Gå til innhold

Åttebarnsfamilie må hente mat hos Frelsesarmeen: – Vi er blitt fattige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Handler om en familie med mor, far og 8 barn. Faren arbeider som lærer og moren er ufør. I 2014 ble barnetillegget for uføre betydelig kuttet ned. Familien regner seg nå som fattig. Barna kan ikke delta på aktiviteter som koster penger, delta i bursdager, få feiret sine bursdager og familien må jevnlig få mat fra Frelsesarmeen. 
 

http://www.tv2.no/nyheter/9314663/

Syntes du synd på denne familien, eller er det galt at folk på trygd skal få mer utbetalt enn de som er i full jobb? (De har visstnok tapt 100.000 kr i året i barnetillegg.)

Anonymkode: 31008...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes veldig synd i en så stor familie i dag. Spesielt på barna. Dessverre tror jeg ikke det er så helt uvanlig. Alle kostnader er økt og støtten til de som trenger det står ikke i forhold etter min oppfatning. Jeg har hørt at pensjoner skal øke men vet ikke noe mer om hva det innebærer om det er noe mer enn avregningen av evt øking i G( grunnbeløp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på barna. De rammes av regelen om at hun ikke skal gå mer enn 95% av det hun fikk i forrige jobb. De ville altså kommet omtrent like dårlig ut om begge fortsatt jobbet. 

Løsningen kan ikke være å gi mer bare til trygdede med mange barn. Man må løse problemet for de som er i jobb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes synd på barna. De rammes av regelen om at hun ikke skal gå mer enn 95% av det hun fikk i forrige jobb. De ville altså kommet omtrent like dårlig ut om begge fortsatt jobbet. 

Løsningen kan ikke være å gi mer bare til trygdede med mange barn. Man må løse problemet for de som er i jobb også.

Få færre barn?

Anonymkode: 31008...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så får man ta ansvar for egne valg.

Anonymkode: 31008...9cb

Enig i at man ikke kan dra på seg masse kostnader og forvente å ha like god råd etterpå, men det er ikke barna sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gargamel skrev:

Enig i at man ikke kan dra på seg masse kostnader og forvente å ha like god råd etterpå, men det er ikke barna sin skyld.

Nei, det er ikke barna sin skyld, det har du rett i, men når man får 8 unger så vet man jo godt at det vil koste det hvite ut av øyet om alle skal drive med ulike fritidsaktiviteter. Så å klage på akkurat det blir litt dumt. Men at de ikke har råd til å sende ungene i bursdager er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler om en familie med mor, far og 8 barn. Faren arbeider som lærer og moren er ufør. I 2014 ble barnetillegget for uføre betydelig kuttet ned. Familien regner seg nå som fattig. Barna kan ikke delta på aktiviteter som koster penger, delta i bursdager, få feiret sine bursdager og familien må jevnlig få mat fra Frelsesarmeen. 
 

http://www.tv2.no/nyheter/9314663/

Syntes du synd på denne familien, eller er det galt at folk på trygd skal få mer utbetalt enn de som er i full jobb? (De har visstnok tapt 100.000 kr i året i barnetillegg.)

Anonymkode: 31008...9cb

Ja, hvis de tidligere hadde en vesentlig høyere utbetaling som følge av barnetillegg, så synes jeg synd på dem. De kan jo ikke engang kritiseres for å ha manglet økonomisk oversikt da de fikk barna, dersom reglene var annerledes den gang. Trygdede må kunne forvente at regelverket ikke endres på måter som fører til drastisk reduksjon i inntekt, da de jo som regel ikke vil ha mulighet til å kompensere for inntektstapet med økt  jobbing. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Nei, det er ikke barna sin skyld, det har du rett i, men når man får 8 unger så vet man jo godt at det vil koste det hvite ut av øyet om alle skal drive med ulike fritidsaktiviteter. Så å klage på akkurat det blir litt dumt. Men at de ikke har råd til å sende ungene i bursdager er trist.

