Gå til innhold

På kjøkkenet-tråden


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

I dag tidlig kl. 4.30, gikk jeg, i mangel av noe annet å gjøre, på kjøkkenet og satte en dobbelt deig til hvetekringler med sukkerdryss (der jeg brukte fiolett perlesukker). Det ble mer enn 50 små kringler. Siden hverken jeg eller samboeren min har godt av alt jeg baker, ga jeg ca. 35 av kransene til en venninne av meg som har flere barn. Det er hyggelig å kunne glede andre med noe så enkelt. Og, om jeg skal være så uforskammet og skryte litt, synes jeg de ble gode :)

 

Jeg valgte å smelte halvparten av smøret og den siste halvparten hadde jeg i som romtempererte klatter under selve eltingen. Etter min erfaring gir dette både en god og smidig deig og en luftig og saftig bakst. Dette lar seg kun gjøre om du har kjøkkenmaskin.

 

Her finner du oppskriften: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/hvetekringler-med-sukkerdryss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til middag i dag ble det indisk rød currygryte med kylling. Det er første gang jeg forsøker meg på akkurat denne retten og jeg synes det alltid er spennende med noe nytt. Jeg har jo ikke for vane å følge oppskriftene slavisk og jeg hadde derfor i sukkererter og gulrøtter i tillegg til paprika og løk. Neste gang kommer jeg nok til å kutte ut gulrøttene og erstatte de f.eks. med ananas eller mango. Jeg valgte med vilje bort garam masala og spisskummin siden jeg synes at disse lett kan domminere smaken. Istedenfor krydret jeg med hvit pepper sitronpepper og koriander. Ja, og selvfølgelig et dryss med frisk koriander på toppen. Prøv den du også! – Det anbefales :)

 

Indisk rød kyllingcurry

 

Til 5-6 personer:

 

  • 4 kyllingfileter

  • 2 løk

  • 1 grønn paprika

    1 r

  • ød paprika

  • 5 dl crème fraiche

  • 2 ss tomatpure

  • 2-3 fedd hvitløk

  • 1,5 ss red curry

  • 2 ss paprikapulver

  • 1 ss spisskummin

  • 2 ts garam masala

  • 2 ts salt

  • 3 ts sukker

  • 0,5 ss ingefær krydder

  • 0,5 ts kardemomme

  • 0,5 ts chilipulver

 

Kok ris etter pakkens anvisning

 

Skjær opp kylling i biter. Hakk opp løken. Del paprikaen i remser.

 

Stek kyllingen på høy varme i smør med red curry og paprikapulver.

 

Ha så i løken og la det surre ett par min mens du rører om. Skru ned på litt under middels varme. Ha i creme fraiche, tomatpuré, resten av krydderet og sukker. Legg så i paprikaen. La det putre på lav varme i 3-4 minutter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre om hva det går an å få til på kjøkkenet om man har kunnskapene og kreativiteten inne.😊

(Hadde jeg vært det minste smule overtroisk så hadde jeg trodd at der hvilte en forbannelse over vårt kjøkken men jeg er nok bare et " håpløst tilfelle også i det).( Men liker så å si alltid å spise mat. Kjenner ikke ordet kresen).

Anonymkode: 6a881...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint å høre om hva det går an å få til på kjøkkenet om man har kunnskapene og kreativiteten inne.😊

(Hadde jeg vært det minste smule overtroisk så hadde jeg trodd at der hvilte en forbannelse over vårt kjøkken men jeg er nok bare et " håpløst tilfelle også i det).( Men liker så å si alltid å spise mat. Kjenner ikke ordet kresen).

Anonymkode: 6a881...6db

 

Alle må begynne et sted. Et godt tips er å lese mange oppskrifter og lære. Lese mye om matlaging. Alle må igjennom sine tabber på kjøkkenet. Learning by doing sies det i pedagogikken. Jeg har svidd makaroni og ris, kokt over saus, glemt poteter, fått sauser til å skille seg, hatt dobbelt mengde vann i suppe osv.

Det viktige er å kunne smile litt av sine egne feil i ettertid. Da blir ikke livet like trist og alvorlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg elsker å lage mat og bake kaker, men takler ikke alt griseriet av bakst. Skal sies at jeg er meget svak for bakst :rolleyes:

 

Ja, bakst er veldig godt. Hva er din favoritt?

Jeg synes at gode, gamle hveteboller med krem er veldig godt, men også fylte ost- og skinkehorn når de kommer rett fra ovnen. Skolebrød er også godt.

Når det kommer til kaker, er jeg svak for både bløtekake og marsipankake, men disse baker jeg ikke selv... Kanskje like greit? Ellers er jo både gulrotkake, krydderkake og sjokoladekake noe som alltid glir ned.

Det finnes altfor mye godt og bare synd man må begrense inntaket! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Ja, bakst er veldig godt. Hva er din favoritt?

Jeg synes at gode, gamle hveteboller med krem er veldig godt, men også fylte ost- og skinkehorn når de kommer rett fra ovnen. Skolebrød er også godt.

Når det kommer til kaker, er jeg svak for både bløtekake og marsipankake, men disse baker jeg ikke selv... Kanskje like greit? Ellers er jo både gulrotkake, krydderkake og sjokoladekake noe som alltid glir ned.

