Gå til innhold

Er alle kulturer like gode?


AnonymBruker

Er alle kulturer like gode?  

7 stemmer

  1. 1. Er alle kulturer på kloden idag like gode?

    • Ja
      0
    • Nei
      7
    • Vet ikke
      0
  2. 2. Er alle tidligere og nåværende kulturer like gode? (f.eks vikingkultur med å reise på plyndringstokt og voldta folk, var det en like god kultur som f.eks nåværende norske kultur idag?)

    • Ja alle kulturer som noensinne har vært er like gode
      0
    • Nei, historisk sett må en vel kunne si at det har vært noen kulturer som var bedre enn andre
      7
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Dette kan kanskje virke som et dumt spørsmål, og det er mulig at jeg misforstår dette pga min autisme, men jeg har sett mange folk hevde at alle kulturer er like gode, og også folk som sier at de som mener noe annet er rasister. Dette høres veldig uforståelig for meg hvorfor skulle alle kulturer være nøyaktig like gode, i enkelte kulturer steiner en for eksempel kvinner som har blitt voldtatt, fordi da har de vært utro og brunget skam over familien, da vil jo jeg tenke, hmm dette høres ut som en litt tvilsom kultur og jeg vil hevde at vår kultur i Norge idag er noe bedre, og har vanskelig for å se argumentene som tilsier noe annet. Men gjerne kom med innspill (spesielt folk som mener at alle kulturer er like gode vil jeg gjerne høre fra, utdyp bakgrunnen for denne meningen om du vil)

Anonymkode: 90d98...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Mange religioner har en dårlig kultur. Kristendom er heller ikke bra, men mer temmet en Islam. De fleste muslimer er som folk flest, men de har en veldig farlig religion. 

 

Kulturer som omskjærer kvinner er heller ikke bra. Nazi-Tyskland var ikke bra, 

 

Jeg synes den norske kultur og samfunn er ganske bra. Men jeg er partisk da :) De fleste ville jo synes sin kultur er best, muslimene liker ofte ikke vår.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt kulturer som ikke er så  gode. Noen kulturer blir mye omtalt og folk har ganske ensidige meninger om det. Både kristendom og islam får jevnlig gjennomgå. Ofte kan feks hinduismen fremstilles som fredlig og god . Vi fyller opp interiørbutikker med ulike indiske gudefigurer og visdomsord. Det snakkes aldri opp kastesystem og de over hundre milioner kasteløse. . Eller om barneprostitusjon og sexindustri i Asia, alle voldtektene i Afrika , heksekunst og overtro i mange kulturer, ufriheten i NordKorea  Osv osv. Mye vi synes er interessant i andre kulturer er både undertrykkende og forbundet med mye frykt hos  de som lever med det.. Det er mye som vi ikke snakker om. Det rare er at folk i Norge drar frem kristendommen som noe veldig negativt . Den er tross alt nådig , fredlig og opptatt av at alle mennesker er likeverdig. 

Anonymkode: 44d1b...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at folk i Norge drar frem kristendommen som noe veldig negativt . Den er tross alt nådig , fredlig og opptatt av at alle mennesker er likeverdig. 

Anonymkode: 44d1b...999

Nåja, historien viser noe annet.

Anonymkode: b55ee...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, historien viser noe annet.

Anonymkode: b55ee...6f0

Takk for at din kommentar var høflig.  Historien viser ekstremt mye ondskap i alle kulturer. Kulturer flest tar frem det gode i religionen de tror på mens mange nordmenn ensidig fokuserer på det som ikke er bra. Jeg tror faktisk de er ganske uvitende om sin egen religion.  

Anonymkode: 44d1b...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å besvare et sånt spørsmål fordi som jeg opplever det så er kulturer dynamiske eller organiske greier og derfor i stadig endring og med mange utviklingsmuligheter. I en kultur finnes mange subkulturer og bare i en liten familie finnes rester eller mer eller mindre mikrokulturer som finnes der ute i samfunnet samtidig som familien selv som samlet er representanter for et stykke kultur. Hvor mange reiseskildringer har ikke forsøkt " å fange" essensen eller gyldne øyeblikk i en kultur. Alle kulturene bygger jo også liksom på hverandre også. Den ene ville kanskje ikke fantes uten vissheten om den annens eksistens.

( jeg tar avstand fra alle myrderier og urett i alle kulturer til enhver tid. Allikevel er det jo ikke mine begreper alene som bestemmer hvilken vei kulturelle uttrykk skal eller bør ha. Ser man på helleristningene kan kanskje det være noe av menneskes trang til kultur sammen med leirpotter og gravstille og den tidas" religiøse forestillinger." Jeg føler det " all the reason in the world" å stoppe opp å lytte til fortidas kulturer og alle kulturers stemme ned til tiggeren som spiller på kam på gatehjørnet.

Når man husker passer fra bøker av store forfattere eller malerier man har sett i kunstsamlinger er man kanskje i kontakt med hva som er kultur.Det kommer mest an på den som lytter og den som ser tror jeg hva som er godt av kultur og hva som ikke er.

Man kan umulig bare skjære bort hva man ikke liker eller hva som ikke passer inn hvis det skal være en sann fremstilling av alle verdens kulturer synes jeg. Værden blir ikke bedre av det tror jeg.

Setter man opp for skarpe og uoverstigelige grenser hinder man kanskje positiv utvikling også i retning av økt forståing og respekt basert på frihet og menneskerettigheter og likeverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men virkelig et spørsmål som er verdifullt du stiller og som skaper kultur.

Men hva som er kultur er så vanskelig å konkretisere ofte føler jeg personlig. Alt avhenger ofte av hva en selv har opplevet og erfart i livet tenker jeg.

Enkelte ville kanskje si at nåtidas " sjekkemarkedet" er en form for subkultur som tar forskjellig former eller uttrykk i forskjellige samfunn og forskjellige kulturer. Enkelte ville kanskje vektlegge jakten og spenningen og endelig funnet av en " soulmate". Andre ville se skyggesidene av et hensynsløst og brutalt kjønnsmarkedet med penger som eneste mål for mange kommersielle og værre krefter. Andre ville klokelig gi opp hele saken å gi seg hen til sitt lønnkammer å omskape opplevelser og sår og skuffelser til kulturelle uttrykk som overtid på sitt arbeide eller skriverier i avisen eller forskjellige " bokprosjekter" som er funnet opp mye bedre før. Alt som jo igjen er kultur om enn bare om kultur.

Enelte mener jo at kultur er en ny stor levevei og betyr mange arbeidsplasser. Bare det ikke blir slik som en sosiolog drøftet hvordan den vestlige verden underholder seg til uhelse og elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Kristendommen var like blodig som islam før. Man kan vel  alikevel si att Jesus var en mildere person enn Muhammed. Men uten att Jesus står for bare bra saker han heller. Jesus ga oss helvetesangsten, og snakket om hvor syndige vi alle var, og hvor perfekt han var. Nei, jeg vet ikke om Jesus var bare god heller. Jeg er glad sekulære verdier står sterkere enn religionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlig kultur post opplysningstiden og videre fremover er det eneste som er verd å kalles verneverdig.

 

Endret av Nord og ned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...