Gå til innhold

Hvor mye bruker du i matbudsjett i måneden? :)


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

1 time siden, cilie skrev:

Tror to voksne bruker godt over 10000 i matbutikken pr mnd. Stort sparepotensiale her.

Det er lett for at pengene går ja... Jeg er sikker på at på det meste så har jeg nok brukt godt over 10 000 i måneden også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mina1 skrev:

Det verste er at jeg ikke kaster mye... men allikevel så klarer jeg å ha et høyt matbudsjett. Men som du sier: man kan bruke mye penger selv om det er kun maks 2 personer. Sånn som i dag: i dag var jeg og et av barna ute på resturant å spiste. Kostet 500 kroner, og så blir det lett enkelte ganger i helger der vi får lyst å bestille en dolly pizza osv. Det er sikkert noe vi kan kutte ned på. 

Hvis du sliter med rådyre forbrukslån forstår jeg ikke hvordan du kan velge å prioritere disse svindyre matvanene!

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sliter med rådyre forbrukslån forstår jeg ikke hvordan du kan velge å prioritere disse svindyre matvanene!

Anonymkode: a0ef2...537

Det er veldig lett for... Jeg har klart å bruke for mye i matbudsjettet hver måned. Jeg tjener også dårlig. Jeg må gjøre noe med matbudsjettet denne måneden, og forsøke å forbedre det. Jeg har ikke satt opp noe budsjett, og det bør jeg nok gjøre , og følge med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Varierer mye med hvor sterk helsa er i perioder.

Men det irriterer meg enormt at sånne som politikere slipper så latterlig billig i alt.

Men man må jo bare prøve å finne den positive vinklingen til tingene.

Friske grønnsaker kunne vært rimeligere.

😊😊

Anonymkode: 5c14a...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mina1 skrev:

Det er veldig lett for... Jeg har klart å bruke for mye i matbudsjettet hver måned. Jeg tjener også dårlig. Jeg må gjøre noe med matbudsjettet denne måneden, og forsøke å forbedre det. Jeg har ikke satt opp noe budsjett, og det bør jeg nok gjøre , og følge med. :) 

Hvilke matbutikker handler du i til daglig? Mega og Meny er kjempedyrt, samme varen kan koste mye mer der enn på Rema el Kiwi f.eks. Gå gjennom hva dere spiser til daglig og se om det er mye snacks og brus også på hverdagene. Der er du som har sodasream? Det koster vel litt for kullsyre og smaker til den også? Venn deg heller til å drikke vann! 

Om dere har mye rester som går i søpla så ta i bruk fryser eller lag noe godt! Skalker av hvitost kan brukes i omeletter eller som jevning i en tomatbasert saus/gryte, kjempegodt! Melk som har gått ut på dato, rømme og andre meieriprodukter,  vaniljesaus o.l. går ypperlig i en vaffelrøre, sleng oppi et par never havregryn og kutt ned på sukkeret så blir vaflene sunnere også. Hvis dere bruker mye egg så er det grisedyrt, om du har en hønsebonde i nærheten selger de ofte brett med 30 egg til 50-60,- kr. Eller har gjerne innvandrersjappene billige egg, for ikke å snakke om at krydder, ris, bønner, linser og mye annet koster nesten en brøkdel av der de gjør i norske butikker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, Mina1 skrev:

Det er veldig lett for... Jeg har klart å bruke for mye i matbudsjettet hver måned. Jeg tjener også dårlig. Jeg må gjøre noe med matbudsjettet denne måneden, og forsøke å forbedre det. Jeg har ikke satt opp noe budsjett, og det bør jeg nok gjøre , og følge med. :) 

Jeg vet ikke hva som trekker opp utgiftene dine, men du kan rett og slett se på kvitteringene og se hva som skiller seg ut. Enkelte varer er veldig dyre, uten at man skulle tro det. Ofte kan man finne omtrent samme vare mye billigere. Det er viktig å unne seg ting noen ganger, men greit å være klar over hva som er dyrt i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Lillemus skrev:

Hvilke matbutikker handler du i til daglig? Mega og Meny er kjempedyrt, samme varen kan koste mye mer der enn på Rema el Kiwi f.eks. Gå gjennom hva dere spiser til daglig og se om det er mye snacks og brus også på hverdagene. Der er du som har sodasream? Det koster vel litt for kullsyre og smaker til den også? Venn deg heller til å drikke vann! 

