Gå til innhold

Gravid - tung pust


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er gravid i uke 21 (21+2) med tvillinger og sliter med at jeg føler jeg ikke får puste ordentlig. Det er verst når jeg ligger og når jeg prøver å sove. Eneste måte å sove på er å prøve å ligge høyt, på siden. Det er bedre å gå og å stå, men jeg kjenner det hele tiden. Dette gir meg en del angst, da det føles veldig ubehagelig å ikke føle jeg får nok luft. Blir også veldig andpusten om jeg går opp en trapp eller f.eks tar meg en dusj, men synes det verste er at jeg liksom aldri får hvilt meg ordentlig, da det altså føles verst når jeg ligger. Jeg var på kontroll på Kvinneklinikken i dag, men han var veldig travel og sa bare at det er vanlig at gravide kan få tyngre pust, lyttet på meg med stetoskop (alt ok) og sa jeg heller måtte ta kontakt om det ble verre. Kan legge til at jeg også sliter med mye hjertebank og hodepine. 

Spørsmål: Hadde legen rett, er dette helt normalt? Er det noe jeg kan gjøre selv for at det kan bli bedre? Hva kan man eventuelt gjøre hvis det blir enda verre? Hvor ille må det bli, før jeg kan ringe på nytt?

Anonymkode: 3b17e...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Beklager, noe falt ut, her er hele svaret:

 

Det er ikke normalt at en gravid så tidlig i svangerskapet, selv med tvillinger, har pustebesvær som reduserer livskvaliteten. Gynekologer har ikke mye greie på slike problemer, de konsentrerer seg om fostre og om spesielle forhold hos den gravide (som blodprosent, blodtrykk og urin).

Jeg vil foreslå at du tar kontakt med din fastlege, de er bedre til å ta seg av hele personen, også plager som ikke nødvendigvis er relatert til graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar. Jeg snakket først om dette med jordmor. Hun mente det kun var svangerskapsrelatert, men ba meg gå til fastlegen, som hun mente kunne hjelpe meg bedre. Fastlegen mente også det måtte være svangerskapsrelatert, men henviste meg så til Kvinneklinikken, som hun mente kunne mer om tvillinggraviditet og også burde kunne mer om mitt spesifikke problem. På KK sa de altså også bare at det var svangerskapsrelatert, men at jeg måtte ta kontakt om det ble verre. Fastlegen har sykemeldt meg, men jeg blir jo ikke noe bedre av det, og ville helst ha jobbet litt til.

Jeg føler egentlig jeg blir sendt litt fra den ene til den andre med alt for tiden. Jordmor vil ikke teste urin og ta blodtrykk, for hun mener jeg som tvillinggravid heller bør følges nøyere opp av fastlegen med det. Fastlegen mener at KK bør gjøre det og at det er de som bør følge opp. På KK vil de kun ta ultralyd og ber meg gå tilbake til fastlege eller jordmor. Jeg føler meg som den første tvillinggravide i historien - en helt unik case man ikke vet hva man skal gjøre med ;)

Anonymkode: 3b17e...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal be om et fast oppfølgingsprogram fra fødeavdelingen. En tvillingegraviditet følges opp ulikt fra et enkeltsvangerskap. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...