må betale, men alltid mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SjørøverAndersen skrev:

Dag ut og dag inn hører jeg om folk som sier det lønner seg å skaffe kredittkort. Men er det egentlig noe poeng?

Jeg tror ikke det lønner seg i den forstand at man tjener på det over tid.  Det er mer et spørsmål om hva som er praktisk, og da kommer det an på hva slags behov man har.

1 time siden, SjørøverAndersen skrev:

I mitt tilfelle reiser jeg nesten aldri

Det er jo et vesentlig poeng.  Mange (meg selv inkludert) bruker kortet først og fremst til bestilling av transport og bosted ved reiser, pluss enkelte kjøp på nett.  Det er enkelt / praktisk, og man kan fordele utgiftene litt uten at det koster all verden.  F.eks. de årene da jeg skulle bestille sommerferie til fire personer, noe man må gjøre flere måneder før feriepengene kommer, betalte jeg med kredittkort.  For meg (jeg påstår ikke at det lønner seg, men for meg) går det fortere å nedbetale dette ganske store totalbeløpet når det kommer på regning, enn å "låne" av sparekontoen og sette penger tilbake på den de neste månedene.  I utlandet er det også praktisk å kunne betale enkelte større beløp med kredittkort.  Nå virker jo bankkortene svært mange steder slik at man enkelt kan skaffe seg lokal valuta, men det er et relativt nytt fenomen. 

2 timer siden, SjørøverAndersen skrev:

Cashback er en annen ting jeg reagerer på.

Det er jeg enig med deg i.  Hvis man ikke har et spesielt forbruksmønster og det finnes et kort som passer til akkurat det, er det ikke stor å hente her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kredittkort og får 3,65% cashback på alt jeg kjøper på alle landets bensinstasjoner, inkl. drivstoff. Fyller jeg tanken på esso, får jeg i tillegg 30? øre (lurer på om den har økt). Siden jeg alltid betaler regningene i tide så lønner det seg for meg å ha det kredittkortet. Sjeldent jeg bruker det, annet enn på bensinstasjoner. Er noe mer cashback på kortet, men husker ikke på hva. Bruker man et kredittkort fornuftig så er det ikke et tapsprosjekt. Det er først når man ikke har råd til å betale regninga at det blir et tapsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det Laban sier over her, og i tillegg er det slik at det kan være sikrere å betale med kredittkort. Les mer om det her http://e24.no/privat/penger/derfor-boer-du-bruke-kredittkort/23233293

 

Jeg bruker bestandig kredittkort når jeg bestiller ting på nett.

Men bruk av kredittkort fordrer jo at man har god kontroll på økonomien, hvis ikke kan det fort bli et tapssluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg føler nesten at jeg er avhengig av kredittkort. Bruker det til å betale Spotify, Netflix, HBO og kjøp av programvare over nett.

Bruker det til å kjøpe ting på nett, som er billigere enn butikk. Bruker det også til å bestille reiser og alle betalinger på reise. Det er praktisk.

Det er ikke "lønnsomt" nei.  Det brukes kun til å bli kvitt penger, men penger er verdiløse hvis man ikke bruker dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke kredittkort selv, men mannen har to, tror jeg. Det ene bruker vi på drivstoff, og får rabatt hver gang vi fyller. Det hender jo at jeg må ha bensin når ikke han og kortet er i nærheten, så da bruker jeg bare vanlig kort, men prøver å bruke kredittkortet mest mulig, for å få den rabatten. Det andre kortet han har, bruker vi når vi skal bestille flyreiser og overnattinger i ferier.

Jeg kjøper veldig lite på nett, og de gangene jeg har gjort det, har jeg brukt det vanlige VISA-kortet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Jeg har ikke kredittkort selv, men mannen har to, tror jeg. Det ene bruker vi på drivstoff, og får rabatt hver gang vi fyller. Det hender jo at jeg må ha bensin når ikke han og kortet er i nærheten, så da bruker jeg bare vanlig kort, men prøver å bruke kredittkortet mest mulig, for å få den rabatten. Det andre kortet han har, bruker vi når vi skal bestille flyreiser og overnattinger i ferier.

Jeg kjøper veldig lite på nett, og de gangene jeg har gjort det, har jeg brukt det vanlige VISA-kortet mitt.

