Gå til innhold

Trening uke 38


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, helmaraton klarer jeg ikke å motivere meg for, i alle fall ikke pr i dag. Kjenner folk som deltar i ultraløp på 12mil, men jeg vil ikke kroppen min så vondt.

Jeg opplever "runners high" noen gange:)r. Etter 5-6 km går det noen ganger veldig lett. Så varer det 3-4 km før det går over igjen, og da er det tungt.:huh:

Jeg synes alltid det er helt PYTON å løpe de første 10-15 minuttene. Så kommer en periode der jeg kjenner at kroppen fungerer greit og at jeg faktisk har lyst til å løpe. Ganske ofte, særlig hvis løypa er temmelig flat, så kommer det en periode der jeg føler at jeg bare kan løpe og løpe og løpe i det uendelige - ikke så himla fort, men det er bare deilig å la beina gå, kjenne at pust, hjerte og muskler fungerer, og det er bare godt. Så blir jeg jo etter hvert sliten og tenker ofte "er det noe vits i å fortsette å løpe? Jeg kan jo bare gå det siste stykket...." og så diskuterer jeg med meg selv og kjemper en indre kamp om å fortsette løpingen, og som regel vinner løperen (fordi jeg tenker på denne gruppa, på endomondoen og litt egen prestisje og egen trening og energibruk) - og jeg løper dit jeg har bestemt meg for å løpe. Men for min del er det veldig mye psykisk altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Mina1 skrev:

For meg er det slik at det går lett de første 7 kilometrene for så at det blir tyngre og tyngre. Når jeg har løpt ca 21 km så er det ganske tungt fra 10 km -17 km og så går det lett de siste 4 kilometrene. 

 

Hm... jeg har ikke prøvd å løpe mer enn 10 km. Men har gjort det noen ganger i høst. Synes fremdeles det er en stor bragd for meg å løpe såpass langt :rolleyes::) Men hvis jeg nå klarer å fortsette å løpe uten å få vondt i rygg og føtter, så vil jeg sikkert prøve å løpe lenger etter hvert. Gleder meg til mitt første løp om bare noen uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var sommeren over ja, og det var hardt men deilig å få inn litt trening igjen!

Mandag- Yoga 2 timer

Onsdag- Yoga 2 timer

Lørdag- Yoga 2 timer

Nå er jeg støl som en nyfødt hest, og smågruer meg til i kveld, ny økt med Yoga. Nå som jeg har praktisert ett år tester instruktøren kroppen min enda lenger, og det merkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Hm... jeg har ikke prøvd å løpe mer enn 10 km. Men har gjort det noen ganger i høst. Synes fremdeles det er en stor bragd for meg å løpe såpass langt :rolleyes::) Men hvis jeg nå klarer å fortsette å løpe uten å få vondt i rygg og føtter, så vil jeg sikkert prøve å løpe lenger etter hvert. Gleder meg til mitt første løp om bare noen uker!

Jeg kjenner det i rygg og bein i dag. Jeg er sliten etter å ha gått ca 10 km i går og løpt 17 km i tilegg. Kjenner det så det holder i dag i hele kroppen :)

Det er gøy å løpe litt kortere distanser som 5 - 10 km også  Og det er nok bedre for helsen enn å løpe for mye av disse lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, påskelilje skrev:

Hm... jeg har ikke prøvd å løpe mer enn 10 km. Men har gjort det noen ganger i høst. Synes fremdeles det er en stor bragd for meg å løpe såpass langt :rolleyes::) Men hvis jeg nå klarer å fortsette å løpe uten å få vondt i rygg og føtter, så vil jeg sikkert prøve å løpe lenger etter hvert. Gleder meg til mitt første løp om bare noen uker!

 

19 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg synes alltid det er helt PYTON å løpe de første 10-15 minuttene. Så kommer en periode der jeg kjenner at kroppen fungerer greit og at jeg faktisk har lyst til å løpe. Ganske ofte, særlig hvis løypa er temmelig flat, så kommer det en periode der jeg føler at jeg bare kan løpe og løpe og løpe i det uendelige - ikke så himla fort, men det er bare deilig å la beina gå, kjenne at pust, hjerte og muskler fungerer, og det er bare godt. Så blir jeg jo etter hvert sliten og tenker ofte "er det noe vits i å fortsette å løpe? Jeg kan jo bare gå det siste stykket...." og så diskuterer jeg med meg selv og kjemper en indre kamp om å fortsette løpingen, og som regel vinner løperen (fordi jeg tenker på denne gruppa, på endomondoen og litt egen prestisje og egen trening og energibruk) - og jeg løper dit jeg har bestemt meg for å løpe. Men for min del er det veldig mye psykisk altså!

