Gå til innhold

Hvor mange "ferieturer" reiser du på i året?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg reiser på en ferietur i året. Det er altfor dyrt for meg å reise mer enn det, men jeg kunne ønske at jeg kunne reise mer. Nå er økonomien så skral at jeg vet ikke om jeg kan reise på ferie til neste år. Må se hva som skjer. Men man kan jo ha det fint hjemme også selv om det er gøy å reise. 

Hvor mye reiser du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs på hva du regner som ferietur. Vi kjører til Vestlandet med bil flere ganger i året, og besøker mannens familie der. Regner ikke det helt som ferietur, selv om vi per definisjon reiser bort i ferien. I vår kjørte jeg til Stockholm og var der en langhelg, og fikk skikkelig feriefølelse, men regner vel heller ikke det som ordentlig ferie ;-)

Vi var i Tyskland i fjor sommer, og i høstferien skal vi til Frankrike. Så slike turer blir det som regel en av per år, i snitt tror jeg. Kanskje bittelitt oftere fordi jeg en sjelden gang har reist med venninner/mor/koret/bare ett av barna i tillegg til familieferien.

Skulle også gjerne hatt mulighet til å reise oftere, men når vi er fem stykker som skal reise (fire voksne og ett barn), så blir det dyrt, så vi kommer nok til å holde oss på dette nivået til de eldste har flyttet ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg med at du tenker på ferieturer der man må betale for både reise og opphold, altså ikke turer til egen fritidsbolig eller for å besøke familie i deres hjem eller fritidsbolig (herlighet, nå høres jeg ut som et skjema fra skatteetaten :wacko:). 

I så fall har nok antallet ligget på 2-3 i snitt for oss de siste årene.  Men vi har to greie inntekter, nedbetalt bolig og bare én hjemmeboende ungdom.  Vi er aldri borte lenge om gangen, 7 - 10 dager er typisk for de lengste (sommerferie)turene våre, kortere dersom ikke junior er med. 

Vi trenger snart ikke å forholde oss til skoleferie lenger, så da regner jeg med at mønsteret endres noe.   

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg reiser på en ferietur i året. Det er altfor dyrt for meg å reise mer enn det, men jeg kunne ønske at jeg kunne reise mer. Nå er økonomien så skral at jeg vet ikke om jeg kan reise på ferie til neste år. Må se hva som skjer. Men man kan jo ha det fint hjemme også selv om det er gøy å reise. 

Hvor mye reiser du? 

1-2 turer som er slik Laban beskriver. Som oftest 1 med kjæresten og ungene og en med bare kjæresten og meg. I år ble det ingen tur på oss fire (var på hytta da) siden det blir tante-tur med ungene til Kypros i høstferien. :) Så kjæresten og jeg hadde en koselig liten tur til Lillehammer noen dager i sommer. De siste årene har det ellers vært typisk en sydetur med oss alle fire og så en tur til et bestemt sted i Sverige noen dager på kjæresten og meg, disse små kjæresteturene er så koselige og betyr veldig mye for oss. Ikke fordi vi velter oss i luksus (det gjør vi ikke!) eller noe sånt, men vi senker skuldrene helt, bare tar det helt med ro, gjør det vi har lyst til, koser oss glugg fordervet sammen og pleier kjærligheten. :wub: Trenger ikke dra langt for å få til det, men det er koselig å se noe annet enn heimen og være borte noen netter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal følge skatteskjemaet til Laban så er jeg aldri på ferietur ;) Hadde faktisk to netter på hotell i Sverige i fjor, men det var ren "business" og ganske stress. Dog ikke så stress som det monsteret av en valp jeg kom hjem med etter andre turen :lol: Ferie for meg er å sove på fjellet, i telt. Ev. en natt i bilen om værmeldingen anbefaller det ;) Men det må være på fjellet! Så i år har jeg hatt to feriereiser på 4 dager hver. De har ikke kostet meg annet enn diesel og mat (som jeg uansett måtte hatt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg reiser på en ferietur i året. Det er altfor dyrt for meg å reise mer enn det, men jeg kunne ønske at jeg kunne reise mer. Nå er økonomien så skral at jeg vet ikke om jeg kan reise på ferie til neste år. Må se hva som skjer. Men man kan jo ha det fint hjemme også selv om det er gøy å reise. 

Hvor mye reiser du? 

Reiser aldri på ferietur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis én langtur til langvekkistan, en semilang tur halvveis til langtvekkistan, og et par/tre kortturer.

Vi bruker mye penger på reising, men har ikke hytte, båt eller leilighet i syden som drenerer budsjettet selv når de bare står der. Jeg er ingen vinterperson, så jeg trenger å komme meg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare regner med reiser til land som er mer eksotiske enn Sverige, og i tillegg holder jobben helt utenfor så er det kanskje én til to ganger i året.

Tar man med rubb og stubb blir det for 2017:

- En tur i sommerferien til utlandet.