Har du ikke kreditkort?? Pussig! ;) Jeg har ikke vært uten i minst 20 år, og kunne ikke tenke meg f.eks. å bruke vanlig bankkort med Visa når jeg er på ferie. Liker dessuten alltid å ha med meg minst to kort - så har jeg bare med meg ett om gangen. Enda mer aktuelt nå som jeg knapt har med kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Har du ikke kreditkort?? Pussig! ;) Jeg har ikke vært uten i minst 20 år, og kunne ikke tenke meg f.eks. å bruke vanlig bankkort med Visa når jeg er på ferie. Liker dessuten alltid å ha med meg minst to kort - så har jeg bare med meg ett om gangen. Enda mer aktuelt nå som jeg knapt har med kontanter.

Nei... :huh: Hadde et på Montér en periode da vi bygget ut, men det har ikke vært i bruk på flere år. Jeg bruker vanlig VISA-kort når jeg reiser, og har vel egentlig ikke tenkt så mye over det... Når jeg reiser med mannen, blir det vel gjerne til at vi bruker hans kredittkort, men når jeg da handler for meg selv, bruker jeg VISA-kortet...

Eh... nå følte jeg meg litt gammeldags....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Nei... :huh: Hadde et på Montér en periode da vi bygget ut, men det har ikke vært i bruk på flere år. Jeg bruker vanlig VISA-kort når jeg reiser, og har vel egentlig ikke tenkt så mye over det... Når jeg reiser med mannen, blir det vel gjerne til at vi bruker hans kredittkort, men når jeg da handler for meg selv, bruker jeg VISA-kortet...

Eh... nå følte jeg meg litt gammeldags....!

Ja, koner trenger vel ikke eget kredittkort.

 

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, koner trenger vel ikke eget kredittkort.

 

:P

Uff - jeg har faktisk nylig vært borte i to venninner på min alder, som har blitt separert etter mer enn 20 års ekteskap, og der de ikke har hatt egen konto og eget kort (hvis jeg forstod det rett), og ingen av de to hadde betalt regninger i nettbanken før de flyttet fra mannen...

Trist.

Så ille er det ikke hos oss, heldigvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Nei. Mannen skal uansett betale, i følge de som har greie på det:

http://annebrith.blogg.no/1504265777_hvem_skal_betale_p_daten.html

Sånn er det med den saken.

Dette er jo en annen diskusjon, om enn beslektet, i og med at også dette henger igjen fra den tiden kvinner knapt hadde egne penger.

 

Jeg er dog av den oppfatning at den som inviterer på date bør spandere, med mindre det er avtalt eller opplagt at man skal dele regningen. Jeg hadde blitt litt lang i maska om jeg ble bedt ut på restaurantdate av en jeg ikke kjente noe særlig, og han forventet at jeg skulle dele restaurantregningen. Om vi sammen hadde blitt enige om å gå på resturant hadde saken vært en annen. Samme om man kjenner hverandre; om den ene da foreslår at man går ut og spiser (og det ikke er innlysende at det er en "invitasjon") er det helt naturlig å dele regningen, evt. bytte på å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Uff - jeg har faktisk nylig vært borte i to venninner på min alder, som har blitt separert etter mer enn 20 års ekteskap, og der de ikke har hatt egen konto og eget kort (hvis jeg forstod det rett), og ingen av de to hadde betalt regninger i nettbanken før de flyttet fra mannen...

Trist.

Så ille er det ikke hos oss, heldigvis :P

Huff. At man ønsker å stille seg i en slik situasjon.  Min mor på over 80 har heller ikke betalt mange regninger i sitt liv, men egen konto har hun tross alt bestandig hatt. Selv hennes mor som forlengst er død hadde det, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei. Mannen skal uansett betale, i følge de som har greie på det:

http://annebrith.blogg.no/1504265777_hvem_skal_betale_p_daten.html

Sånn er det med den saken.

Hm. Hva slags sannhetsvitne er dette da?

Nå har jeg vel aldri datet, etttersom jeg har hengt med samme mann i 26 år :rolleyes:, så dette kan jeg egentlig ikke noe om. Men jeg blir egentlig litt brydd dersom noen kolleger kjøper en drink eller halvliter til meg når vi er på byen, og det ikke blir til at jeg kjøper tilsvarende tilbake. Føler jeg da står i gjeld til ham.... Men det er jo ikke dating da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Huff. At man ønsker å stille seg i en slik situasjon.  Min mor på over 80 har heller ikke betalt mange regninger i sitt liv, men egen konto har hun tross alt bestandig hatt. Selv hennes mor som forlengst er død hadde det, tror jeg...

Jeg trodde en måtte ha egen konto til lønn? Så jeg skjønner ikke helt det at en kvinne på rundt 50 som jobber fullt, ikke har hatt egen konto, men felleskonto med mannen sin? Merkelig.

Min far insisterte lenge på å gå i banken med regningene, men til og med han lærte seg bruk av nettbank for noen år siden. Min mor har brukt det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Hm. Hva slags sannhetsvitne er dette da?

