Gå til innhold

Erfaring med elektrisk sykkel?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en elektrisk sykkel. Jeg har ikke bil eller serfikat. For dyrt for meg men har tenkt at å sykle frem og tilbake på jobb kan være gunstigere i lengden enn å betale busskort. Noen som har erfaring med el-sykkel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har elsykkel. Sykler til jobb (nesten) hver dag etter at jeg kjøpte den.  Det er ca. 1 mil hver vei.

Kjøpte en av de rimeligste hos XXL for å teste konseptet, og nå har jeg hatt den i to år og er veldig fornøyd. 
Det viktigste for meg er at jeg får beveget meg.  

Det er ikke trening for en som er trent, men for meg er det ca. 1 time med moderat bevegelse hver dag og det merkes på formen.  Jeg blir varm, men ikke svett.

Jeg har denne:  Elsykkel

Endret av Kalevaala
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg har elsykkel. Sykler til jobb (nesten) hver dag etter at jeg kjøpte den.  Det er ca. 1 mil hver vei.

Kjøpte en av de rimeligste hos XXL for å teste konseptet, og nå har jeg hatt den i to år og er veldig fornøyd. 
Det viktigste for meg er at jeg får beveget meg.  

Det er ikke trening for en som er trent, men for meg er det ca. 1 time med moderat bevegelse hver dag og det merkes på formen.  Jeg blir varm, men ikke svett.

Jeg har denne:  Elsykkel

Artig å høre :) . Jeg forstår det slik at den går veldig av seg selv i bakker. Og det er det jeg kan tenke meg. Jeg har verken sertifkat eller bil, så en elsykkel ville jo være en super måte å komme seg lettere frem på :) 

Takk for råd. Skal se på den. 

Jeg har sett på sykler for ca 7000 kroner til 13 000 kroner. Jeg må kjøpe en billig en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mina1 skrev:

Artig å høre :) . Jeg forstår det slik at den går veldig av seg selv i bakker. Og det er det jeg kan tenke meg. Jeg har verken sertifkat eller bil, så en elsykkel ville jo være en super måte å komme seg lettere frem på :) 

Takk for råd. Skal se på den. 

Jeg har sett på sykler for ca 7000 kroner til 13 000 kroner. Jeg må kjøpe en billig en. 

Den (og alle elsykler som selges i Norge) fungerer slik at motoren starter når du begynner å tråkke, og stopper så fort du slutter. 

Det betyr at du alltid må trå - også i oppoverbakke, men du får hjelp slik at tråkkingen blir lett. Det er ekstra gøy i oppoverbakke, jeg suser avgårde uten problem. 

Du kan velge hvor mye motorhjelp du vil ha til tråkkingen. Fra ingenting til mye. 

Lykke til! Lover at du kommer til å like det :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kalevaala skrev:

Den (og alle elsykler som selges i Norge) fungerer slik at motoren starter når du begynner å tråkke, og stopper så fort du slutter. 

Det betyr at du alltid må trå - også i oppoverbakke, men du får hjelp slik at tråkkingen blir lett. Det er ekstra gøy i oppoverbakke, jeg suser avgårde uten problem. 

Du kan velge hvor mye motorhjelp du vil ha til tråkkingen. Fra ingenting til mye. 

Lykke til! Lover at du kommer til å like det :-)  

Høres veldig greit ut :) Lager den lyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.9.2017 den 23.08, Mina1 skrev:

Høres veldig greit ut :) Lager den lyd? 

Ja det gjør den. Det er en tydelig summelyd fra motoren, så den er ikke lydløs. Lydnivået kan sammenlignes med en vifteovn i stua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kalevaala skrev:

Ja det gjør den. Det er en tydelig summelyd fra motoren, så den er ikke lydløs. Lydnivået kan sammenlignes med en vifteovn i stua. 

Mulig derfor min vifteovn bråker sånn. Kjøpte meg en vifteovn i stuen, og den bråker helt sykt.... Men håper ikke en slik sykkel bråker like mye . Men det er fristende med en sykkel med motor, for det er jo deilig å sykle uten å bruke særlig krefter i oppoverbakkene, og spesiellt når man ikke har bil. :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpe meg elsykkel i fjor vår, og har etter det brukt den til og fra jobb  2-4 dager hver uke i vår-sommer-høstsesongen, ca 1,5 mil hver vei. Jeg har ikke syklet om vinteren - siste dato i fjor var mandag 31.10, og det var akkurat én dag for lenge, for da var det jammen mørkt om ettermiddagen etter klokkestillinga! ;) Jeg liker ikke sykling i mørket da jeg siste strekket må innom en mørk vei uten gatelys eller sykkelsti. Jeg har jo både refleks og sykkellys, men jeg synes det er litt guffent.