Det er slik jeg har det når jeg svømmer. De første 600 m er som bly, så løsner det og det går greit/veldig bra en god stund, for å så måtte kjempe meg igjennom de siste meterne. Mye faller på om jeg får vannfølelse eller ikke, når den er fraværende så ligger jeg bare å stamper.(føles det ut som da) Noen ganger virker det som at jeg glir igjennom vannet, nesten av meg selv. Har heldigvis oftest vannfølelse. Det går så mye bedre når jeg har sovet brukbart. Har jeg sovet 2-3 timer på natta, da går det tungt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Andreaswell skrev:

Da var sommeren over ja, og det var hardt men deilig å få inn litt trening igjen!

Mandag- Yoga 2 timer

Onsdag- Yoga 2 timer

Lørdag- Yoga 2 timer

Nå er jeg støl som en nyfødt hest, og smågruer meg til i kveld, ny økt med Yoga. Nå som jeg har praktisert ett år tester instruktøren kroppen min enda lenger, og det merkes!

Jeg har nesten ingen erfaring med yoga. Er det styrketrening /bevegelighet? Litt forskjellig har jeg hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er flinke alle sammen. :). Jeg er påmeldt i noe som de kaller verdens bratteste løp til helgen så vet ikke om jeg våger å bli med. Men vurderer å forsøke bare for å være med uansett om jeg gjør det dårlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg har nesten ingen erfaring med yoga. Er det styrketrening /bevegelighet? Litt forskjellig har jeg hørt. 

Jeg praktiserer Ashtanga Yoga, altså en form som er meget fysisk krevende. Jeg svetter etter 10 minutter. Får nesten google det, vanskelig å forklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mina1 skrev:

Dere er flinke alle sammen. :). Jeg er påmeldt i noe som de kaller verdens bratteste løp til helgen så vet ikke om jeg våger å bli med. Men vurderer å forsøke bare for å være med uansett om jeg gjør det dårlig ;)

Lykke til med det! Regner med at du klarer deg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Lykke til med det! Regner med at du klarer deg helt fint.

Takk for det :) Jeg får pustebesvær av bare tanken på det løpet. Men jeg skal delta. Vet jo at jeg ikke blir blant de beste løperne uansett, så det gjelder bare å våge å være med, og ta den tiden man får.:). Det som er morro er jo at det er mye show og stemning rundt løpet i seg selv. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mina1 skrev:

Takk for det :) Jeg får pustebesvær av bare tanken på det løpet. Men jeg skal delta. Vet jo at jeg ikke blir blant de beste løperne uansett, så det gjelder bare å våge å være med, og ta den tiden man får.:). Det som er morro er jo at det er mye show og stemning rundt løpet i seg selv. 

Synes du er tøff jeg.

Selv har jeg fått en skikkelig strekk i ryggen. Var hos legen idag (for noe annet) , nevnte det for han og da tok han å tapet nesten halve ryggen med en spesiell tape. Den hjelper faktisk på smertene (gjør vondt å bevege seg og å puste) Mye bedre dette en noen piller. Får nok noen blikk når jeg skal i svømmehallen idag:P Har flaks med min "nye" fastlege, han er både idrettslege og ortoped. Det passer meg godt som har det skroget jeg har:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, emilie321 skrev:

Synes du er tøff jeg.

Selv har jeg fått en skikkelig strekk i ryggen. Var hos legen idag (for noe annet) , nevnte det for han og da tok han å tapet nesten halve ryggen med en spesiell tape. Den hjelper faktisk på smertene (gjør vondt å bevege seg og å puste) Mye bedre dette en noen piller. Får nok noen blikk når jeg skal i svømmehallen idag:P Har flaks med min "nye" fastlege, han er både idrettslege og ortoped. Det passer meg godt som har det skroget jeg har:rolleyes:

Håper at du er bedre i ryggen nå. Uff, ryggverk er pyton. Jeg har aldri vært plaget med ryggen, men husker en gang da jeg ramlet ned en trapp i tenårene. Jeg hadde vondt nederst i ryggen i over 1 måned etterpå. Det var helt forferdelig, og det gikk utover det å kunne bevege seg i lang tid etterpå. Men sånn sett er sikkert svømming en bra sport om man har vond rygg. Løping er håpløst med vond rygg. 

Jeg er i nerver du... Skal løpe et løp til helgen. Motbakkeløp.. et som de sier er verdens bratteste løp... Har løpt det mange ganger før, men i år er jeg ikke særlig motivert. Det er så tungt!. Fatter ikke at jeg kan være så galen å melde meg på noe sånnt noe , men men gjort er gjort :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Mina1 skrev:

Håper at du er bedre i ryggen nå. Uff, ryggverk er pyton. Jeg har aldri vært plaget med ryggen, men husker en gang da jeg ramlet ned en trapp i tenårene. Jeg hadde vondt nederst i ryggen i over 1 måned etterpå. Det var helt forferdelig, og det gikk utover det å kunne bevege seg i lang tid etterpå. Men sånn sett er sikkert svømming en bra sport om man har vond rygg. Løping er håpløst med vond rygg. 

