Gå til innhold

Åttebarnsfamilie må hente mat hos Frelsesarmeen: – Vi er blitt fattige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lett å være etterpå-klok, men hadde jeg hatt så mange unger ville jeg i det minste prioritert uføreforsikring, nettopp for å unngå å sette mine barn i en slik situasjon. Noen vil sikkert si at dette er kaldt å si, men la oss kalleven spade for en spade. 

Det værste er selvsagt barns midt opp i det hele. 

Støtter forøvrig det Kayia skriver over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig rart at man ikke skal kunne ha råd til å ha store barneflokker i et av verdens rikeste land. For bare noen generasjoner siden var 8 barn helt normalt. Det at man nesten blir sett på som uansvarlig og gjort narr av fordi man har mange barn " skurrer" litt for meg. Problemet er vel at samfunnet  stiller så mange krav i dag til hva barn skal ha og hva de skal være med på. Nå er jo ikke store barneflokker et stort problem i Norge så om noen velger å få flere en gjennomsnittet så har vi råd til det. Hvis feks fire av de ble fordelt på noen tobarnsfamilier ville ingen ha reagert selv om summen samfunnet måtte betale ville bli den samme. Barnetrygd, ekstrastønad til aleneforeldre osv osv blir også betalt av skattebetalere. I denne saken føler jeg at noen har fordommer mot foreldre som velger å få mange barn. Ellers enig med både frosken og noen andre innpå her. 

Anonymkode: 04a76...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Andreaswell skrev:

Lett å være etterpå-klok, men hadde jeg hatt så mange unger ville jeg i det minste prioritert uføreforsikring, nettopp for å unngå å sette mine barn i en slik situasjon. Noen vil sikkert si at dette er kaldt å si, men la oss kalleven spade for en spade. 

Det værste er selvsagt barns midt opp i det hele. 

Støtter forøvrig det Kayia skriver over.

Tror ikke en forsikring ville dekket inn mer en en liten del av dette.

Ellers er det ikke alle som har god nok helse til å få uføreforsikring.

Anonymkode: 31008...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke en forsikring ville dekket inn mer en en liten del av dette.

Ellers er det ikke alle som har god nok helse til å få uføreforsikring.

Anonymkode: 31008...9cb

Barna er sannsynligvis født etter at hun ble uføretrygdet, så forsikring hadde ikke hjulpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke en forsikring ville dekket inn mer en en liten del av dette.

Ellers er det ikke alle som har god nok helse til å få uføreforsikring.

Anonymkode: 31008...9cb

Man velger da selv hva en uføreforsikring skal dekke. Det gjorde i hvertfall vi ds vi tegnet den. 

 

Nei, det er klart. Men nå var hun muligens frisk før hun ble ufør.

16 minutter siden, frosken skrev:

Barna er sannsynligvis født etter at hun ble uføretrygdet, så forsikring hadde ikke hjulpet. 

Mulig jeg ikke fikk med meg det, men sto det i artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Andreaswell skrev:

Man velger da selv hva en uføreforsikring skal dekke. Det gjorde i hvertfall vi ds vi tegnet den. 

 

Nei, det er klart. Men nå var hun muligens frisk før hun ble ufør.

Mulig jeg ikke fikk med meg det, men sto det i artikkelen?

Nei, det sies ikke eksplisitt, så det kan være at jeg tar feil. Det står bare at hun holdt på med høyere utdanning da hun ble syk. Men slik jeg har forstått reglene, så er det nettopp de med lave inntektsgrunnlag som rammes sterkest av regelendringen. Sannsynligvis særlig de med ung ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, laban skrev:

I tidligere TV2-artikler står det at hun har vært uføretrygdet i "mange år" og før barna ble født.

http://www.tv2.no/a/8130319/

 

Der ja. Så mor er ufør, og de velger fortsatt å få 8 barn. Skjønner ikke helt hva de skriker etter da. Reguleringer og justeringer i trygd er noe vi vet skjer til tid til annen. Også diverse tillegg forsvinner og til tider blir erstattet av noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Andreaswell skrev:

Der ja. Så mor er ufør, og de velger fortsatt å få 8 barn. Skjønner ikke helt hva de skriker etter da. Reguleringer og justeringer i trygd er noe vi vet skjer til tid til annen. Også diverse tillegg forsvinner og til tider blir erstattet av noe annet.

Jeg tror ikke det er mange ganger i folketrygdens historie at folk har opplevd å få årlig utbetaling redusert med 100 000 kroner. (Jeg forutsetter her at tallene de har oppgitt stemmer.) Tvert om så var den grunnleggende holdningen i svært mange år at innvilgede trygdeytelser ikke kunne reduseres, så fremt ikke det var skjedd endringer i de forholdene som gjorde utbetalingen berettiget. Dette har de senere årene blitt forandret, men jeg synes ikke det er rart at folk fortviler over en reduksjon av en slik størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreaswell skrev:

Der ja. Så mor er ufør, og de velger fortsatt å få 8 barn. Skjønner ikke helt hva de skriker etter da. Reguleringer og justeringer i trygd er noe vi vet skjer til tid til annen. Også diverse tillegg forsvinner og til tider blir erstattet av noe annet.

