Gå til innhold

Kraftige smerter i underlivet


Sjokolade89

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er en kvinne på 27 år som sliter mer og mer med voldsomme underlivssmerter. Og det ser ut til at jeg har gått fra å nesten ikke merke eggløsning, til å vri meg i smerter siste året. 

Jeg kan først fortelle litt kort om meg selv. Jeg har alltid hatt en uregelmessig menstruasjon, antagelig fordi jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 10-11 år. Da jeg var 15 år startet jeg på p-piller og har etter det egentlig aldri hatt særlige smerter. Jeg sluttet på p-pillen da vi skulle forsøke å få barn, noe som klaffet én måned etter jeg sluttet på prevensjon,  så vi anser oss veldig heldige. Frem til dette, og under svangerskapet merket jeg heller ingenting til voldsomme smerter. Jeg har ikke født vaginalt, grunnet eklampsi, så jeg har et akutt keisersnitt bak meg. Dette i februar 2016.

Etter svangerskapet og fødselen så begynte jeg etterhvert på Cerazette fordi jeg ammet min datter, og følte dette fungerte helt fint. Ingen menstruasjon, ingen smerter i starten. Men sommeren 2016 begynte jeg å trøbbel med avføring. Tidvise voldsomme smerter som gjorde det vanskelig å gå på do, andre ganger kjente jeg lite. Etter mye problemer med magen var jeg og hadde en undersøkelse av tarmen, som var helt fin. Hadde noe forhøyet kalprotektin. Etterhvert som tiden gikk ble disse smertene verre og verre, og jeg følte og at jeg fikk menssmerter uten blødning. Kraftige sådan. Jeg snakket med min lege om dette i april i år, og grunnet dette og annen sykdom sluttet jeg på Cerazette. Hun ønsket å vite om det ble bedre, men jeg har ikke snakket med henne enda da jeg følges opp med annen sykdom for øyeblikket og det ramler litt bort. Menstruasjonen kom tilbake, men den er helt på bærtur. Smertene er verre enn noengang, og jeg skriker av smerte når jeg er på do i de periodene jeg har smerter. Det kjennes rett og slett ut som om jeg setter meg på en kniv. Men det gjør ikke vondt der bak. Det gjør vondt foran, og dypt oppe i kjeden. Det stråler i lysken og det kjennes ut som eggstokkene mine skal rives i filler inni meg. Jeg krøller meg sammen i voldsomme smerter, for det er uutholdelig. Etter jeg får vært på do, så er det noe bedre, men jeg kjenner allikevel smertene i nedre del av magen og i det som for meg føles som eggstokkene. Puljevis med smerter som slår meg helt ut av spill. Det starter gjerne med det jeg vil beskrive som akutte og veldig vonde menstruasjonssmerter. Men lang verre enn jeg noengang har opplevd. Jeg har blitt hvisket i øret av en fugl at det kanskje kan høres ut som endometriose? Jeg skal selvsagt også snakke med min lege, men jeg kunne og gjerne tenke meg å høre dine tanker rundt dette. Jeg har så vondt at jeg klarer ikke dette særlig mye lengre. 

Jeg har ikke muligheten til å starte på prevensjon med hormoner, fordi jeg har forhøyet trykk i hodet. Hypofysen min er klemt noe sammen i det som kalles en empty sella som følge av trykket. Det er tatt hormonprøver, som ser fine ut. Stoffskiftet er også fint pr. dags dato. Så det ser ikke ut til at hormonene er i ubalanse etter blodprøver i allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

De smerter du beskriver kan meget vel være endometriose omkring tarm/rektum. Vanligvis må det laparoskopi (kikkhullsundersøkelse) til for å stille diagnose, men ved tarmendometriose kan MR være en god undersøkelse. Noen tarmeksperter er gode til å undersøke med ultralyd. Hvis du ikke ønsker barn med det første, vil jeg anbefale en hormonspiral. Jeg kan ikke se at ‘empty sella’ (forandring av hypofysen og omgivelser) er til hinder for hormonell prevensjon, og iallfall ikke hormonspiral. Inntil du har fått behandling vil jeg anbefale Ibux eller Naproxen og paracet for smerter.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg skal få snakket med legen min om dette igjen veldig snart. Det er ikke grunnet empty sella at jeg er tatt av prevensjon med hormoner, men fordi jeg har økt trykk rundt og i hjernen, og da er visstnok prevensjon med hormoner uheldig. Dog skal dette behandles nå i nærmeste fremtid, så antagelig vil en hormonspiral være et alternativ etter dette. I allefall noe jeg ønsker selv. Jeg skal høre med legen min hva beskjeden fra nevrologene er i forhold til legemidler og prevensjon. Denne kroppen må nok på stell igjen før det blir aktuelt med flere barn allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke se at det hormon som er i hormonspiralen og hvor veldig lite går over i blodet skal ha betydning for ditt hjernetrykk?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nei, det kan du si. Jeg har vært hos gynekolog, som bekrefter med ganske stor sikkerhet at dette antageligvis er endometriose. Det som hindrer undersøkelse og eventuell behandling nå er nevrologene. Både de og fastlege har låst seg på at de ikke setter hormoner av noe slag i meg, med mindre nevrokirurgisk sier det er greit når jeg kommer inn dit. De vet ikke hva som skaper det høye trykket, men de vet at jeg bydel blir verre med blandt annet hormoner, selv i små mengder. Ganske bastante der... Så krysser fingrene for at nevrokirurgisk sier at jeg kan få gi det et forsøk, og at jeg kan undersøkes så fort jeg er ferdig med undersøkelser og operasjon i forbindelse det intrakranielle trykket. Tusen takk for svar! Det hjalp meg godt på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er det blant mange (også leger) en oppfattelse av at hormoner er hormoner og det er farlig. De fleste kjenner ikke forskjell på hormoner (Østrogen og gestagen) og har ikke ide om hvilke doser som gis. Gi tilbakemelding om hva resultatet blir.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...