Jeg er i nerver du... Skal løpe et løp til helgen. Motbakkeløp.. et som de sier er verdens bratteste løp... Har løpt det mange ganger før, men i år er jeg ikke særlig motivert. Det er så tungt!. Fatter ikke at jeg kan være så galen å melde meg på noe sånnt noe , men men gjort er gjort :D 

 

Første gangen jeg har blitt tapet på den måten og det hjelper faktisk, veldig behagelig å ha på (iallefall nå mens jeg har vondt). Ja, svømming er den beste treningen både for ryggen og lungene (hadde en lunge kollaps for 3 år siden , fikk etter det beskjed om at crawl var beste måte å trene opp lungene igjen)  Er mye bedre idag, heldigvis.

Hadde en fin tur i bassenget igår. Det gikk så lett, svømte 3000m (både crawl og bryst armtak) og kunne nok fint ha svømt 1000 m til. Skulle jo ta det litt rolig, så jeg valgte å avslutte da. Igår var det virkelig gøy å svømme.:D

Nei, løping og vondt i ryggen hører nok ikke sammen. 

Ønsker deg lykke til med motbakke løpet, det greier du nok fint. Det viktigste er jo å være med og ha det gøy. Tenk på hvor bra du vil føle deg etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎24‎.‎09‎.‎2017 den 20.29, emilie321 skrev:

Denne uka er jeg ikke fornøyd med innsatsen. Greide ikke å gå på treningssenteret idag:(

Tirsdag : svømt 2000 m  (1 time og 20 min)

Fredag : styrketrening (1 time og 30 min) + 30 min rolig gåtur

Svømmingen var tung, mye mas i bassenget, så det endte opp med at jeg i ca halvparten av tiden svømte bare bryst armtak (kan ikke svømme brystsvømming med beina pga en hofteprotese) På fredag hadde jeg en fin økt. :)

 

Jeg skulle gjerne ha begynt å trene, men har selv en rygg og hofte som krangler etter et fall (under epilepsianfall) i november i fjor. Var lenge avhengig av krykker og rullestol. Kanskje svømming er et bedre alternativ? Jeg begynner ofte å få vondt etter å ha gått normalt i mellom 10-15 minutter og til treningssenteret er det 25 minutter å gå til...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg skulle gjerne ha begynt å trene, men har selv en rygg og hofte som krangler etter et fall (under epilepsianfall) i november i fjor. Var lenge avhengig av krykker og rullestol. Kanskje svømming er et bedre alternativ? Jeg begynner ofte å få vondt etter å ha gått normalt i mellom 10-15 minutter og til treningssenteret er det 25 minutter å gå til...

Det å trene i vann er jo kjempebra, trenger ikke bare svømme, men all bevegelse i vann er jo veldig skånsomt for kroppen.

Sliter selv med ryggen (prolaps 2 steder som ikke vil bli bra) og artrose i mange ledd. I perioder må jeg bruke krykker. I de periodene jeg greier å trene jevnlig så blir også smertene mindre, samt humøret blir bedre.

Har du noe mulighet til transport til svømmehallen?

Selv elsker jeg å svømme, blir som et nytt menneske etter en god økt. Nå sier jeg nei til alt av avtaler på tirsdager ettermiddag, det er min da hvor jeg kun skal gjøre noe som gjør meg godt. Når jeg svømmer er jeg i min egen boble, kobler fullstendig av. Da får hodet helt fri alt som er/kan være negativt.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Første gangen jeg har blitt tapet på den måten og det hjelper faktisk, veldig behagelig å ha på (iallefall nå mens jeg har vondt). Ja, svømming er den beste treningen både for ryggen og lungene (hadde en lunge kollaps for 3 år siden , fikk etter det beskjed om at crawl var beste måte å trene opp lungene igjen)  Er mye bedre idag, heldigvis.

Hadde en fin tur i bassenget igår. Det gikk så lett, svømte 3000m (både crawl og bryst armtak) og kunne nok fint ha svømt 1000 m til. Skulle jo ta det litt rolig, så jeg valgte å avslutte da. Igår var det virkelig gøy å svømme.:D

Nei, løping og vondt i ryggen hører nok ikke sammen. 

