Gå til innhold

mistet mens etter clomofen behandling


Damatil

Anbefalte innlegg

Vi er prøvere, har alltid hatt lang men stabil syklus så litt historie må med tror jeg, to MA og en SA i 2015, en MA i Juli 2016 og en SA i november samme år, en SA igjen i mars i år, uventet mente fastlegen at albyl og clomofen kunne hjelpe så behandling ble igangsatt ved mens i Juni i år - første dag på clomofen var 27 Juni og femdagers kur var ferdig 1/7 og jeg fikk antydning til blod i utfloden på dag 10, el-testene gikk bananas og var positiv en dag og negativ neste fra dag 21 - dette har fortsatt til nå - jeg er nå 90 dager uten mens..

Blodprøvene er normale, ingen tegn til ubalanse eller overgansalder da alle hormoner osv er innenfor normalområdet, HCG tester er negative, strips negative - jeg er ikke gravid, og UL viser normal tilstand.

Hva skjer med kroppen min? Fastlegen min mener jeg ikke trenger henvisning til gynekolog og jeg er usikker på om de kan gjøre mer enn fastlegen kan? Hva vil dere råde meg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har, det jeg kan regne ut, i løpet av to år hatt totalt 5 aborter, og nå stopp i menstruasjonene etter en kur med clomifen (pergotime). Du bør absolutt henvises til en gynekolog, helst et fertilitetssenter. Du har tilstanden ‘habituell abort’ som er definert som minst tre aborter på rekke uten fødsel i mellom. Det krever utredning. Det er ikke så ofte man finner forklaring og sjelden det er noe man kan behandle, men dere (kone og mann) har krav på utredning.

Du sier at hormonprøvene er innenfor normalområdet. Det sier ingenting. Jeg må ha de enkelte verdier, og hest informasjon om på hvilken dag i syklus de er tatt (Første dag er regnet som første blødningsdag). Prøvene må ses i sammenheng for å kunne vurderes.

Dessverre har jeg ikke fått en viktig opplysning. Hvor gammel er du og har du barn fra før?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg.

 

Siste prøverunde ble tatt hos fastlege uke 36, den siste da jeg var på dag 80 etter siste mens.

Jeg har to barn fra før, første når jeg var 19 og andre når jeg var 28. Nå er jeg 40, første MA med min nåværende mann var i 2010 og vi har vært prøvere siste fem årene med mange nedturer.

Når jeg spør fastlegen sier han at problemet mitt ikke ligger i det å bli gravid så han ser ikke at en henvisning videre vil hjelpe meg på noen måte.

Gynekolog på sykehuset ved siste MA sa jeg var fertilitetsmessig i 30 årene og det burde ikke være noe i veien for at neste graviditet ble vellykket. Under siste MA fant de myomer (er det riktig? knuter på livmorveggene elelr noe slikt om jeg husker riktig, var noe redusert i den samtalen) og at hun hadde fjernet disse og det burde hjelpe. Det var også hun som gav meg respet på alby-e.

Kan jeg henvende meg til fastlegen og be om verdiene på prøvene, i så fall hvilke prøver? Skjemaet har jo en masse "fremmedord" for min del som ikke vet hva de betyr.

Siste svaret jeg fikk fra legen var via en sms tjeneste der han skriver "hormonprøvene er helt normale - ingen spor av overgangsalder"

 

Igjen, takk for svar.

Endret av Damatil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke fjerne myomer (muskelknuter) uten å gå gjennom magen ved åpen operasjon eller laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Var det mon polypper i livmoren? Det er ikke vanlig å fjerne ved en abort. Kan du få det utdypet ved epikrisen (brev) som er sendt fra sykehuset til fastlegen.

Be om kopi av prøvesvar (FSH, LH, østradiol, PRL/prolaktin, TSH, evt AMS og evt. progesteron). Viktig å fortelle hvilken syklusdag prøvene ble tatt. Det kan du forlange.

Jeg vet ikke hva bakgrunnen var for å si at du var som en 30-åring? For å være snill?

Ved 40 år er den månedlige sjanse for å bli gravid 5%, og det er dessverre mer enn 50 % risiko for abort.

Du kan kreve henvisning til fertilitetssenter, eller selv søke og selv betale (2.000 kr ?)

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste menstrasjons 1 mensdag var 23/6 - prøver tatt 28/6 30/8 og 07/09 som vedlagt bilder, håper det hjelper Det står ikke noe spesielt i epikrisen fra sykehuset. Så mulig hun bare "trøstet" en knust meg på tidspunktet. 

 

 

 

download (3).png

download (4).png

download (5).png

Endret av Damatil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat i dag våknet jeg til noe som kanskje er mensen, uten noen forvarsel, ingen vanlige menssmerter men mer som mageknip.. Kjente på at dette i så fall er en enorm lettelse og håper det er mensen og betyr at jeg ikke er "ødelagt" likevel men har fortsatt håp.

Når jeg forsøker åpne de vedlagte filene i dag ser jeg at de åpnes som veldig små - det er kanskje ikke mulig å lese dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...