Skjønner du virkelig ikke " hva de skriker etter". ?!! Så barna kan bare ha det så godt?. Mange i Norge får jo støtte til både det ene og det andre om de skulle trenge det. Så hvorfor reagerer du slik på dette.? Får ikke du selv støtte fra NAV? 

Anonymkode: 04a76...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du virkelig ikke " hva de skriker etter". ?!! Så barna kan bare ha det så godt?. Mange i Norge får jo støtte til både det ene og det andre om de skulle trenge det. Så hvorfor reagerer du slik på dette.? Får ikke du selv støtte fra NAV? 

Anonymkode: 04a76...d84

Det må være lov å reagere på at man helt baserer seg på offentlig støtte når man får så mange barn. Noen får ikke så mange barn som de ønsker seg av økonomiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Xtra skrev:

Det må være lov å reagere på at man helt baserer seg på offentlig støtte når man får så mange barn. Noen får ikke så mange barn som de ønsker seg av økonomiske grunner.

Barn skal ikke gå sulten i Norge. Det er det som er poenget her. 

Anonymkode: 04a76...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal ikke gå sulten i Norge. Det er det som er poenget her. 

Anonymkode: 04a76...d84

Tror ikke det er særlig uenighet om akkurat dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du virkelig ikke " hva de skriker etter". ?!! Så barna kan bare ha det så godt?. Mange i Norge får jo støtte til både det ene og det andre om de skulle trenge det. Så hvorfor reagerer du slik på dette.? Får ikke du selv støtte fra NAV? 

Anonymkode: 04a76...d84

Har jeg reagert noe særlig på dette da? :blink: Ellers støtter jeg det Xtra sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 10.9.2017 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Handler om en familie med mor, far og 8 barn. Faren arbeider som lærer og moren er ufør. I 2014 ble barnetillegget for uføre betydelig kuttet ned. Familien regner seg nå som fattig. Barna kan ikke delta på aktiviteter som koster penger, delta i bursdager, få feiret sine bursdager og familien må jevnlig få mat fra Frelsesarmeen. 
 

http://www.tv2.no/nyheter/9314663/

Syntes du synd på denne familien, eller er det galt at folk på trygd skal få mer utbetalt enn de som er i full jobb? (De har visstnok tapt 100.000 kr i året i barnetillegg.)

Anonymkode: 31008...9cb

Ja, det er drøyt at en familie går ned 100 000 i inntekt. Slike endringer slår hardere ut for noen. Familiepolitikk er hard realpolitikk. Dersom staten bruker mye penger på stønad til barnefamilier, vil flere ta seg råd til å få flere barn. Disse barna blir voksne og produktive. De vil så jobbe og betale skatt, og betale for dem som blir pensjonister. Kort sagt, barn er sparing. Vi investerer i familien, og tar ut gevinsten når barna blir voksne. 

Jeg synes det er feil at matutdeling blir overlatt til veldedige organisasjoner som Frelsesarmeen. Noe de kan velge å drive med eller ikke. Vil tro det kan føles nedverdigende å gå der. Det burde vært et statlig, evt kommunalt ansvar. Det er så mye mat som blir kastet, at det skulle være nok til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Haggaren skrev:

Ja, det er drøyt at en familie går ned 100 000 i inntekt. Slike endringer slår hardere ut for noen. Familiepolitikk er hard realpolitikk. Dersom staten bruker mye penger på stønad til barnefamilier, vil flere ta seg råd til å få flere barn. Disse barna blir voksne og produktive. De vil så jobbe og betale skatt, og betale for dem som blir pensjonister. Kort sagt, barn er sparing. Vi investerer i familien, og tar ut gevinsten når barna blir voksne. 

Det er ikke riktig så lenge nordmenn i gjennomsnitt er et underskuddsprosjekt for staten. Eneste grunnen det går rundt er pga oljeinntektene. Ergo, flere innbyggere som skal dele disse oljeinntektene fører til dårligere levestandard.

Anonymkode: 31008...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig så lenge nordmenn i gjennomsnitt er et underskuddsprosjekt for staten. Eneste grunnen det går rundt er pga oljeinntektene. Ergo, flere innbyggere som skal dele disse oljeinntektene fører til dårligere levestandard.

Anonymkode: 31008...9cb

Ja, du har vel kanskje et poeng, jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig så lenge nordmenn i gjennomsnitt er et underskuddsprosjekt for staten. Eneste grunnen det går rundt er pga oljeinntektene. Ergo, flere innbyggere som skal dele disse oljeinntektene fører til dårligere levestandard.

Anonymkode: 31008...9cb

Interessant innspill, og det stemmer nok i dag, men jeg er usikker på om det stemmer om 30 år. Man må til syvende og sist ha arbeidskraften som skal hjelpe alle gamlingene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gargamel skrev:

Interessant innspill, og det stemmer nok i dag, men jeg er usikker på om det stemmer om 30 år. Man må til syvende og sist ha arbeidskraften som skal hjelpe alle gamlingene.

 

Jo, men det vil frigjøres mye arbeidskraft i andre deler av arbeidslivet pga automatisering og bruk av roboter. Denne arbeidskraften kan settes inn i eldreomsorgen.

Anonymkode: 31008...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...