Det finnes altfor mye godt og bare synd man må begrense inntaket! :D

Skolebrød er vel absolutt favoritten, eller boller med fyll :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det sitronmarindert ovnsbakt laks med peppersaus og raspet gulrot og syrlig eple til middag - mmm... :)

 

Peppersaus

 

  • 3 dl Fløte

  • 0.5 ss Pepperkorn, grovmalt

  • 2 ss Soyasaus

  • 2 ts Maizena

  • 0.5 dl Vann

  • 1 ts Salt

 

Kok opp fløte, pepper og soyasaus. Rør maisenna ut i litt kaldt vann og hell over i sausen. Kok opp på nytt og smak til med salt og evt. mer pepper. Fargen på sausen kan justeres med sukkerkulør om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaken jeg har bakt i dag, som jeg skal servere besøket mitt i morgen, er noe jeg tenker på som en "basiskake" som kun består av eggedosis, vann og hvetemel. Den har en smørglasur og jeg pyntet den med kokos jeg hadde farget rosa med rød konditorfarge :) Selv om kaken er svært enkel, synes jeg den er god, men den er litt liten til en stor langpanne og derfor økte jeg røren med en halv gang og økte steketiden med 12 minutter.

 

Basiskake

 

  • 4 egg

  • 4 kopper sukker

  • 4 kopper mel

  • 4 ts bakepulver

  • 2 kopper vann

 

1. Egg og sukker vispes hvitt.

2. Ha mel og bakepulver i en bolle.

3. Spe med vann.

 

stekes i langpanne på midterste rille på 175 grader i 30 minutter

 

Glassur:

(Has på når den er lunken)

 

  • 200 g smør

  • 2 kopper melis

  • 8 ts vaniljesukker

  • 1 (2) eggeplummer

  • Kokkos

 

1. Smelt smør

2. Rør i melis og vaniljesukker

3. Ha i eggeplummene.

4. Ha på kokkos mens glassuren er litt smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg har hatt ett ekkelt og upraktisk kjøkken i mange år. Nå blir det nytt kjøkken helt fra bunnen av og når det blir ferdig da skal jeg bake og eksperimentere... å som jeg gleder meg. Det første jeg skal lage er boller og kakao. En afghansk rett står på lista over noe jeg må prøve ut. Det er kylling og kjøttboller av sau kokt i en rød/Orange saus. Tilbehøret er gul ris med rosiner og gulrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BamseLiten skrev:

Jeg har hatt ett ekkelt og upraktisk kjøkken i mange år. Nå blir det nytt kjøkken helt fra bunnen av og når det blir ferdig da skal jeg bake og eksperimentere... å som jeg gleder meg. Det første jeg skal lage er boller og kakao. En afghansk rett står på lista over noe jeg må prøve ut. Det er kylling og kjøttboller av sau kokt i en rød/Orange saus. Tilbehøret er gul ris med rosiner og gulrot.

 

Det er gøy med nytt kjøkken! Jeg flyttet i ny leilighet for et halvt år siden og i den er det et flott kjøkken med mye skapplass og gode skuffer. Det å ha et godt kjøkken er alfa og omega for om man trives på kjøkkenet.

Den retten du nevner høres veldig god ut! Du må gjerne dele oppskrift. Selv vil jeg lage en kylling tandoori-rett en av de nærmeste dagene - jeg elsker indisk mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, en lørdags morgen,  har jeg satt deigen til et nøttebrød til heving. Det er et godt og svært mettende brød bestående av rug, mandler, valnøtter og hasselnøtter. Samboeren min sier at når han har spist to skiver av dette brødet til frokost, er han ikke skrubbsulten til lunsj. Jeg doblet like gjerne oppskriften når jeg først var i gang :)

 

Nøttebrød med rug

 

Oppskriften er til 2 stk brød.

 

  • 300 g hvetemel

  • 300 g rugmel fint

  • 150 g rugmel grovt

  • 100 g valnøtter

  • 100 g mandler

  • 100 g hasselnøtter

  • 1 pakke tørrgjær (jeg bruker alltid fersk)

  • 2 ts salt

  • 1 dl olivenolje

  • 2 ss honning

  • 7 dl vann lunkent

  • 4 ss gresskarkjerner

 

Finn frem og mål opp alle ingrediensene. Grovhakk valnøtter, hasselnøtter og mandler. Det gjør ikke noe om noen bitene har forskjellig størrelse, det er godt med litt større biter å tygge på innimellom.

 

Bland mel, hakkede nøtter, tørrgjær og salt i en kjøkkenmaskin med eltekrok. Tilsett vann, honning og olivenolje mens maskinen går. Det skal bli en klissete deig. La deigen kjøre 5-10 minutter på middels hastighet.

 

Dekk bollen med plast, og sett deigen til heving på et lunt sted i 45 minutter.

 

Hell den ferdighevede deigen direkte fra bollen og over i to smurte brødformer. Pensle med litt vann og dryss på gresskarkjerner. Sett til etterheving ca. 30 minutter.

 

Stek brødene midt i ovnen på 200 grader i 45 minutter. Velt de ferdigstekte brødene ut på rist og la dem avkjøle noe før du skjærer i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...