Gå til innhold

Celleprøve etter hysterektomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har for et par år siden fjernet livmoren ( grunnet prolaps ), jeg har livmorhalsen intakt, er det nødvendig at jeg tar celleprøve? Hvor i livmorhalsen tas denne prøven? Det er 4 år siden siste celleprøve. Vev fra livmoren ble sjekket og de fant ikke noe galt der. Får innimellom svak småblødning, er det normalt når man ikke har livmor? Sliter ofte med stikkende skarpe smerter i blæra som jeg oppfatter det er, dette startet etter operasjonen, kan det være årsaken? Dette kommer når blæra er full og smertene letter litt eter tømming av den, sliter med dette i perioder-det er veldig smertefullt når deg oppstår. Kan være en uke jeg ikke merker noe til problemet, og andre perioder hvor jeg kan slite med dette hyppig. Skjedetoppen er festet med mesh til baki ryggen.  Kan disse smertene jeg har og småblødning innimellom være tegn på livmorhalskreft? Jeg er i 30-årene. 

Anonymkode: 6d089...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, når livmorhalsen er intakt, bør det tas celleprøve etter vanlig mønster, dvs hvert 3. år til du er 70 år. Når legen ser inn i skjeden vil forholdene ses ut helt som vanlig, man vil ikke kunne se at livmorkroppen er fjernet. Så prøven tas på samme måte. At du får litt blødning skyldes at litt av slimhinnen fra selve livmoren sitter tilbake, og det kan gi ‘vanlige’ blødninger, men mye mindre. Smertene og blødningene er ikke tegn på livmorhalskreft. Meshen som hindrer fremfall kan nok gi smerter, og etter underlivsoperasjon med fjerning av livmoren kan det komme endring av vannlatingsmekanismen. Kanskje du skal passe deg for ikke å få for full blære?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, når livmorhalsen er intakt, bør det tas celleprøve etter vanlig mønster, dvs hvert 3. år til du er 70 år. Når legen ser inn i skjeden vil forholdene ses ut helt som vanlig, man vil ikke kunne se at livmorkroppen er fjernet. Så prøven tas på samme måte. At du får litt blødning skyldes at litt av slimhinnen fra selve livmoren sitter tilbake, og det kan gi ‘vanlige’ blødninger, men mye mindre. Smertene og blødningene er ikke tegn på livmorhalskreft. Meshen som hindrer fremfall kan nok gi smerter, og etter underlivsoperasjon med fjerning av livmoren kan det komme endring av vannlatingsmekanismen. Kanskje du skal passe deg for ikke å få for full blære?

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Jeg her merket meg at disse smertene kommer når blæra er full, men ofyr så kjenner jeg ikke at jeg må tisse før smertene kommer. Har en skjef som blir gretten om jeg går på toalettet oftere enn en gang ila dagen, da kommenter hun det.

Anonymkode: 6d089...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...