Hadde du ikke syntes du hadde grunn til å klage, dersom det skjedde regelendringer som ga deg 100 000 mindre utbetalt i året? Og særlig hvis regelendringene kom etter at du hadde fått barna dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, frosken skrev:

Hadde du ikke syntes du hadde grunn til å klage, dersom det skjedde regelendringer som ga deg 100 000 mindre utbetalt i året? Og særlig hvis regelendringene kom etter at du hadde fått barna dine?

Jo, selvfølgelig, det hadde vi alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er vanskelig og fortvilende for foreldrene, samtidig som jeg syns det er rart at de voksne ikke har satt seg bedre inn i regelverk eller søker støtte der de kan når barna rammes på denne måten. NAV vil kunne gi tilskudd til kontingent til én aktivitet til hvert av barna dersom familien lever under fattigdomsgrensen feks, og dersom de lever under fattigdomsgrensen må de da også kunne få boligstøtte? I Trondheim er det dessuten mange som låner ut turutstyr, og flere lag omsetter brukt treningstøy. Å ikke feire bursdag til ungene blir også rart syns jeg - det koster ikke skjorta å feire en barnebursdag nødvendigvis. 

Jeg reagerer dessuten veldig på måten far omtaler de to minste barna. Ingen barn skal behøve å høre at de hadde vært planlagt bort dersom sånn dller sånn. Shame on dad her syns jeg. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åtte ganger?

Anonymkode: 31008...9cb

Noen lærer sent!

Jeg forstår ikke at noen kan få det til å gå rundt med to allminnelige inntekter og 8 barn, så jeg syns det er rart at noen velger å få så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg synes synd på barna. De rammes av regelen om at hun ikke skal gå mer enn 95% av det hun fikk i forrige jobb. De ville altså kommet omtrent like dårlig ut om begge fortsatt jobbet. 

Løsningen kan ikke være å gi mer bare til trygdede med mange barn. Man må løse problemet for de som er i jobb også.

Jeg syntes synd på ungene som blir eksponert på denne måten.

jeg syntes tankegangen til foreldrene er ufattelig merkelig. Få mange barn og la andre skattebetale betale for dem. Ville jo ikke fått unger jeg ikke hadde hatt råd til å betale for selv!!!

Anonymkode: 46763...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

jeg syntes tankegangen til foreldrene er ufattelig merkelig. Få mange barn og la andre skattebetale betale for dem. Ville jo ikke fått unger jeg ikke hadde hatt råd til å betale for selv!!!

Anonymkode: 46763...a1a

Poenget er jo at de hadde råd til å forsørge sine barn med de gamle reglene. Den uføretrygdede moren hadde neppe noen grunn til å regne med at systemet med barnetillegg i trygden skulle bli endret såpass radikalt som det har blitt. Når du sier at du ikke ville fått unger du ikke hadde hatt råd til å betale for selv, mener du da at du ikke ville ha fått barn om du var uføretrygdet? Uføretrygden betales jo også av skattebetalerne.

Jeg synes regelendringen er forståelig og kanskje også en god løsning for fremtiden, men at den rammer de som med god grunn hadde innrettet seg i forhold til det gamle regelverket urimelig hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

Poenget er jo at de hadde råd til å forsørge sine barn med de gamle reglene. Den uføretrygdede moren hadde neppe noen grunn til å regne med at systemet med barnetillegg i trygden skulle bli endret såpass radikalt som det har blitt. Når du sier at du ikke ville fått unger du ikke hadde hatt råd til å betale for selv, mener du da at du ikke ville ha fått barn om du var uføretrygdet? Uføretrygden betales jo også av skattebetalerne.

det blir noe annet. her er det snakk om en ufør som får utbealt langt mer enn en som er i full jobb. å basere en så stor familie på stønad fra NAV er vannvittig uansvarlig. 

og ikke forstår jeg hvordan en kan være ufør og orke ta seg av åtte barn (+blogging og div).

9 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes regelendringen er forståelig og kanskje også en god løsning for fremtiden, men at den rammer de som med god grunn hadde innrettet seg i forhold til det gamle regelverket urimelig hardt. 

men hvor mange folk i full jobb har egentlig råd til 8 unger?? 

Anonymkode: 46763...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...