Gå til innhold

hvordan opereres cyster/kreft ut av livmora?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er kreft i livmoren, vil man nesten alltid fjerne hele livmoren. Cyster sitter på eggstokkene, de er som regel godartede. Hvis de er store, over ca 5 cm, fjernes de, evt med resten av eggstokken. Hvis det er ondartede cyster, fjernes begge eggstokker og livmor. Bare i spesielle tilfeller og hvor det fortsatt er barneønske, kan man foreta mindre omfattende operasjoner hvor man bevarer fruktbarheten.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvis det er kreft i livmoren, vil man nesten alltid fjerne hele livmoren. Cyster sitter på eggstokkene, de er som regel godartede. Hvis de er store, over ca 5 cm, fjernes de, evt med resten av eggstokken. Hvis det er ondartede cyster, fjernes begge eggstokker og livmor. Bare i spesielle tilfeller og hvor det fortsatt er barneønske, kan man foreta mindre omfattende operasjoner hvor man bevarer fruktbarheten.

Hilsen Mette

ok. kan man ta kikkhullopperasjon uten narkose når msn får fjernet hele livmoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Nei, det må gis full narkose, hilsen Mette

Hvordan fjør de operasjon om jeg ikke tåler narkose? Jeg såg på animal planet at en hest ble operert med lokalbedøvelse en gang, pga cyster på eggstokkene. Kan de det på mennesker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg har ikke hørt om noen som ikke tåler narkose. Hva er forklaringen hos deg? Hilsen Mette

At hjertet mitt ikke tåler narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan lage operasjon i epidural som man bruker ved keisersnitt, men da er det vanskelig å gjøre det som kikkhullsoperasjon, for da må pasienten tippes med hodet ned.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS Hvis det er livmoren som skal fjernes kan det gjøres via skjeden uten at man skjærer i magen. Da går det fint med epidural, altså ryggbedøvelse. Det kan gjøres hvis livmoren ikke er for stor. Hvis det er store muskelknuter, kan det på forhånd gis medikamenter så den krymper før operasjonen.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...