Gå til innhold

Hvor mye bruker du i matbudsjett i måneden? :)


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Rundt 5000kr i mnd, da er vi to voksne med ett barn. Vi kjøper det vi har lyst på og handler ikke etter pris. Kunne sikkert spart inn en del, men har igrunn ikke behov for det. Dette inkluderer også brus, som er en viktig faktor i vårt liv :P  Lager så og si all mat fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg ser att jeg er en versting her. Overrasket over hvor lite folk bruker på mat....

Jeg tror at jeg kan henge meg på deg:wacko: tror jeg har et stort potensiale til å begynne og spare....:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, emilie321 skrev:

Takk. Ja, det er fint å kunne hjelpe hverandre. Er glad for at jeg har muligheten til det.

Det er snillt og fint av deg :) . Er så flott når folk hjelper hveandre!!! . Viser tegn på medmenneskelighet og gode ting :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket hvor mye jeg har brukt den siste måneden i matbudsjett. Pleier aldri å sjekke det. Jeg har brukt 5826 kroner i matbudsjett. Jeg har et voksent barn som oftest med i matbudsjettet. Og det har jeg hatt en ukes tid i denne måneden..... gufs så mye penger jeg bruker.  Men hadde jeg bare klart å fått det ned til rundt 2500 -3000 i måneden så hadde det vært bedre. Eller så langt ned som mulig. 

18 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Vi, dvs. to voksne, bruker mellom 2.500-3.000 kr. i måneden på mat. Jeg baker brød og lager all mat fra bunen av.

Et tips, om man ønsker å få oversikt over hvor mye man bruker pr. måned, er å f.eks. bruke et eget kort/konto kun til mat. Da har man full oversikt, men må huske å betale tilbake på kortet i tide - hvis ikke blir det dyr mat... ;)

Takker for tipset. Er gjerne lurt å bruke et eget kort/ konto til mat slik at jeg har mer kontroll på det. Veldig mye penger å spare om man faktisk tar kontroll over det. :) . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.9.2017 den 8.33, Gargamel skrev:

Hm. Sjekket på nettbanken og det er ca 6500 per måned for en familie på 4. Litt mindre enn jeg trodde egentlig.

Og dere er 4 ... haha.. Jeg har bortimot vært alene mest i husstanden denne måneden og har brukt nesten 6000 kroner i mat... Helt villt. Jeg må skjerpe meg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mina1 skrev:

Og dere er 4 ... haha.. Jeg har bortimot vært alene mest i husstanden denne måneden og har brukt nesten 6000 kroner i mat... Helt villt. Jeg må skjerpe meg ;) 

Jeg vet fortsatt ikke hva jeg bruker i måneden, men fra neste måned er det full skjerping for meg. Må finne et system som passer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mina1 skrev:

Og dere er 4 ... haha.. Jeg har bortimot vært alene mest i husstanden denne måneden og har brukt nesten 6000 kroner i mat...

Hvordan er det mulig?

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 til 5 000,-  pr. måned.

Jeg handler nesten konsekvent i den fine nærbutikken, som ikke er av de rimeligste og er ikke flink hverken med storhandel eller tilbudshandling.    Kunne nok spart en del om jeg gikk inn for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mina1 skrev:

Og dere er 4 ... haha.. Jeg har bortimot vært alene mest i husstanden denne måneden og har brukt nesten 6000 kroner i mat... Helt villt. Jeg må skjerpe meg ;) 

Jeg vet ikke om vi gjør noe spesielt for å spare. Det blir ganske enkle middager på hverdagene siden det ofte er travelt. Kan være fiskekaker, ris, og frosne grønnsaker. Kjøttdeig, ferdig tomatsaus og spaghetti. Noen ganger litt mer fra bunnen av. I helgene er det litt mer forseggjort og dyrere råvarer. Laks, torsk, kjøtt etc. Vi handler alt på rema siden det er nærbutikken.

Det er nok uansett dyrere pr person å lage mat til bare en eller to. Blir nok mer kasting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager middag, så pleier jeg å lage til to dager. Det er så lettvint når jeg da neste dag bare kan varme maten i mikrobølgeovnen. Nå lager ikke jeg middag hver dag heller, burde vært flinkere til å lage middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Når jeg lager middag, så pleier jeg å lage til to dager. Det er så lettvint når jeg da neste dag bare kan varme maten i mikrobølgeovnen. Nå lager ikke jeg middag hver dag heller, burde vært flinkere til å lage middag.