Ønsker deg lykke til med motbakke løpet, det greier du nok fint. Det viktigste er jo å være med og ha det gøy. Tenk på hvor bra du vil føle deg etterpå:)

Tusen takk for det. Løpet er direktesendt på nettet ...med 10 sekunder start mellom hver løper.... Det går over 2 dager. Og jeg er kjempenervøs , men jeg håper at det går bra :D . Blir ganske pes av tanken hehe. Var ute å trente nettopp og du verden jeg ble sliten.. Det er noe med psyken og idrett og... : altså når jeg blir sliten så er jeg ekspert til å hente frem alle negative tanker... Men jeg har igjen for det etterpå... For etterpå så blir jeg ekstra glad, og får ekstra energi og blir positiv :) . Så trening har en god effekt. 

Jeg er imponert over deg og svømmingen :) . Tenker mye på den når jeg er ute å løper. Tenker hvor flink du er. Er så gøy med ulike idrettsgrener. Det er så mange måter å trene på. 

Ønsker deg god bedring med ryggen din :) Du er så flnk! Stå på!!!! 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg skulle gjerne ha begynt å trene, men har selv en rygg og hofte som krangler etter et fall (under epilepsianfall) i november i fjor. Var lenge avhengig av krykker og rullestol. Kanskje svømming er et bedre alternativ? Jeg begynner ofte å få vondt etter å ha gått normalt i mellom 10-15 minutter og til treningssenteret er det 25 minutter å gå til...

Jeg vet ikke mye om epilepsi om hva det innebærer helt. Men husker at en i familien min reddet en som holdt på å drukne under et anfall. Vær forsiktig. Men det er sikkert bra å bevege seg i vannet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, emilie321 skrev:

Det å trene i vann er jo kjempebra, trenger ikke bare svømme, men all bevegelse i vann er jo veldig skånsomt for kroppen.

Sliter selv med ryggen (prolaps 2 steder som ikke vil bli bra) og artrose i mange ledd. I perioder må jeg bruke krykker. I de periodene jeg greier å trene jevnlig så blir også smertene mindre, samt humøret blir bedre.

Har du noe mulighet til transport til svømmehallen?

Selv elsker jeg å svømme, blir som et nytt menneske etter en god økt. Nå sier jeg nei til alt av avtaler på tirsdager ettermiddag, det er min da hvor jeg kun skal gjøre noe som gjør meg godt. Når jeg svømmer er jeg i min egen boble, kobler fullstendig av. Da får hodet helt fri alt som er/kan være negativt.

 

Nei, har ingen mulighet til transport til svømmehallen dessverre, men det burde kanskje la seg ordne. Siden jeg har epilepsi bør/skal jeg ikke svømme alene i fall jeg får anfall i vannet - da bærer det rett til bunns :P Men kan jo kanskje finne noen som har bil. Jeg har bare ikke så mange venner å spørre. Jeg har tidligere spurt kommunen om bistand, men fikk til svar at de ikke ga støtte til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg vet ikke mye om epilepsi om hva det innebærer helt. Men husker at en i familien min reddet en som holdt på å drukne under et anfall. Vær forsiktig. Men det er sikkert bra å bevege seg i vannet :) 

 

Ja, med epilepsi bør/skal man ikke være i vann alene og jeg ønsker ikke å utsette andre for noe så traumatisk som å se en person å anfall i vannet. Jeg får ikke noe forvarsel og blir bevisstløs momentant og er det i 20-30 minutter etter anfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

 

Ja, med epilepsi bør/skal man ikke være i vann alene og jeg ønsker ikke å utsette andre for noe så traumatisk som å se en person å anfall i vannet. Jeg får ikke noe forvarsel og blir bevisstløs momentant og er det i 20-30 minutter etter anfallet.

Det som er trist er jo hvis man kan drukne pga epilepsianfallet ja. Derfor er det lurt å alltid ha en med seg. Det mest traumatiske er jo at et menneske kan drukne. Så viktig å ha en med seg eller få noen til å se til at alt står bra til :) 

Jeg har ikke helt anelse om hva som skjer under et epilepsi-anfall, men det er jo det at når du ikke får forvarsel så er det jo veldig kjedelig,  spesiellt hvis man er i vannet og kan drukne osv. Jeg har et familiemedlem som var kun et barn selv den gangen, men hun klarte å redde et annet barn fra å drukne. Hun var god å svømme, og da hun så at det var en person som gikk under så klarte hun å dra vedkommende til land. Hun sier at det er noe av det beste hun har gjort for noen i sitt liv. Hun glemmer det aldri. Men hun er veldig glad for at hun klarte å redde livet til den andre jenten. 

Men en med epilepsi må jo kunne få kose seg i vannet som alle andre. Viktig å trene for alle: . Men det er også viktig å vite at noen er klar over at du kan få anfall, og at du ikke er alene når du svømmer. Vær forsiktig, og ha noen til å se til, da går det så bra så :) 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...