Om dere har mye rester som går i søpla så ta i bruk fryser eller lag noe godt! Skalker av hvitost kan brukes i omeletter eller som jevning i en tomatbasert saus/gryte, kjempegodt! Melk som har gått ut på dato, rømme og andre meieriprodukter,  vaniljesaus o.l. går ypperlig i en vaffelrøre, sleng oppi et par never havregryn og kutt ned på sukkeret så blir vaflene sunnere også. Hvis dere bruker mye egg så er det grisedyrt, om du har en hønsebonde i nærheten selger de ofte brett med 30 egg til 50-60,- kr. Eller har gjerne innvandrersjappene billige egg, for ikke å snakke om at krydder, ris, bønner, linser og mye annet koster nesten en brøkdel av der de gjør i norske butikker! 

Tusen takk for tips. De skal jeg ta til meg. Jeg må virkelig skjerpe meg, ser jeg. Trodde jeg levde sparsommelig. Kjøleskapet mitt er nesten alltid helt tomt, men tydeligvis bruker jeg noe vannvittig i måneden..... 

Skal notere ned forslagene dine, og se om det hjelper. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg vet ikke hva som trekker opp utgiftene dine, men du kan rett og slett se på kvitteringene og se hva som skiller seg ut. Enkelte varer er veldig dyre, uten at man skulle tro det. Ofte kan man finne omtrent samme vare mye billigere. Det er viktig å unne seg ting noen ganger, men greit å være klar over hva som er dyrt i alle fall. 

Ja, jeg synes det er utrolig at jeg har så store utgifter i mat.. Men tror det er brusdrikkingen min. Men ellers så er alltid kjøleskapet mitt nesten helt tomt, så dette er merkelig . Men lurt å føre regnskap på det... Og som du sier : ta vare på kvitteringene. Jeg skal begynne med det og så kan jeg se hvor jeg bør forbedre meg. 

Takk så mye for tips :). Hilsen en tydelig storforbruker i matbudsjettet ;):D . Huffda.. jeg som alltid har nesten tomt kjøleskap.... så dette blir spennende å følge med på ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mina1 skrev:

Ja, jeg synes det er utrolig at jeg har så store utgifter i mat.. Men tror det er brusdrikkingen min. Men ellers så er alltid kjøleskapet mitt nesten helt tomt, så dette er merkelig . Men lurt å føre regnskap på det... Og som du sier : ta vare på kvitteringene. Jeg skal begynne med det og så kan jeg se hvor jeg bør forbedre meg. 

Takk så mye for tips :). Hilsen en tydelig storforbruker i matbudsjettet ;):D . Huffda.. jeg som alltid har nesten tomt kjøleskap.... så dette blir spennende å følge med på ;) 

Jeg begynner å samle på kvitteringer fra 20 oktober, da kommer trygden så da skal jeg samle alt av kvitteringer i en måned.

Hos meg er det også et stort forbedringspotensial..... Det må det være.... Ellers så har jeg mus i lommeboka også.. (vet jeg har mus i kjøkkenskapene.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja, jeg synes det er utrolig at jeg har så store utgifter i mat.. Men tror det er brusdrikkingen min. Men ellers så er alltid kjøleskapet mitt nesten helt tomt, så dette er merkelig . Men lurt å føre regnskap på det... Og som du sier : ta vare på kvitteringene. Jeg skal begynne med det og så kan jeg se hvor jeg bør forbedre meg. 

Takk så mye for tips :). Hilsen en tydelig storforbruker i matbudsjettet ;):D . Huffda.. jeg som alltid har nesten tomt kjøleskap.... 

Driver du med mye småhandling da?

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg begynner å samle på kvitteringer fra 20 oktober, da kommer trygden så da skal jeg samle alt av kvitteringer i en måned.

Hos meg er det også et stort forbedringspotensial..... Det må det være.... Ellers så har jeg mus i lommeboka også.. (vet jeg har mus i kjøkkenskapene.. hehe)

Ja det ser ut som om noen av oss er plaget med mus både i lommeboken og kjøleskapet :D. Jeg skal begynne å samle alt av kvitteringer. Og skal forsøke å ta å kutte enkelte ting og tang som jeg kjøper og så skal jeg se om det hjelper ;) Blir en sport i seg selv å finne ut hvor en sløser ;)

I dag er kjøleskapet tomt og har en pizza i fryseren fra first price som koster ca 19.90... slik pleier det å være ofte. Og allikevel sliter jeg med matbudsjettet... Fosj ... jøss .. men men dette må finnes ut av ;). Ser ut som om mus gnager på pengene når jeg er i butikken. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver du med mye småhandling da?