Nå har jeg vel aldri datet, etttersom jeg har hengt med samme mann i 26 år :rolleyes:, så dette kan jeg egentlig ikke noe om. Men jeg blir egentlig litt brydd dersom noen kolleger kjøper en drink eller halvliter til meg når vi er på byen, og det ikke blir til at jeg kjøper tilsvarende tilbake. Føler jeg da står i gjeld til ham.... Men det er jo ikke dating da.

Ja, jeg er også ganske rusten når det gjelder dating, og mine betraktninger om saken er vel slik jeg tenkte for 20 år siden. Kanskje hadde jeg tenkt annerledes om jeg datet nå. Men ref. mine kommentarer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Dette er jo en annen diskusjon, om enn beslektet, i og med at også dette henger igjen fra den tiden kvinner knapt hadde egne penger.

 

Jeg er dog av den oppfatning at den som inviterer på date bør spandere, med mindre det er avtalt eller opplagt at man skal dele regningen. Jeg hadde blitt litt lang i maska om jeg ble bedt ut på restaurantdate av en jeg ikke kjente noe særlig, og han forventet at jeg skulle dele restaurantregningen. Om vi sammen hadde blitt enige om å gå på resturant hadde saken vært en annen. Samme om man kjenner hverandre; om den ene da foreslår at man går ut og spiser (og det ikke er innlysende at det er en "invitasjon") er det helt naturlig å dele regningen, evt. bytte på å betale.

Tror aldri jeg har blitt invitert på restaurant og blitt spandert på, utenom jobbsammenheng. Da mannen og jeg var unge, var vi jo fattige studenter, og delte på alt likt, tror jeg, og var vel ikke særlig ute på restaurant heller, tror jeg. Muligens en gang det første året.

De gangene jeg går ut og spiser, med mann eller venner, så betaler vi som regel for oss selv, helt automatisk, - eller altså jeg og mannen betaler sammen altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Uff - jeg har faktisk nylig vært borte i to venninner på min alder, som har blitt separert etter mer enn 20 års ekteskap, og der de ikke har hatt egen konto og eget kort (hvis jeg forstod det rett), og ingen av de to hadde betalt regninger i nettbanken før de flyttet fra mannen...

Da skal de trolig gjennom en ganske slitsom læringsperiode i tiden som kommer, i tillegg til de andre belastningene som følger med separasjon og flytting.  Ingen, uansett kjønn, utdannelse eller andre unnskyldninger, bør melde seg ut av familiens økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SjørøverAndersen skrev:

Dag ut og dag inn hører jeg om folk som sier det lønner seg å skaffe kredittkort. Men er det egentlig noe poeng? Vurderte det selv for en lang stund, men når jeg gransker det nøyere virker det som at kun et lite antall kort har noen ekte fordeler. Jeg har tenkt på denne måten:

  1. Noen kort har reiseforsikring, avslag på flybilletter og cashback. Et kredittkort fra bank norwegian gir f.eks avslag over tid på flyreiser. Slike kort er likevel veldig spesifikke. I mitt tilfelle reiser jeg nesten aldri, så det blir jo meningsløst med reiseforsikring og avslag på flybilletter.

  2. Cashback er en annen ting jeg reagerer på. Kortene snakk om automatiske avslag på flere varer, men det gjelder jo kun et mindre antall butikker. Ta for eksempel kredittkortet fra Komplett Bank. Et slikt kort gir jo ingen mening med mindre man handler elektronikk jevnlig. Problemet jeg har med denne løsningen, er det at man aldri “sparer penger” ved å bruke penger. Det blir jo som å snu alt på hodet.

Blant de få kortene jeg kan forstå hvorfor noen benytter, er det særlig bensinkort som skiller seg ut. Har brukt flere oversikter, slik som https://www.kredittkortinfo.no/ for å sammenligne kortene. Ser ikke hvordan det skal lønne seg å ha et slikt kort overhodet, med mindre man får et akseptabelt avslag på kjøp man virkelig trenger, slik som drivstoff.

Ikke for å glemme en annen viktig ting. I Norge bygger man jo ikke kreditt i slik de blant annet gjør i USA. Andre banker har ikke lov å hente inn informasjon om når man betaler regningene sine og hvilke beløp man setter inn.

Er det noen som vet om det lønner seg med slike kort overhodet, eller er det kun et tapssluk?

Bruker det kun til å kjøpe ting på nettet, og betaler alltid før rentene begynner å løpe. "Lønner" seg ikke, men tryggere enn å bruke debetkort knyttet til en bankkonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...