Gå til innhold

Hva skjer etter ett års sykemelding?


påskelilje

Anbefalte innlegg

En på jobben min ble akutt syk for snart ett år siden. Han var helt borte en stund (2-3 mnd), og har etterpå jobbet ca 50%. Sykdommen er uavklart, medisiner har ikke virket slik som legene trodde de skulle. Han klarer å jobbe 50% og ønsker nok dette videre. Men hvordan blir dette når sykemeldingsperioden er over og han må over på AAP? Kan han fremdeles jobbe de prosentene han klarer?

Dette er jo ikke min sak, men jeg lurer bare litt på hvordan regelverket er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, påskelilje skrev:

Han klarer å jobbe 50% og ønsker nok dette videre. Men hvordan blir dette når sykemeldingsperioden er over og han må over på AAP?

AAP er aktuelt hvis arbeidsevnen er redusert med minst 50% og det er håp om bedring.  Man må søke, det er ingenting som går automatisk.  Men man har visstnok krav på å bli informert om akkurat det.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-1

Man kan få AAP for den prosenten man ikke jobber, så lenge man ikke jobber for mye (slik jeg tolker dette).

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...