Jeg deler det Kalevaala sier - ikke trening for en som er trent fra før. Men definitivt bedre trening enn å sitte på bussen, eller å ha en tråsykkel som bare står i garasjen. :D I likhet med henne kjøpte jeg en billig sykkel for å teste ut konseptet - den kostet 7500 på Clas Ohlsson (kampanjepris mot normalt 9000kr). Du får testet ut konseptet med den, og jeg har hatt mye glede av den, samtidig vil jeg ikke anbefale akkurat den til andre. Jeg synes det har vært en del 'styr' med den - mye skruer som må strammes til/byttes mm, den er ikke særlig trinnløs (merker at motor slår seg av/på), litt få gir (bare tre) og med høy egenvekt på sykkelen blir det likevel tungt og tregt opp de bratteste bakkene. Men i de lange, slake suser jeg fint opp. Men som Kalevalaa allerede har påpekt så må du tråkke for å få effekt av motoren. Det er ingen moped! :P

En annen positiv ting ved elsykkel er at jeg ikke er påvirket av kø og trafikale problemer, som både bil og tildels også buss er. Det er også godt å komme hjem og vite at jeg jeg har vært ute bortimot to timer den dagen. Særlig i oktober i fjor tenkte jeg mye på det - det er fort mørkt innen man har kommet seg hjem og fått laget middag, men med elsykkelen har jeg jo allerede vært en del ute den dagen. 

I fjor høst var det også togstreik. Jeg tar ikke toget, men bussen min var før min holdeplass overfylt med folk som ellers tar toget. Det var så utrolig mye bedre å sette seg på sykkelen sin og suse avgårde fremfor å stå sammenklemt inne på en varm og overfylt buss.

For meg er tidsbruken med elsykkel kontra offentlig kommunikasjon omtrent break even, fordi det går med litt tid pga kommunikasjonsbytte ved bruk av buss/bane. Jeg synes det er deilig at tidsbruken er omtrent den samme - med vanlig sykkel ville jeg brukt mye lengre tid, pluss hatt dusjebehov ved ankomst, og jeg ville ikke orket å sykle så ofte som jeg gjør nå.

Jeg var ikke noen regnværssyklist i starten - var mer enn nok å venne seg til ny måte å farte frem og tilbake på. Men etterhvert har jeg blitt flinkere, ikke minst fordi jeg har blitt mer innstilt på det og derfor har klart det jeg trenger av klær på slike dager. Likevel unngår jeg de verste øsepøsedagene.

Sparer man penger? Vel, svaret er ubetinget JA. Men ikke så mye som et helt månedskort for mitt vedkommende. Innimellom blir det ikke sykling, enten det skyldes været eller at man har planer etter jobb som ikke lar seg forene med sykkel osv, eller man er ikke helt i slaget. Og det å kjøpe noen enkeltbilletter hist og her er temmelig dyrt. Innimellom trengs det jo off kom også i helgene - noe som ellers ville ha vært dekket av månedskortet. Men jeg sparer mellom 30 og 50% av et månedskort i måneden.

Og til slutt en annen positiv sidefølge av sykling til/fra jobb: det er nesten som meditasjon å sitte på sykkelen og bare tenke på dill og dall. :) En "ulempe" (?) er at man blir litt godt vant, både til alltid å ha eget sete og til å slippe å forholde seg til medpassasjerer og trafikk. Jeg følte meg nesten introvert etter syklinga - det var en overgang å ta buss igjen daglig da vinteren kom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

Jeg kjøpe meg elsykkel i fjor vår, og har etter det brukt den til og fra jobb  2-4 dager hver uke i vår-sommer-høstsesongen, ca 1,5 mil hver vei. Jeg har ikke syklet om vinteren - siste dato i fjor var mandag 31.10, og det var akkurat én dag for lenge, for da var det jammen mørkt om ettermiddagen etter klokkestillinga! ;) Jeg liker ikke sykling i mørket da jeg siste strekket må innom en mørk vei uten gatelys eller sykkelsti. Jeg har jo både refleks og sykkellys, men jeg synes det er litt guffent.

Jeg deler det Kalevaala sier - ikke trening for en som er trent fra før. Men definitivt bedre trening enn å sitte på bussen, eller å ha en tråsykkel som bare står i garasjen. :D I likhet med henne kjøpte jeg en billig sykkel for å teste ut konseptet - den kostet 7500 på Clas Ohlsson (kampanjepris mot normalt 9000kr). Du får testet ut konseptet med den, og jeg har hatt mye glede av den, samtidig vil jeg ikke anbefale akkurat den til andre. Jeg synes det har vært en del 'styr' med den - mye skruer som må strammes til/byttes mm, den er ikke særlig trinnløs (merker at motor slår seg av/på), litt få gir (bare tre) og med høy egenvekt på sykkelen blir det likevel tungt og tregt opp de bratteste bakkene. Men i de lange, slake suser jeg fint opp. Men som Kalevalaa allerede har påpekt så må du tråkke for å få effekt av motoren. Det er ingen moped! :P

En annen positiv ting ved elsykkel er at jeg ikke er påvirket av kø og trafikale problemer, som både bil og tildels også buss er. Det er også godt å komme hjem og vite at jeg jeg har vært ute bortimot to timer den dagen. Særlig i oktober i fjor tenkte jeg mye på det - det er fort mørkt innen man har kommet seg hjem og fått laget middag, men med elsykkelen har jeg jo allerede vært en del ute den dagen. 

