Gå til innhold

Endometriose, eller naturlige endringer i syklus?


Sprudlevann

Anbefalte innlegg

Jeg er akkurat blitt 37 år, og har begynt å snakke om barn for en tid siden med min nye samboer (han er 38), noe som ikke har vært tema for noen av oss tidligere, ergo aldri forsøkt å få barn. Vi har "prøvd", dvs hatt sex rundt eggløsning 3-4 ganger nå, uten hell (dog vet jeg mange må prøve lengre, så jeg er på ingen måte i noe krisestemning i hodet). Jeg har ikke gått på på prevensjon siste halvannet året. (Og hadde tidligere ett opphold på mange år hvor vi hoppet av i svingen, uten at jeg var uheldig og ble gravid)

Jeg har alltid hatt sterke menssmerter, helt fra jeg gikk på ungdomsskolen, type paracett og Ibux sammen for å "bli kvitt" smertene. Værst første døgnet, men kan også være noe dag 2. De periodene jeg har gått på prevensjon har jeg ikke hatt menssmerter, kun litt murring som jeg fint har kunnet leve med. Siste året har jeg også begynt å småblø bittelitt (spotting) noen få dager før mensen kommer, og jeg har også fått mer smerter rundt eggløsningen. Og også noe murringer, svake, innimellom ellers i syklusen. I den forbindelse har naturlig nok Endometriose kommet opp som tema hos gynekologen når jeg sist var der for den rutinemessige celleprøven ifm mine sterke menssmerter. Til tross for at jeg har hatt det siden jeg var 14-15 år (dog husker jeg ikke om vi snakket om at jeg "alltid" har hatt mye smerter ved mensen)

De siste gangene jeg har vært på UL hos Gynekologen (går hvert 3. år) har alt sett normalt ut og jeg har ikke hatt cyster eller noe som helst. Jeg hadde 1 cyste første gangen hos gynekolog, 18 år gammel, som har forsvunnet av seg selv, men aldri sett eller mistent noen siden. Nå sist var jeg der etter eggløsning, og livmorslimhinnen ble målt til 8mm som var normalt for den tiden jeg var i ift syklusen, noen få dager før mensen. Gangen før (3 år siden) var jeg der ved eggløsning og hun så et stort fint egg. Så sånn sett har det var UL aldri vært tegn til noe galt.

Jeg kan også ha noe ubehag ved sex rett rundt eggløsning, men aldri ellers, og ikke værre enn at jeg kan leve med det. Men, ved forrige eggløsning, for 3 uker siden hadde jeg like ille smerter som ved mensen.De kom på ettermiddagen, jeg måtte spise paracett, 2-3 stk, og det var borte igjen på morgenen. Så ille har det aldri vært før. Bortsett fra det har alt vært normalt, mensen kom som den skulle og virket normal.

Syklusen min er relativt stabil på ca 25 dager, varierer kun 1 dag pluss / minus i blandt

Spørsmålet er jo da :
Hvor lenge jeg evt skal vente før jeg evt ber om en utredning for Endometriose, eller evt andre ting, som tette eggledere etc 
Og kan det bare være naturlige forandringer som gjør at jeg har begynt å småblø bittelitt før mensen samt smertene rundt eggløsning?
Eller kan det være noe annet som er årsaken til endring i smerter samt småblødningene?

Mensen i seg selv er den samme som den "alltid" har vært, ca 4 dager, ingen voldsomme blødninger, men en del friskt blod dag 1, og ikke mer enn at det holder med minste tampong el truseinnlegg de neste 3 dagene. Sånn har det vært siden jeg fikk mensen, dog noe mindre de årene jeg gikk på p-piller eller p-ring. Men jeg har vært ganske mange år uten prevensjon også. Jeg har spurt min mor og hun vet ikke om noen i familien / slekta som har fått diagnosen endometriose, og ingen som har slitt med å få barn. Dog betyr jo ikke det at ingen av de andre har det uvitende. Min partner er ikke sjekket ift sædkvalitet, så det kan jo like gjerne ligge der om det viser seg å bli et vedvarende problem, broren hans har dårlig kvalitet.

Tusen takk for svar!
 

