Gå til innhold

Stor muskelknute og risiko for spontanabort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år og gravid i uke 15.Hittil har alt gått bra.

På en utvendig ultralysdundersøkelse i uke 9,ble det oppdaget en muskelknute utenfor livmoren på høyre side.I papirene jeg fikk med står det: Størrelse: 132 mm x 81 mm x 116 mm. Volum: 649,4 cm. Subserøs stilket leiomyom, (FIGO type 7).

Hun som tok undersøkelsen sa at muskelknuten ikke hadde betydning for barnets vekst og utvikling,men på ulike nettforum leser jeg at slike knuter kan gi større risiko for spontanabort og komplikasjoner under fødselen.

Mitt spørsmål er:Er det stor fare for spontanabort eller komplisert fødsel?Jeg har hittil ikke merket noe til muskelknuten hverken før graviditen eller nå.Bør jeg dra til en privat gynekolog og be om nærmere oppfølging,og for å se om den har vokst?

Jeg har vært på tidlig ultralydundersøkelse i uke 11,men da ble ikke muskelknuten nevnt.Jeg har ordinær ultralydundersøkelse i uke 19.Bør jeg gjøre jordmor/lege oppmerksom på at jeg har denne muskelknuten?

Hilsen kvinne,38 år.

Sykdommer/legemidler:Ingen

Anonymkode: 106bf...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom på enda en tilleggsopplysning: Jeg kan tydelig se utenpå magen at fosteret ligger på venstre side (motsatt side av muskelknuten), og på ultralydundersøkelsen ble det sagt at dette skyldtes at knuten var såpass stor.

Anonymkode: 106bf...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

UltralydUndersøkelsen ble foretatt av en sonograf på Ultralydklinikken i København i uke 9.

Jeg dro dit for å ta en NIPT-test.De tok først ultralyd (utvendig) og deretter en blodprøve.

 

Anonymkode: 106bf...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette må avklares. En muskelknute på 13 cm forsvinner ikke av seg selv i løpet av to uker. Du bør be din lege om snarest å henvise deg til en gynekolog. Jeg synes ikke at du skal vente fire uker til rutine ultralyd. Vi kjenner ikke til kompetansen for den som undersøkte deg i utlandet, og det er også uklart hvem som utførte ultralyd i uke 11. Hvis det dreier seg om en ‘muskelknute på stilk’, vil den neppe ha betydning for forløpet av graviditeten, men en stor muskelknute kan være fødselshindring. Ved 15 ukers graviditet er ‘abortrisikoen’ stor sett overstått.

Mitt råd er helt klart, dette må undersøkes grundig.

Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...