 

Jeg lager alltid store porsjoner av middag. Gjerne slik at det rekker til 4-5 porsjoner etter at vi har spist.  De porsjonene putter jeg i fryseren og vi har da alltid god middag de dagene jeg har lite energi og ikke makter stå på kjøkkenet eller vi må ta noe lettvint i tidsklemmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har egentlig ikke oversikt over sånt, men har lastet ned "æ" så da står det der. Kan hende jeg har handlet et og annet i en annen butikk, men da er det i såfall bare snakk om en hundrelapp eller to. I september brukte jeg 1700 kr på dagligvarer, inkl snus. I august brukte jeg 2800 kr. Lastet ned appen i juli, så jeg har ikke oversikt over mer enn august og september. Det er ikke kun mat da, men alt som man handler i matbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg vet ikke om vi gjør noe spesielt for å spare. Det blir ganske enkle middager på hverdagene siden det ofte er travelt. Kan være fiskekaker, ris, og frosne grønnsaker. Kjøttdeig, ferdig tomatsaus og spaghetti. Noen ganger litt mer fra bunnen av. I helgene er det litt mer forseggjort og dyrere råvarer. Laks, torsk, kjøtt etc. Vi handler alt på rema siden det er nærbutikken.

Det er nok uansett dyrere pr person å lage mat til bare en eller to. Blir nok mer kasting. 

Det verste er at jeg ikke kaster mye... men allikevel så klarer jeg å ha et høyt matbudsjett. Men som du sier: man kan bruke mye penger selv om det er kun maks 2 personer. Sånn som i dag: i dag var jeg og et av barna ute på resturant å spiste. Kostet 500 kroner, og så blir det lett enkelte ganger i helger der vi får lyst å bestille en dolly pizza osv. Det er sikkert noe vi kan kutte ned på. 

Jeg kjøper ofte ferdigmiddager når jeg er alene, og de koster ca 60-70 kroner. Kunne mulig ha spart inn med å forsøkt å spist ganske mye billigere middager. Men okey : Mat er vellvære men det er gjerne lurt å forsøke å føre budsjett og se hvor en kan kutte ned... 

Men du har rett i det at det er nok dyrere å lage middag per person også. Jeg synes ca 6000 kroner i måneden er mye penger på mat.. men men jeg skal nå føre hvor mye jeg bruker hver måned, og se hvor jeg kan kutte. Som en annen sa: mulig ha matpengene på egen konto, men faren er at jeg bruker de opp, og må spe på fra annen konto. Jeg har også brukt alt for mye av lån for å klare meg hver måned, fordi inntekten min er så lav. Og det må jeg slutte med. Målet er nå å få lånet til å gå nedover, og komme ovenpå igjen :) . Hardt å være alenemor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Når jeg lager middag, så pleier jeg å lage til to dager. Det er så lettvint når jeg da neste dag bare kan varme maten i mikrobølgeovnen. Nå lager ikke jeg middag hver dag heller, burde vært flinkere til å lage middag.

Jeg har gjort det samme iblant. Veldig genial ide :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig?

Anonymkode: a0ef2...537

Sier det samme, men tydeligvis er det mulig å bruke 6000 kroner i matbudsjett i måneden tiltross for at jeg er bare en til to personer... Jeg føler ikke at jeg fråtser heller... Det er det som er så ille... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mina1 skrev:

Sier det samme, men tydeligvis er det mulig å bruke 6000 kroner i matbudsjett i måneden tiltross for at jeg er bare en til to personer... Jeg føler ikke at jeg fråtser heller... Det er det som er så ille... 

 

Men det er dyrt med ferdig mat, som du sier. Om du spiser 10 ferdigmat-retter i løpet av en måned, koster bare det ca. 700 kr., og en Dolly-pizza 250 kr., restaurantbesøk nå og da på 500 kr. osv. Pengene renner dessverre ut enten vi vil eller ei... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Men det er dyrt med ferdig mat, som du sier. Om du spiser 10 ferdigmat-retter i løpet av en måned, koster bare det ca. 700 kr., og en Dolly-pizza 250 kr., restaurantbesøk nå og da på 500 kr. osv. Pengene renner dessverre ut enten vi vil eller ei... :P

Det er utrolig hvordan pengene kan renne ut. Jeg har nok for høyt matbudsjett og det bør kuttes ned. Og der er det : skjerpings til meg! . ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...