Endret av Sprudlevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan jeg svare ganske kort på. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca. 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i denne perioden er optimalt. Altså, det er perioden før og til og med eggløsningsdagen som er den fruktbare. Du har ikke brukt prevensjon i 1,5 år uten å bli gravid? Eller er det i 3-4 måneder? Sjansen per måned for å bli gravid og gjennomføre en graviditet er i din alder ca 10%, så det er ikke så enkelt som i yngre alder.

Etter et halvt års forsøk (på grunn av din alder tidligere henvisning enn det ‘obligatoriske’ året), vil jeg anbefale henvisning til fertilitetssenter (ikke vanlig gynekolog). Småblødninger, tette eggledere eller evt. endometriose spiller ikke stor rolle, da behandling –i all fall ved tette eggledere og endometriose- uansett vil være prøverørsbehandling (IVF). Man vil ikke bruke tid på utredning. Det er sannsynligvis din alder som er avgjørende. Ved en undersøkelse med ultralyd av eggstokker og hormonanalyser, kan man undersøke det som betegnes ‘eggreserven’, og som sier noe om eggmengden (og kanskje også om eggkvaliteten).

Man kan som regel ikke påvise endometriose ved ultralyd eller vanlig gynekologisk undersøkelse.

Du bør unngå Ibux eller Naproxen (eller andre lignende medikamenter av typen NSAID) omkring eggløsningen, det kan hemme funksjonen.

Det skal sikkert lykkes, men kanskje med litt hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja er de fruktbaredagene før EL vi har forsøkt 4 ganger, dog litt usikker på om vi traff helt den ene ergo skriver jeg 3-4 ganger;)

Vært uten prevensjon 1.5 år men først siste mnd vi ikke har "hoppet av i svingen"

Ja det var min gynekolog som også jobber med barnløshet som kom inn på Endometriose og ville evt henvise til lapraskopi om jeg ikke ble gravid etter en tid. Hun sa også 6 mnd :)

Igjen, tusen takk :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke man vil foreta laparoskopi i din alder. Uansett vil behandlingen være IVF. Hormonbehandling hjelper ikke ved endometriose.

('Hoppe av i svingen' regnes som en prevensjonsmetode, men ikke spesiell sikker)

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg kan få spørre pent om en ting til? Er det vanlig at menssmerter og evt smerter ved eggløsning kan utvikle seg å bli verre med årene uten at det trenger å foreligge en "sykdom" (la oss kalle det det, i mangel på bedre benevnelse) som f eks tilstander som Endometriose etc?

Eller er det at jeg har mye menssmerter (som jeg har hatt hele veien fra jeg var tenåring) og nå siste året økende murringer /små smerter ved eggløsning, samt noe spotting, mikroblødninger før mensen kommer, utelukkende pga forandringer i vevet, som f. eks endometriose el andre tilstander? Og kan det være andre ting enn endometriose? Jeg hadde aldri tenkt tanken en gang før min hyggelige gynekolog nevnte det på en rutinekontroll med celleprøver nå i våres. Siden det bare var vanlig sjekk så ble det lite snakk om det og det er først når jeg har tenkt over det i ettertid at jeg har sittet igjen med en del spørsmål.

Jeg velger å tenke positivt en stund til, ettersom vi som sagt kun har forsøkt 3-4 ganger bevisst rundt eggløsning, og jeg vet at i min alder må folk ofte prøve lengre selv om begge parter er friske :) Man vil jo helst klare å få det til uten hjelp, og i min verden er jeg frisk inntil noe annet er bevist. Men jeg er såpass "nysgjerrig" at jeg som regel vil vite hva som kan ligge bak det likevel. Jeg tenker at vi lar vinteren gå og har vi ikke hatt noe hell da, så oppsøker vi hjelp på vårparten igjen. Da har vi forsøkt et snaut år, dog ikke hver syklus ettersom min partner er borte 1 av 3 "muligheter" pga jobb (2 uker jobb, 4 uker hjemme).

Og, nå høres jeg sikkert ut som om jeg er 14 år, betyr det noe om man går i dusjen rett etter sex, og det som renner ut kommer ut? Eller bør man absolutt bli liggende "på rygg" en stund før man reiser seg for å "holde på det" en stund? Her er det mange som mener forskjellig, men hva mener du som fagperson om dette?

Og igjen, TUSEN takk for svar, og alle de andre gode svarene jeg har lest fra deg i andre tråder, ja for jeg har lest mange! Det er gull verdt og langt tryggere enn google når man lurer på ting som er ukjent :) 

Endret av Sprudlevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...