Gå til innhold

livmorsslimhinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 30 år gammel og prøver å bli gravid. Litt info om meg:

- Jeg ble gravid på første forsøk jan 2017, men mistet i MA i uke 12-13. ( grusom cytotec behandling, ikke utskrapning)

- Jeg har etter dette prøvd å bli gravid i 5 sykluser uten hell.

- Alle disse syklusene har jeg fått positiv eggløsningstest. syklusene er stabile.

Jeg var hos GYN i går ( 3 dager etter eggløsning). GYN sa at livmorsslimhinnen kanskje var litt tynn. Hun ga meg en resept på Lutinis til neste syklus.

Jeg sitter igjen med noen spm:

- Er det sånn at slimhinnen vokser seg tykkere for hver dag mellom eggløsning og menstruasjon?

- Hvis det over stemmer- burde jeg investere i en time hos privat gynekolog i neste uke  (det blir ca 7-10 dager etter EL)og se hvordan tykkelse på slimhinnen er da? Hvor mange dager etter EL burde jeg dra da? ( når er det mest interessant å se om tykkelsen har økt fra dag 3 etter EL i denne syklusen). Jeg forventer mens 6-7 oktober ( håper selvfølgelig den aldri kommer). ( positiv EL test var 23 .sep). var hos GYN som målte slimhinnen den 27.sep. Lurer altså på hvilken dag jeg burde dra i neste uke for å se på utviklingen av livmorsslimhinnen? og om jeg burde dra?

- Kan tykkelsen på livmorsslimhinnen variere for hver syklus? eller er den konstant? slik at jeg "alltid " har tynn.

- Jeg prøver å berolige meg med at det ikke er dokumentert forksning som sier at tykkelsen er avgjørende for å bli gravid ( som min GYN sa). Har du noen beroligende ord her- jeg merker jeg hoppet rett i konklusjonen om at jeg aldri kan bli gravid og er litt fortvilet.

på forhånd takk!

Hilsen prøver

Anonymkode: e6640...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du må ta det litt med ro. Du har vist at du kan bli gravid, du har regelmessige menstruasjoner med eggløsning. Dessverre har du hatt en abort, men det skjer for minst 15% av de som blir gravide. Din sjanse for å bli gravid er ca 15% per måned. Før det har gått ett år, synes jeg ikke du skal styre med forsøk på behandling som det ikke er vitenskapelig bakgrunn for.

Det første spørsmål om tykkelsen av livmorslimhinnen er konstant  fra syklus til syklus , det kan jeg faktisk ikke svare på.

Ved start av syklus er livmorslimhinnen tynn, og den vokser frem til eggløsning. Det skjer på grunn av østrogen. Etter eggløsning dannes progesteron som fremkaller kjertler i slimhinnen og stopper den videre vekst. Den forberedes da til å ta imot et befruktet egg. Om det ikke skjer, så kommer menstruasjonen. Begrepet ‘lutealsvikt’ med for lav produksjon av progesteron til at slimhinnen kan utvikle seg etter eggløsning er et begrep som man ikke tror eksisterer. I behandling med prøverør brukes Lutinus (progesteron vaginal tablett), men ellers ikke. Jeg synes at du skal glemme alt om tynn slimhinne og hormonbehandling og være litt mer tålmodig. Du har vist at du kan bli gravid, det må være en trøst. Det er ikke alltid at det går så fort, som man håper. Hør med venninner og slektninger som har vært gravide.

Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes med eggløsningsdagen. Men stopp med eggløsningstester. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt.

Lykke til. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...