Gå til innhold

Paranoia, narsissistisk, emosjonell ustabil forstyrrelse?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noe av dette passer på meg. Jeg har vel gått fra å ikke dele noe særlig til å dele for mye. Meg, meg, meg. Er til tider redd for at andre skal se at jeg ikke er på jobb en dag, ikke gjør det som er riktig. Redd for at andre tenker fæle tanker om meg. Tror ikke jeg tror de gjør det, men redd for det og føles som de burde gjøre det. Har til og med utagert noen ganger. 

Er det noen som er plaget med disse problemene? Hvordan har dere eventuelt tatt det opp med behandler? Vet ikke helt hvordan jeg skal greie å si dette. Behandler har andre tanker tror jeg. Men vet jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg lurer på om noe av dette passer på meg. Jeg har vel gått fra å ikke dele noe særlig til å dele for mye. Meg, meg, meg. Er til tider redd for at andre skal se at jeg ikke er på jobb en dag, ikke gjør det som er riktig. Redd for at andre tenker fæle tanker om meg. Tror ikke jeg tror de gjør det, men redd for det og føles som de burde gjøre det. Har til og med utagert noen ganger. 

Er det noen som er plaget med disse problemene? Hvordan har dere eventuelt tatt det opp med behandler? Vet ikke helt hvordan jeg skal greie å si dette. Behandler har andre tanker tror jeg. Men vet jo ikke.

Jeg har lyst til å si at du ikke får lov til å bruke dol til å forsterke negative forestillinger om deg selv. Jeg synes du skal stole på det du og din behandler sammen kommer frem til mht. hva som er de sentrale problemstillingene for deg. Du må fortsette å dele det du føler og tenker, både med din behandler og med andre. Jeg kan heller ikke helt se hva ved det du skriver som skal være skummelt å dele med behandler? At du er redd for andres negative vurderinger av deg? (Det tror jeg din behandler allerede vet.) At du har gjort destruktive handlinger noen ganger når du har vært veldig fortvilet? (Det tror jeg også din behandler allerede vet.)

Jeg synes du skal bruke resten av uken på å prøve å tenke en og annen positiv tanke om deg selv, og i tillegg øve på å akseptere deg selv slik du er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan jeg ihvertfall si helt sikkert, du er ikke en narsissist ;)

https://snl.no/narsissisme

Jeg vet jo ikke hvordan du er når du er sammen med andre, men det jeg har "snakket" med deg så er du absolutt ikke noe "jeg, jeg, jeg". Du bruker jo av din fritid på å hjelpe meg og svarer veldig kort på hvordan du har det selv. Å være redd for å ikke gjøre det som er riktig, har ikke noe med disse diagnosene å gjøre. Jeg kjenner igjen det med å være borte fra jobb og det å være redd for å gjøre feil. Selv er jeg ikke redd for at andre tenker fæle tanker om meg. Jeg vet noen gjør det, det får jeg ikke gjort så mye med. Mange folk har problemer med ærlighet og direktehet, og når jeg analyserer (som jeg gjerne gjør, helt automatisk) så blir folk sure fordi de ikke slipper unna med sine ulogiske forklaringer. Jeg er også litt egoistisk, eller egosentrisk sto det vel i rapporten, men det var kanskje spesielt som barn. Jeg er det fortsatt, men nå forblir de tankene mer oppi hodet mitt, uten at jeg viser det til noen. At du er redd for hva andre tenker om deg tror jeg ikke handler så mye om paranoia, men mer at du er livredd for å ikke strekke til.

Herregud!!!! Er du gal, jente!!!! Har du utagert en gang???? Hadde jeg fått en femmer for hver gang jeg utagerte så hadde jeg vært millionær :D Jeg har emosjonell dysregulering, som psykiateren så fint kalte det ;) Jeg klarer ikke så godt å regulere følelsene mine. Men jeg har lært å holde de mer igjen for å unngå konflikter. Jeg vet ikke om det er så bra, men siden jeg ikke takler konflikter så prøver jeg å unngå dem helt. Sinne og frustrasjon kommer ut når jeg kommer hjem og er alene.

Ang. hvordan du skal si det til behandler, det er vel bare å si det som det er. Slik som du har skrevet det her. Jeg tror egentlig det kan være lurt av deg å stille spørsmål til ulike diagnoser slik at du kanskje kan få en diagnose selv også, og dermed lettere forstå deg selv. Men narsissisme og daranoia viser ikke annet enn at du har god fantasi ;) Jeg vet ikke nok om deg til å uttale meg om eupf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt meg omtrent samme spørsmål, men fått det avkreftet av behandler. Ellers synes jeg Trine har mange gode resonnementer over her. Det er nok din harde, indre kritiker som "snakker". 

Kanskje er det sånn, at om man virkelig har narsissistiske og paranoide trekk, så lurer man ikke på om man har det, men tvert om er blind for det selv, mens det er synlig for andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mari- skrev:

Kanskje er det sånn, at om man virkelig har narsissistiske og paranoide trekk, så lurer man ikke på om man har det, men tvert om er blind for det selv, mens det er synlig for andre?

