Gå til innhold

Hyppige synsforstyrrelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vært plaget med hyppige synsforstyrrelser som varer i ca 30 min. Det er på begge øyne, og begynner som en liten prikk med blitslignende forstyrrelse som utvider seg og blir til en blinkende strek etter hvert. Jeg har gått fra å ha et tilfelle i året maks, kun hatt 4 frem til det startet nå, til den siste måneden å ha et til to tilfeller i uka. Jeg har vært til legen og er henvist til nevrolog. Mr av hjerne og kar er tatt for noen år tilbake etter episode med synsforstyrrelse, uten funn. Det ble førstgangen (i denne omgangen) utløst etter fysisk anstrengelse, og etter det har det kommet en til flere ganger ukentlig i en mnd nå. Ofte kommer det etter fysisk anstrengelse, men kommer også på morgenen, en stund etter jeg har stått opp. 3 av de 4 episodene jeg har hatt tidligere er alle utløst etter fysisk aktivitet Jeg er ikke gravid. Grunnen til at jeg blir bekymra er at det plutselig er blitt så hyppig, og nå går jeg bare å venter på neste gang det skal komme. Får ingen hodepine, eller kvalme etterpå, men enkelte ganger kan jeg bli trett. Jeg er påpasselig med å få i meg nok væske. Jeg leser om MS, tumor og epilepsi, og blir redd for at det kan være noe slikt? En slektning var også plaget med synsforst. når hun var i 30 årene, men hvis det er arvelig betinget, og om det skulle være aura uten migrene, er det normalt at det plutselig skal komme så hyppig?

Blodtrykk ok. Ikke overvektig, kvinne, 32 år

Anonymkode: b2e54...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Har du fått sjekket netthinnen av en øyelege? Du skriver bare lege. Blinkende lys og i ulike farger kan være tegn på netthinneskade, men da er det litt merkelig at det skal komme på begge øynene. Du burde også få sjekket trykket på øyet (i fall grønn stær) siden dette kan gi skader på netthinne og synsnerve.

For øvrig er det i mange tilfeller ikke farlig med blinkende lys og fargeforstyrrelser: "Prikker, fluer, tråder og liknende fenomener er skygger etter optiske ujevnheter, eller cellerester utenpå eller inne i selve øyet, ifølge fagsjefen. Har vi redusert tårefilmkvalitet, urenheter i tårene, cellerester som flyter rundt innei selve øyet (ikke unormalt for voksne) eller for eksempel grå stær (mest vanlig hoseldre), kan en oppleve dette. Ofte er det mest irriterende i starten, så blir vi mer vant
til det og glemmer det, forklarer Haugo."

http://www.lommelegen.no/artikkel/ser-du-prikker-lysglimt-eller-stjerner-i-synsfeltet

Anonymkode: db654...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...