Gå til innhold

Kjøre bil med feber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på jobb i morgen. Er ikke i form og har i tillegg feber. Jeg kan jo ta febernedsettende å kjøre på jobb. Men er det egentlig så lurt å gjøre det?

Anonymkode: 4e3a6...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal på jobb i morgen. Er ikke i form og har i tillegg feber. Jeg kan jo ta febernedsettende å kjøre på jobb. Men er det egentlig så lurt å gjøre det?

Anonymkode: 4e3a6...40b

Det kommer vel an på hvor høy feberen er, og hvor langt du skal kjøre.

Anonymkode: 99754...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på hvor høy feberen er, og hvor langt du skal kjøre.

Anonymkode: 99754...c8c

Ca 39 grader. Et par mil kjøring. Får kanskje feberen ned med febernedsettende, men det finnes vel en grense for medisiner også når man kjører bil.

Anonymkode: 4e3a6...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 39 grader. Et par mil kjøring. Får kanskje feberen ned med febernedsettende, men det finnes vel en grense for medisiner også når man kjører bil.

Anonymkode: 4e3a6...40b

Du kan kjøre bil på paraset 

Anonymkode: 285a9...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøre bil på paraset 

Anonymkode: 285a9...11a

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøre bil på paraset 

Anonymkode: 285a9...11a

Ok. Da tar jeg noen paraseter i morgen, og tar med meg noen til jeg skal kjøre hjem igjen. Jeg ser det ikke som forsvarlig å kjøre med feber.

Anonymkode: 4e3a6...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal på jobb i morgen. Er ikke i form og har i tillegg feber. Jeg kan jo ta febernedsettende å kjøre på jobb. Men er det egentlig så lurt å gjøre det?

Anonymkode: 4e3a6...40b

Man kan fint kjøre bil med feber. Og man kan fint kjøre bil etter inntak av paracet. Du kan ta inntil 1g fire gng i døgnet. Altså 6 timers mellomrom. Da er hele døgnet dekket. Da senker du vel feberen med en grad eller halvannen og vil føle deg mye bedre.

Så får du se hvordan dette utvikler seg og hva som er årsaken til feberen.

Jeg stusser litt over at du faktisk lurer på om du kan kjøre bil etter å ha tatt paracet. Er det sant? Eller vil du helst være hjemme fra jobb uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal på jobb i morgen. Er ikke i form og har i tillegg feber. Jeg kan jo ta febernedsettende å kjøre på jobb. Men er det egentlig så lurt å gjøre det?

Anonymkode: 4e3a6...40b

Hvis du fremdeles har 39 i feber i morra har du vel strengt tatt ikke noe på jobb å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ColaZero skrev:

Man kan fint kjøre bil med feber. Og man kan fint kjøre bil etter inntak av paracet. Du kan ta inntil 1g fire gng i døgnet. Altså 6 timers mellomrom. Da er hele døgnet dekket. Da senker du vel feberen med en grad eller halvannen og vil føle deg mye bedre.

Så får du se hvordan dette utvikler seg og hva som er årsaken til feberen.

Jeg stusser litt over at du faktisk lurer på om du kan kjøre bil etter å ha tatt paracet. Er det sant? Eller vil du helst være hjemme fra jobb uansett ;)

Jeg er ikke frisk, og jeg ønsker ikke å kjøre uforsvarlig. Jeg reagerer på din tolkning at jeg helst vil være hjemme. Jeg synes det er tungt å gå på jobb med feber. Men det er alt jeg har hørt om medisiner, at vi har ansvar for å være i god form når vi kjører jeg tenker på. Noe jeg ikke er nå. Jeg mener jeg har hørt at det også er begrenset hvor mye paraset du kan ta i døgnet ved bilkjøring. Og for å holde feberen nede en hel arbeidsdsg så kan det bli noen.