I fjor høst var det også togstreik. Jeg tar ikke toget, men bussen min var før min holdeplass overfylt med folk som ellers tar toget. Det var så utrolig mye bedre å sette seg på sykkelen sin og suse avgårde fremfor å stå sammenklemt inne på en varm og overfylt buss.

For meg er tidsbruken med elsykkel kontra offentlig kommunikasjon omtrent break even, fordi det går med litt tid pga kommunikasjonsbytte ved bruk av buss/bane. Jeg synes det er deilig at tidsbruken er omtrent den samme - med vanlig sykkel ville jeg brukt mye lengre tid, pluss hatt dusjebehov ved ankomst, og jeg ville ikke orket å sykle så ofte som jeg gjør nå.

Jeg var ikke noen regnværssyklist i starten - var mer enn nok å venne seg til ny måte å farte frem og tilbake på. Men etterhvert har jeg blitt flinkere, ikke minst fordi jeg har blitt mer innstilt på det og derfor har klart det jeg trenger av klær på slike dager. Likevel unngår jeg de verste øsepøsedagene.

Sparer man penger? Vel, svaret er ubetinget JA. Men ikke så mye som et helt månedskort for mitt vedkommende. Innimellom blir det ikke sykling, enten det skyldes været eller at man har planer etter jobb som ikke lar seg forene med sykkel osv, eller man er ikke helt i slaget. Og det å kjøpe noen enkeltbilletter hist og her er temmelig dyrt. Innimellom trengs det jo off kom også i helgene - noe som ellers ville ha vært dekket av månedskortet. Men jeg sparer mellom 30 og 50% av et månedskort i måneden.

Og til slutt en annen positiv sidefølge av sykling til/fra jobb: det er nesten som meditasjon å sitte på sykkelen og bare tenke på dill og dall. :) En "ulempe" (?) er at man blir litt godt vant, både til alltid å ha eget sete og til å slippe å forholde seg til medpassasjerer og trafikk. Jeg følte meg nesten introvert etter syklinga - det var en overgang å ta buss igjen daglig da vinteren kom!

Takk for svar og god info :) Jeg tenker at man sparer penger i lengden. Det er rundt 5 km til jobben min, og kunne tenke meg å sykle istedet for å ta bussen. Og en el-sykkel hadde gjort seg for jeg har en del bakker. :) .

Tusen takk for tips. Jeg tror ikke den kommer til å bli brukt så mye i vinter, men vurderer å se etter en til vårparten. For jeg bruker 1000 kroner på buss i måneden og det er dyrt... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

El sykkel er gull. En drøm å komme seg opp bakkene. Jeg skrur av motoren når jeg sykler på flaten i sentrum pga all trafikken uansett hindrer meg i å sykle særlig fort. Jeg kjøpte min på Clas O og det eneste som er negativt med min er at den ikke kan stå ute når det regner mye pga da tappes batteriet (kan enkelt løses med å ta batteriet med inn men det glemmer jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎09‎.‎2017 den 14.23, Mina1 skrev:

Takk for svar og god info :) Jeg tenker at man sparer penger i lengden. Det er rundt 5 km til jobben min, og kunne tenke meg å sykle istedet for å ta bussen. Og en el-sykkel hadde gjort seg for jeg har en del bakker. :) .

Tusen takk for tips. Jeg tror ikke den kommer til å bli brukt så mye i vinter, men vurderer å se etter en til vårparten. For jeg bruker 1000 kroner på buss i måneden og det er dyrt... 

Men du må jo se ting i sammenheng. Har fått med meg uten å ha sett detaljene at du også har vurdert rådyr treningssykkel og treningsklær, samt at du ikke har så god økonomi (?). Forutsatt at jeg har fått med meg dette riktig så bør du absolutt vurdere helheten i dette. Fem kilometer er ikke "all verden", iallfall ikke for en som er en godt trent syklist (eller som ønsker å bli det og drømmer om dyr treningssykkel), så kanskje du heller bør legge en adskillig mindre sum penger enn det selv de billigste elsyklene koster i en god allroundsykkel og så sykle til og fra jobben med den..? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...