Gå til innhold

Usikre celleforandringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er en 30 år gammel jente, ingen barn og har gått på p-piller fast i over ti år (før Loette, men den siste måneden byttet til Almina). Har også hatt samme seksualpartner de siste 6 årene. Jeg var i går hos gynekologen på min årlige rutinesjekk for celleforandringer. Jeg fikk da beskjed om at testen fra i fjor viste "usikre celleforandringer". Det er altså et år siden testen ble tatt, og jeg har da ikke fått beskjed om dette før nå. Men det var ifølge gynekologen ikke noe å bekymre seg noe særlig over; det kunne være en infeksjon eller noe annet som går over av seg selv. Det var heller ikke påvist HPV-virus. Jeg har gått til undersøkelse årlig de siste årene, og prøvene før har vært helt fine. Han så heller ikke noe uvanlig ved resten av undersøkelsen i går (kjente da på magen og så innvendig på livmorhalsen(?) med et apparat).

Jeg har stort sett regelmessige blødninger ift menstruasjon, men noen ganger i det siste har mensen kommet noen dager før jeg har begynt på de hvite pillene på p-pillebrettet. Det er da snakk om små mengder, men dette gjelder forsåvidt menstruasjonen min generelt da jeg har gått såpass lenge på p-piller. Jeg kan også nevne at jeg i nærmere syv år har hatt diffuse smerter i nedre del av magen på høyre side (foran, ved hoftebenet), og opp langs siden inn under ribbenet. Dette har vært sett på av fastlege, gynekolog, fysioterapeut og det er tatt ultralyd, og alt tyder på at dette er muskulært. Jeg tror derfor det mest sannsynlig det ikke har noe å si i denne sammenheng, men jeg nevner det likevel. Det er heller ikke noen i min nærmeste familie som har hatt livmorhalskreft som jeg vet om.

Det jeg lurer på er såklart: bør jeg være bekymret? Hva betyr vanligvis "usikre celleforandringer"? Jeg blir veldig stresset av slike ting og forventer automatisk det verste. Det er jo nå tatt nye prøver, og man må jo vente å se hva disse sier, men jeg lurer på om dette vanligvis er noe som gir grunn til bekymring? Og er det vanlig at man ikke får beskjed om slikt før et år etterpå? Jeg synes dette var litt urovekkende, og tenker at det kanskje burde vært fulgt opp tidligere?

Håper på beroligende svar!

Vennlig hilsen stresset & bekymret 30-åring

Anonymkode: e18f9...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Screening for forstadier til livmorhalskreft er satt i et godt system. Det anbefales prøve tatt hver 3. år for kvinner mellom 25 og 70 år. I de unge årene har mange unge kvinner infeksjon (80 % har på et tidspunkt infeksjon med viruset HPV som gir et urolig, men forbigående, unormalt cellebilde. Det er grunnen til at man ikke starter tidligere enn ved 25 år med screening. Da har de unge ‘redet stormen av’. Laboratorier som undersøker celleprøver har faste rutiner for vurdering og anbefalinger for oppfølging.

Celleforandringer deles inn i ca. 10 undergrupper, og for hver gruppe er det retningslinjer for oppfølging. Du har den mildeste grad av forandring (usikkert funn og negativ for HPV). Det er kort og godt et usikkert funn. Det skal følges opp med ny kontroll etter 3 år, altså ikke noe ekstra tiltak. Hvis du og legen har avtale om kontroll etter ett år, er det greit, og egentlig skulle du ikke ha tidligere prøve enn etter 3 år.  Det tar ca 10 år for kreft å utvikle seg fra første forstadium, så det er god tid med prøve hvert 3. år. Jeg er faktisk enig med din lege om at det ikke var grunn til ekstra bekymring. Du har nå fått en ny prøve etter ett år, og det er ikke rasjonelt. Vi bør forholde oss til anbefalingene.

Så bør kvinner være klar over at celleprøve tas av kvinner uten symptomer, prøven er ikke spesielt god til å påvise det som allerede er blitt til kreft, men det vil ses ved den gynekologiske undersøkelsen, evt ved kolposkopi (kikkertundersøkelse av livmorhalsen) som du har fått utført.

De smerter du beskriver har ikke noe med livmorhalsen å gjøre. Du er grundig undersøkt. Det kan være tilstanden endometriose hvor livmorslimhinneceller er kommet på avveie. Det er en ufarlig tilstand som kan gi ulike typer av smerte. Det kan bare påvises ved kikkhullsundersøkelse (laparoskopi) i narkose. P-pille er første valg i behandlingen, kanskje ta pillene uten pause. Det kan du ta opp med din fastlege eller gynekolog.

Du behøver absolutt ikke å være nervøs eller stresser, og jeg er litt enig med din gynekolog om at det ikke var nødvendig å uroe deg med noe som ikke krever ekstra oppfølging.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...