Anonymkode: 4e3a6...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer bekymret for å kjøre bil med 39 i feber enn med et par Paracet innabords. Tror ikke Paracet påvirker kjøreevnen overhodet, det gjør derimot høy feber og dårlig allmentilstand. Du skal ikke kjøre bil om du ikke føler deg bra,a kfr vegtrafikkloven § 24 som lyder (min utheving):

 

"Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke hva du har på jobb å gjøre om du er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke frisk, og jeg ønsker ikke å kjøre uforsvarlig. Jeg reagerer på din tolkning at jeg helst vil være hjemme. Jeg synes det er tungt å gå på jobb med feber. Men det er alt jeg har hørt om medisiner, at vi har ansvar for å være i god form når vi kjører jeg tenker på. Noe jeg ikke er nå. Jeg mener jeg har hørt at det også er begrenset hvor mye paraset du kan ta i døgnet ved bilkjøring. Og for å holde feberen nede en hel arbeidsdsg så kan det bli noen.

Anonymkode: 4e3a6...40b

Det var en blunkesmiley bak kommentaren om at du ville være hjemme fra jobb. Paracet kan man, som jeg skrev bruke 4g i døgnet. 6 timers mellomrom, da dekker du hele døgnet.

Sov på det, kanskje du er i bedre form i morgen.

Jeg er nok i overkant streng når det gjelder fravær, både mot meg selv (når jeg jobbet) og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg ville vært mer bekymret for å kjøre bil med 39 i feber enn med et par Paracet innabords. Tror ikke Paracet påvirker kjøreevnen overhodet, det gjør derimot høy feber og dårlig allmentilstand. Du skal ikke kjøre bil om du ikke føler deg bra,a kfr vegtrafikkloven § 24 som lyder (min utheving):

 

"Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke hva du har på jobb å gjøre om du er syk.

Sliten og trett. Den kan jo diskuteres. Hva med nattevakter som skal hjem om morgenen? Turnusleger som har jobbet 16 (eller er det 18?) timer uten søvn?

Jeg jobbet innen akuttmedisin og hadde 24 timers vakter. Var selvsagt sliten og trett etter vakt, men kjørte jo hjem?

For å dra det enda lenger, hva med piloter? De er garantert slitne og trette etter en tur på 10 timer, men de flyr flyet tilbake igjen.

Så jeg er litt sær når det gjelder litt slik som det snakkes om her. Feber som kan senkes med paracet og uggen form....da mener jeg at man kan kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ColaZero skrev:

Sliten og trett. Den kan jo diskuteres.

Loven kan ikke diskuteres. Om man er så sliten at man kan utgjøre en fare i trafikken bør man la bilen stå. Vurderingen må man gjøre selv og dette ikke er målbart.

 

Er man vant til å kjøre etter lange vakter fungerer det antakelig ok selv om man er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Xtra skrev:

Loven kan ikke diskuteres. Om man er så sliten at man kan utgjøre en fare i trafikken bør man la bilen stå. Vurderingen må man gjøre selv og dette ikke er målbart.

 

Er man vant til å kjøre etter lange vakter fungerer det antakelig ok selv om man er sliten.

  Da skal man i mine øyne være rimelig syk.

Jeg har til gode å høre om en kollega som holder seg hjemme fordi han/henne er for sliten til å kjøre bil.

Om du mener at loven ikke kan diskuteres er det svært mange som synder. Tenk på småbarnsforeldre som har vært oppe hele natten?

Jeg er ikke uenig i loven, men mener at det å ha feber som kan reguleres med paracet og uggenhet ikke er grunn til å la vær å kjøre bil. Da synes jeg man strekker loven langt.

TS spør her i tråden, så da er hun usikker og antagelig ikke forferdelig syk og sliten. 

Men som jeg sa til henne, ikke bestem  hvordan det blir med bilkjøring i morgen nå i kveld. Kan hende hun er bedre i morgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Xtra skrev:

Loven kan ikke diskuteres. Om man er så sliten at man kan utgjøre en fare i trafikken bør man la bilen stå. Vurderingen må man gjøre selv og dette ikke er målbart.

 

Er man vant til å kjøre etter lange vakter fungerer det antakelig ok selv om man er sliten.