Det tror jeg også, at om man har disse trekkene så vet man det ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg har vel gått fra å ikke dele noe særlig til å dele for mye. Meg, meg, meg.

Det tror jeg ikke noe på ;)  Jeg er sikker på at du fortsatt har mye å gå på før du er i nærheten av å ta for stor plass. 

Det er helt normalt å være mer opptatt av seg selv enn av å vurdere / fingranske alle andre.  Husk på at det gjelder de du omgås også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen. Litt forvirret når det gjelder denne typen problematikk. Jeg synes det er vanskelig hvor grensene går. Når jeg leser om narsissisme i psykiatrien stemmer det ikke nei. Selvopptatt er vel det jeg er mer redd for at jeg er. 

Det kjennes som jeg saboterer meg selv av og til  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, umakenverdt skrev:

Takk for svar alle sammen. Litt forvirret når det gjelder denne typen problematikk. Jeg synes det er vanskelig hvor grensene går. Når jeg leser om narsissisme i psykiatrien stemmer det ikke nei. Selvopptatt er vel det jeg er mer redd for at jeg er. 

Det kjennes som jeg saboterer meg selv av og til  

Du er ikke selvopptatt, men at du saboterer deg selv noen ganger, det tror jeg nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Du er ikke selvopptatt, men at du saboterer deg selv noen ganger, det tror jeg nok ;)

Synes du det gjør meg til et dårlig menneske? Jeg burde jo klare å ikke sabotere for meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, umakenverdt skrev:

Synes du det gjør meg til et dårlig menneske? Jeg burde jo klare å ikke sabotere for meg selv...

Jeg synes ikke du er et dårlig menneske hvis du saboterer for deg selv, da er det mange som skulle vært et dårlig menneske, meg inkludert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten at jeg lider av litt Paranoia jeg også. Går ofte rundt å er så opptatt av hva andre måtte tenke/ mene/ føle om meg, og tenker at folk følger med på meg hele tiden.... Er det paranoia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, umakenverdt skrev:

Synes du det gjør meg til et dårlig menneske? Jeg burde jo klare å ikke sabotere for meg selv...

Nei, absolutt ikke. Jeg burde også klare å ikke sabotere for meg selv, men jeg gjør det for det. Men jeg er visst ikke et dårlig menneske selv om jeg saboterer for meg selv og noen ganger også gjør det litt vanskelig for de rundt meg. Jeg er bare satt sammen på en litt annen måte enn normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Tror nesten at jeg lider av litt Paranoia jeg også. Går ofte rundt å er så opptatt av hva andre måtte tenke/ mene/ føle om meg, og tenker at folk følger med på meg hele tiden.... Er det paranoia? 

Tror det heller grunner i dårlig tro på deg selv enn paranoia. Slik jeg har forståtte så er paranoia mer at du tror folk er ute etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Trine skrev:

Tror det heller grunner i dårlig tro på deg selv enn paranoia. Slik jeg har forståtte så er paranoia mer at du tror folk er ute etter deg.

Har aldri fått diagnosen paranoia. Har tatt omfattende tester før for både schizofreni og paranoia og andre lidelser. Eneste diagnose lege har gitt meg er hypokonder og nevrose tidligere. 

Men jeg føler meg litt paranoia med at jeg har lett for å tro at folk følger med på hva jeg gjør, osv. Men det kan mulig være noe anent som du sier :). Altså at i en paranoia-diagnose så er det enda mer omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Selvnytelse èr ett sentralt trekk hos narsissister. Iallefall i følge linken til trine her. Hva da når man føler selvforakt og får den diagnosen? Det henger vel ikke på greip eller tar jeg feil nå? 

Hver gang jeg har vert sosial med andre mennesker får jeg en vanvittig følelse av skyld  (Det har jeg lært av min mor) og nå de senere ukene føler jeg også redsel og synes synd på de menneskene jeg har omgitt. Hva om jeg skadet De? Hva om jeg uten å vite det selv har en plan for å ødelegge dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BamseLiten skrev:

Selvnytelse èr ett sentralt trekk hos narsissister. Iallefall i følge linken til trine her. Hva da når man føler selvforakt og får den diagnosen? Det henger vel ikke på greip eller tar jeg feil nå? 

Hver gang jeg har vert sosial med andre mennesker får jeg en vanvittig følelse av skyld  (Det har jeg lært av min mor) og nå de senere ukene føler jeg også redsel og synes synd på de menneskene jeg har omgitt. Hva om jeg skadet De? Hva om jeg uten å vite det selv har en plan for å ødelegge dem? 

Den der diagnosen din skjønner jeg ingenting av. Det må jo ha skjedd en feil et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
38 minutter siden, Trine skrev:

Den der diagnosen din skjønner jeg ingenting av. Det må jo ha skjedd en feil et sted.

Men nytter det å protestere når diagnosen også sier at man ikke selv ser feilene? 

Og uansett. Man kunne satt en kombinasjon av andre diagnoser som ville vert mindre ødeleggende enn denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...