- Hyttetur i påsken med familien. Leid hytte.

- En organisert helgetur med firmaet som var mest kos.

- En uorganisert helgetur med folk på jobben som var bare kos/friluft.

- En "guttetur" (med "gutter" over 40) til en destinasjon i utlandet.

- I tillegg noen antall hytteturer og besøk hos venner/familie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser vanligvis en gang i året. Det normale er en kort tur med datteren til utlandet (2-4 dager), men ifjor var vi 14 dager i syden og i år var vi på en 5 dagers tur til København og så skal vi en svipptur til København nå i høstferien (har gratisbilletter)

Til neste år blir det nok bare en lang weekend pga dårlig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg reiser på en ferietur i året. Det er altfor dyrt for meg å reise mer enn det, men jeg kunne ønske at jeg kunne reise mer. Nå er økonomien så skral at jeg vet ikke om jeg kan reise på ferie til neste år. Må se hva som skjer. Men man kan jo ha det fint hjemme også selv om det er gøy å reise. 

Hvor mye reiser du? 

Jeg reiser ikke på ferie i det hele tatt nå når jeg er blitt ufør. Jeg er enslig og har ett "barn" på 23 boende hjemme. Han er svært syk, men har ikke diagnose så er dermed uten inntekt. Det er jo aktivitetsplikt når det gjelder sosialstøtte, men han er for syk til å kunne gjennomføre NAVs krav. NAV godtar ikke legeerklæring, kun spesialisterklæring. Og min sønn er sengeliggende og klarer ikke gjennomføre en lengre diagnoseutredning. Han var tvangsinnlagt for en stund siden i ti døgn. Da håpet jeg de ville sette diagnose, men det gjorde de ikke. Hm, dette ble litt utenfor tema, men godt å skrive det litt av seg uansett.

Før jeg ble ufør og før sønnen min ble så syk var vi alltid på en to ukers utenlandstur til "syden" hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg reiser vanligvis en gang i året. Det normale er en kort tur med datteren til utlandet (2-4 dager), men ifjor var vi 14 dager i syden og i år var vi på en 5 dagers tur til København og så skal vi en svipptur til København nå i høstferien (har gratisbilletter)

Til neste år blir det nok bare en lang weekend pga dårlig økonomi.

Dårlig økonomi her også. Vil ikke gjøre forskjell på barna mine. Har to og begge ønsker å være med. Men det er dyrt å reise med to nesten voksne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ferievaner ligner mye på Nicks og Gargamels. Jeg drar årlig til Langtvekkistan i to-tre-fire uker i ferien, har fire-fem helgeturer i utlandet med mann og/eller venninner, har ti-tolv helgeturer i innland med mann og/eller venninner, og får også gjerne noen turer på hytta.

For meg er imidlertid ferie "tid fra jobb", ikke "reise fra hjemmet". Jeg reiser en del gjennom jobb også, men det tenker jeg ikke på som ferie :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, ColaZero skrev:

Jeg reiser ikke på ferie i det hele tatt nå når jeg er blitt ufør. Jeg er enslig og har ett "barn" på 23 boende hjemme. Han er svært syk, men har ikke diagnose så er dermed uten inntekt. Det er jo aktivitetsplikt når det gjelder sosialstøtte, men han er for syk til å kunne gjennomføre NAVs krav. NAV godtar ikke legeerklæring, kun spesialisterklæring. Og min sønn er sengeliggende og klarer ikke gjennomføre en lengre diagnoseutredning. Han var tvangsinnlagt for en stund siden i ti døgn. Da håpet jeg de ville sette diagnose, men det gjorde de ikke. Hm, dette ble litt utenfor tema, men godt å skrive det litt av seg uansett.

Før jeg ble ufør og før sønnen min ble så syk var vi alltid på en to ukers utenlandstur til "syden" hvert år.

Dette har ikke noe med temaet for tråden å gjøre, men jeg håper du finner noen som kan hjelpe dere i denne situasjonen. Hvis dere bor i Oslo, så ville jeg ha kontaktet helse- og sosialombudet, https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-og-foretak/pasient-og-brukerombudet-i-oslo-og-akershus-og-sosial-og-eldreombudet-i-oslo/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg har ikke vært på ferie siden i 2006. Liker ikke å reise. Flyskrekk. Aldri vært utenfor Skandinavia.

