Gå til innhold

Vektøkning etter hysterektomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt? Jeg fjernet livmor for et par år siden og sakte men sikkert har vekten økt uten at jeg spiser noe mere. Jeg har  eggstokkene inntakte. Jeg er 36 år. Jeg spiser sunt også. 

Anonymkode: ab593...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Livmoren har bare en funksjon: å oppbevare et foster frem til fødselen. Den har ingen hormonproduksjon og ingen selvstendig innvirkning på kroppen. Kvinnens hormonproduksjon sikker i eggstokkene, og de vil fungere til naturlig overgangsalder. Noen mener at overgangsalderen kan komme litt tidligere hos de som har fjernet livmoren, kanskje fordi blodforsyningen til eggstokkene er litt redusert? Det har vært diskutert om fjerning av livmor fører til øket vekt, men det er ikke vist sikker sammenheng.

Det er dessverre slik at kvinner har tendens til å legge på seg med årene, og det kan være en stadig kamp med å holde vekten. Litt mindre mat og litt mer mosjon for hvert år som går er et enkelt, men vanskelig, råd.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...