Anonymkode: a0ef2...537

Riktig... jeg småhandler fordi jeg ikke har bil. Småhandler litt hver dag omtrent. Mulig jeg bør slutte med småhandling. Og heller kjøpe inn litt mer gunstige ting og tang på en måte... og mat slik jeg har for en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mina1 skrev:

Riktig... jeg småhandler fordi jeg ikke har bil. Småhandler litt hver dag omtrent. Mulig jeg bør slutte med småhandling. Og heller kjøpe inn litt mer gunstige ting og tang på en måte... og mat slik jeg har for en stund. :)

Småhandling er vel ikke så farlig om du er streng med deg selv og bare handler det du trenger og har planlagt. Ikke sleng med chips, brus, kjeks, bær og annet som er fristende å plukke med seg i tillegg til det man virkelig trenger, særlig om man er sulten. Slikt blir det summer av om du har denne uvanen hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Xtra skrev:

Småhandling er vel ikke så farlig om du er streng med deg selv og bare handler det du trenger og har planlagt. Ikke sleng med chips, brus, kjeks, bær og annet som er fristende å plukke med seg i tillegg til det man virkelig trenger, særlig om man er sulten. Slikt blir det summer av om du har denne uvanen hver gang.

Helt enig.

Nå har de jo funnet ut at det er når en stor handler at det blir kastet mest mat, særlig hos barnefamilier. En planlegger uka, så kommer noe i veien slik at den maten en har planlagt ikke blir laget. Det er også lettere å glemme mat i et fullt kjøleskap enn i et halvfullt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Småhandling er vel ikke så farlig om du er streng med deg selv og bare handler det du trenger og har planlagt. Ikke sleng med chips, brus, kjeks, bær og annet som er fristende å plukke med seg i tillegg til det man virkelig trenger, særlig om man er sulten. Slikt blir det summer av om du har denne uvanen hver gang.

Jeg har en uvane med å slenge på chips, brus osv ja. Jeg skal forsøke å stoppe med det. Og se om jeg sparer på det. Tusen takk for gode tips av dere, så skal jeg regne ut hvor mye jeg bruker denne måneden, og om jeg klarer å bruke adskillig mindre enn forrige som var på ca 6000 kroner i matbudsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min bruker 5000 kr i måneden. Vi handler kun hver fredag, for en uke av gangen :) 

Anonymkode: fd24a...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2017 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen min bruker 5000 kr i måneden. Vi handler kun hver fredag, for en uke av gangen :) 

Anonymkode: fd24a...af0

Høres bedre å begrense handlingen til en eller to ganger i uken. Da er det gjerne lettere å passe på at man ikke bruker mer penger enn et visst beløp. 

Jeg forsøker å skjerpe meg alledeles, men har et stramt budsjett i seg selv. Etter at alle utgifter er betalt denne måneden sitter jeg denne gangen igjen med 3000 kroner. Og da har jeg ikke kjøpt busskort til jobben som koster ca 1000. Dermed har jeg egentlig bare 2000 kroner igjen, men vurderer faktisk å trene til jobben denne måneden ;) . Fristende å spare 1000 kroner i busspenger, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da blir det å regne sammen hvor mye jeg har brukt i matbudsjett denne halve måneden. Spennende å se. Se hvordan jeg ligger ann nå når jeg kuttet å kjøpe dolly pizza osv på døren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 10.56, Mina1 skrev:

Høres bedre å begrense handlingen til en eller to ganger i uken. Da er det gjerne lettere å passe på at man ikke bruker mer penger enn et visst beløp. 

Jeg forsøker å skjerpe meg alledeles, men har et stramt budsjett i seg selv. Etter at alle utgifter er betalt denne måneden sitter jeg denne gangen igjen med 3000 kroner. Og da har jeg ikke kjøpt busskort til jobben som koster ca 1000. Dermed har jeg egentlig bare 2000 kroner igjen, men vurderer faktisk å trene til jobben denne måneden ;) . Fristende å spare 1000 kroner i busspenger, 

Hvor langt er det til jobben? Det er jo en genial måte å trene på om det er passe langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...