Jeg har også flyskrekk.. Men jeg flyr selvom :) . Satt helt stiv som en stokk på flyturen sydover i år. Men utrolig nok : da jeg reiste hjem så var jeg tøffere. Da var jeg ikke så redd lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Dette har ikke noe med temaet for tråden å gjøre, men jeg håper du finner noen som kan hjelpe dere i denne situasjonen. Hvis dere bor i Oslo, så ville jeg ha kontaktet helse- og sosialombudet, https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-og-foretak/pasient-og-brukerombudet-i-oslo-og-akershus-og-sosial-og-eldreombudet-i-oslo/ 

Nei, vi bor ikke i Oslo. Men jeg har nå tatt kontakt med Pasientforeningen som igjen har satt meg i kontakt med sosionom i Pasientskadeforbundet. Sosionomen sa at hvis NAV ikke gjør om vedtaket går det videre til Fylkesmannen som avgjør saken. Så det blir spennende. Sosionomen sendte allikevel også saken til helse-og sosialomdudet i Oslo, men det ble ikke gjort noe derfra. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gargamel skrev:

Hvis man bare regner med reiser til land som er mer eksotiske enn Sverige, og i tillegg holder jobben helt utenfor så er det kanskje én til to ganger i året.

Tar man med rubb og stubb blir det for 2017:

- En tur i sommerferien til utlandet.

- Hyttetur i påsken med familien. Leid hytte.

- En organisert helgetur med firmaet som var mest kos.

- En uorganisert helgetur med folk på jobben som var bare kos/friluft.

- En "guttetur" (med "gutter" over 40) til en destinasjon i utlandet.

- I tillegg noen antall hytteturer og besøk hos venner/familie.

 

 

Når du skrev det sånn, så kom jo jeg også på mange flere turer som vi reiser på, men som jeg ikke regner som ferie.

I 2017 har det vært omtrent slik:

  • 5 helger med hyttetur på fjellet på firmahytte med familien (3 om vinteren, 1 om sommeren og en nå i høst)
  • 3 hytteturer på venners hytte (blir kanskje en til) - bare mannen og jeg.
  • Til Vestlandet til svigermor noen dager i vinterferien, påskeferien, ei lita uke om sommeren, en helg nå i høst. Og så blir det noen dager i juleferien.
  • Langhelg til Stockholm med barna
  • Ei uke om sommeren på den lille hytta i hagen til min far.
  • Middelhavet i høstferien
  • En helg i Oslo hos venninne
  • 1 hyttetur med venninne, bare oss to.

Det er altså for det meste billige/gratis overnattinger, dieselpenger og mat (som vi skulle ha spist likevel) på disse turene. Høstferien blir jo selvsagt noe annet. Ungene har vært på hver sin utenlandstur utenom familieturene i regi av andre utenfor familien. Var på en tur til Danmark med jobben, men regner ikke det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde vi lite å rutte med . Jeg så frem til sommeren  med spenning og forventning da vi skulle på ferie. Vi reiste helst til sør eller Østlandet. Med fire unger ble det ikke sydentur men vi elsket ferieturene våre. Resten av året ble vi hjemme borsett fra helgeturer til familie. I dag har vi god råd og kan reise til syden både to og tre ganger i året hvis vi vil. Men nå har jeg ikke samme forventning og lyst til å reise. Jeg er psyk og vil helst være i min lille hule her hjemme. Men min mann maser hele tiden på å få meg med på sydentur. Noen innpå her som har forslag om en ok plass å reise til? 

Anonymkode: 81574...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere hadde vi lite å rutte med . Jeg så frem til sommeren  med spenning og forventning da vi skulle på ferie. Vi reiste helst til sør eller Østlandet. Med fire unger ble det ikke sydentur men vi elsket ferieturene våre. Resten av året ble vi hjemme borsett fra helgeturer til familie. I dag har vi god råd og kan reise til syden både to og tre ganger i året hvis vi vil. Men nå har jeg ikke samme forventning og lyst til å reise. Jeg er psyk og vil helst være i min lille hule her hjemme. Men min mann maser hele tiden på å få meg med på sydentur. Noen innpå her som har forslag om en ok plass å reise til? 

Anonymkode: 81574...269

Jeg har ikke vært så mange ganger i syden, men de stedene jeg har vært, er:

  • Mallorca - reiste i september - det var helt nydelig der! Likte så godt fargene på steinmurene og bygningene, deilig temperatur i sjøen, mye fint å se :-) Vil gjerne tilbake dit!
  • Gran Canaria - var i Puerto Rico for snart to år siden. Fint det - ville kanskje valgt en litt mindre by, for eksempel Puerto de Mogan (?) neste gang? Synes det er deilig med slike turer. Var også en gang i Playa del Ingles - det var ikke noe særlig.
  • Tenerife - var der en gang med venninner. Helt greit.

Det er vel mange steder langs Middelhavet som er fint - både Frankrike, Italia, Kroatia etc. Bli med mannen din - og kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men min mann maser hele tiden på å få meg med på sydentur. Noen innpå her som har forslag om en ok plass å reise til? 

Hva slags ønsker har dere, da?  Du kan sikkert få mange tips her, men det kommer an på om dere har noen "krav" om f.eks. at det skal være kort vei fra en flyplass, om dere vil være nær en by eller bare nær stranda, osv. 

Hvis det er viktig for deg at det er relativt rolig, er vel det viktigste å reise utenom høysesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...