Og jeg tror ikke at man kan venne seg til å være sliten og dermed kjøre bil. Men det vurderes som forsvarlig å kjøre bil etter nattevakter, etter en lang vakt som turnuslege etc. Derfor synes jeg det blir en veldig streng tolkning av loven at man ikke kan kjøre med feber og at man føler seg uggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ColaZero skrev:

  Da skal man i mine øyne være rimelig syk.

Jeg har til gode å høre om en kollega som holder seg hjemme fordi han/henne er for sliten til å kjøre bil.

Om du mener at loven ikke kan diskuteres er det svært mange som synder. Tenk på småbarnsforeldre som har vært oppe hele natten?

Jeg er ikke uenig i loven, men mener at det å ha feber som kan reguleres med paracet og uggenhet ikke er grunn til å la vær å kjøre bil. Da synes jeg man strekker loven langt.

TS spør her i tråden, så da er hun usikker og antagelig ikke forferdelig syk og sliten. 

Men som jeg sa til henne, ikke bestem  hvordan det blir med bilkjøring i morgen nå i kveld. Kan hende hun er bedre i morgen.

 

Selvfølgelig kan loven diskuteres, det var upresist av meg å skrive det slik. Jeg mente at det er udiskutabelt at lovteksten er slik, man kan mene mye om den, men det er den man må forholde seg til.

 

Jeg er helt enig i at det er mer forsvarlig å kjøre med Paracet i kroppen enn å kjøre når man føler seg veldig dårlig, det skrev jeg også over.

 

Det finnes ingen standard for hva som er "dårlig" eller svekket, det blir en helt subjektiv oppfatning, og som sådan vanskelig å diskutere.

10 timer siden, ColaZero skrev:

Og jeg tror ikke at man kan venne seg til å være sliten og dermed kjøre bil. Men det vurderes som forsvarlig å kjøre bil etter nattevakter, etter en lang vakt som turnuslege etc. Derfor synes jeg det blir en veldig streng tolkning av loven at man ikke kan kjøre med feber og at man føler seg uggen.

 

Her er jeg uenig. Jeg tror man kan venne seg til å være skjerpet. En slags analogi: Før jeg fikk barn syntes jeg det var umulig å jobbe på en god måte etter å ikke ha sovet en natt. Ette å ha fått barn, og særlig barnet med kolikk, har jeg i større grad lært meg å være skjerpet selv etter minimalt med søvn. 

 

Loven er selvfølgelig som den er av hensyn til sikkerhet for andre trafikanter (og også seg selv). Mener man at man er så svekket at man har betydelig lengre reaksjonstid bør man selvfølgelig ikke kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 8.42, Xtra skrev:

Selvfølgelig kan loven diskuteres, det var upresist av meg å skrive det slik. Jeg mente at det er udiskutabelt at lovteksten er slik, man kan mene mye om den, men det er den man må forholde seg til.

 

Jeg er helt enig i at det er mer forsvarlig å kjøre med Paracet i kroppen enn å kjøre når man føler seg veldig dårlig, det skrev jeg også over.

 

Det finnes ingen standard for hva som er "dårlig" eller svekket, det blir en helt subjektiv oppfatning, og som sådan vanskelig å diskutere.

 

Her er jeg uenig. Jeg tror man kan venne seg til å være skjerpet. En slags analogi: Før jeg fikk barn syntes jeg det var umulig å jobbe på en god måte etter å ikke ha sovet en natt. Ette å ha fått barn, og særlig barnet med kolikk, har jeg i større grad lært meg å være skjerpet selv etter minimalt med søvn. 

 

Loven er selvfølgelig som den er av hensyn til sikkerhet for andre trafikanter (og også seg selv). Mener man at man er så svekket at man har betydelig lengre reaksjonstid bør man selvfølgelig ikke kjøre bil.

Ja, da er vi uenige:) ang dette med å lære seg å være skjerpet uten nok søvn. Kan hende man føler at man fikser å være uten søvn/for lite søvn, men det blir jo sammenlignet med å ha promille. Men jeg skjønner hva du mener. I starten når jeg hadde jobbet døgnvakt følte jeg meg død etterpå. Senere gikk det greiere. Men allikevel var jeg nok ikke like skjerpet uten søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...