Gå til innhold

Hormonspiral eller p-stav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å begynne på prevensjon og har kommet frem til at jeg ønsker å sette inn enten hormonspiral eller p-stav. Men hvilken av dem burde jeg velge?  Håper gjerne på å miste mens. Hvilke fordeler og ulemper er der? Og hva heter de ulike merkene hormonspiral og p-stav og hva koster de?

Anonymkode: 319b1...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du må fortelle hvor gammel du er, prisen avhenger av om du kan få tilskudd (mellom 16 og 19 år)

Hilsen Mette

Jeg er 23 år. 

Anonymkode: 319b1...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De nevnte prevensjonsmidler inneholder begge bare hormonet ‘gestagen’ og øker ikke risiko for blodpropp. De tilhører gruppen ‘langtidsprevensjon’ som anbefales av Legemiddelverket fordi sikkerheten er høy, spesielt fordi det ikke er ‘bruker-feil’; er prevensjonen på plass, så er man sikret. Sikkerheten er over 99 %, dvs mindre enn 1 av 100 blir gravide per år. Bivirkning er hovedsakelig uregelmessige blødninger.

P-staven Nexplanon er 4 cm lang som legges under huden i lokalbedøvelse. En tredel får mindre, evt ingen eller veldig svak blødning. En annen tredel får omtrent normale menstruasjoner. Siste tredel får rikeligere blødninger, og det er vanligste grunnen til at man ønsker å slutte med metoden. Noen tar først en slags prøveperiode med gestagen-prevensjonstabletter, Cerazette, for å se hvordan de reagerer på hormonet gestagen. P-staven er effektiv i 3 år og koster 1135.

Hormonspiralen finnes i tre utgaver. Til de som ikke har født anbefales Kyleena som er tynnere enn den noe sterkere Mirena. De fleste får mindre blødning, men uregelmessig. 20-23 % mister menstruasjonen med tiden. Kyleena kan sitte i 5 år. Den koster 1287.

Bivirkninger utover uregelmessige blødninger er sjeldne: humørpåvirkning og utflod.

Valget er ditt! Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...