Gå til innhold

Myomer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Dame på 34 år. Ikke barn. Store menssmerter og større blødninger, som er kontrollert med cyklocapron. Men smertene er der og har mye trykkfølelse og ofte på do. 

Har fått pavist myomer. Den ene på 48x54x57 og den andre på 37x38x38. 

Har prøvd Esmya to ganger og var en drøm å ta da jeg ble nesten helt fin. Ingen blødninger og lite smerter. Dette kan ikke taes i lengden. Noen forslag? 

Har ikke brukt prevensjon men likevel ikke blitt gravid. 

 

Anonymkode: 842a6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du helt oppgitt å bli gravid? Det er mulig å operere muskelknutene bort og bevare livmoren. Er det overveiet?

Med hensyn til hormonbehandling av muskelknuter med Esmya (et antiprogesteron), så er det mulig med lenger behandling. Det må da være behandling i tre måneder og så to måneders pause, men det ser ut til at virkningen holder seg i månedene uten behandling. Enda har vi ikke stor erfaring med langtidsbehandling, og det kan jo være 15 år eller mer til du kommer i overgangsalderen.

Har du forsøkt en hormonspiral?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke prøvd hormonspiral. Er litt skeptisk til det, da jeg har prøvd cerazette som bare ble helt håpløst. Blødninger i hytt og i pine. 

Vi har ikke gitt opp å få barn, men vi har ikke prøvd aktivt de siste år. Vi har prøvd IVF før, før jeg fikk muskelknuter, 3 ganger uten hell. Både ferskforsøk og frysforsøk. De fant ikke noe feil hos verken meg eller min mann da. Men nå står jo muskelknutene i veien i tillegg. 

Spurte gynekologen om operasjon kun av muskelknutene men hun sa det var en sånn stor operasjon at det ville hun ikke. Synes det var rart. Men det var ikke så stor vellykkethet og at det var så stor sjanse for sterke komplikasjoner som blødning og ødeleggelse av livmoren. 

Vi har time hos Hausken om en stund for å høre hva de sier. Vi har kun gått offentlig. 

Regnes myomer på denne størrelsen som store? Hva ville du anbefalt?

Anonymkode: 842a6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke ble gravid med IVF (og samme mann !) før du fikk konstatert muskelknuter, så er det vel ikke så mye håp om at fjerning av dem kan hjelpe for å bli gravid? Da blir neste overveielse å fjerne livmoren helt og slippe med hormonbehandling i mange år? Man kommer ikke i overgangsalder ved å få fjernet livmoren, da eggstokkene fortsatt vil produsere hormoner. Med hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke noe tro på at det er vits å prøve en ny runde med IVF? 

Vil muskelknuter på denne størrelsen kategoriseres som store? 

Anonymkode: 842a6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet for lite om forhold ved IVF-forsøket til å kunne uttale meg. Betydningen av muskelknutene er ikke så mye størrelsen som beliggenheten i livmoren.

Du kan evt be om samtale med fertilitetssenteret som behandlet deg?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...