Gå til innhold

Hvor mye bruker du i matbudsjett i måneden? :)


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Caprioli skrev:

Forbruksforskningsinstituttet SIFO, hvis tallmateriale brukes av NAV, bankvesenet m.fl., beregner matvarekostnadene til å være flate, altså uavhengig av antall personer i husholdningen. Eksempelvis beregner de at en mann i alder 20-50 behøver 2790/måned i mat, om han bor alene eller sammen med andre.

På postene andre dagligvarer og husholdningsartikler beregnes derimot store besparelser, men dette er relativt små poster i utgangspunktet.

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Når det er sagt er jeg ikke i tvil om at det er mulig å hente ut stordriftsfordeler også på matfronten. Kanskje spesielt om man ser praktisk på det, og ikke kun i hva man teoretisk spiser.

Her påstås det at SIFO mener at det er stordriftsfordeler, 20-25 % reduksjon i matutgiftene for en familie på fire:  https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/129-okonomisk-styring/304-forbruksutgifter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Caprioli skrev:

Fancy, det kommer ikke ut slik i kalkulatoren når jeg bruker den. Hva gjør jeg feil?

Jeg la først inn bare en person og deretter fire. En person kom ut med kr 2240 i matutgifter, mens fire med 8 064. Det betyr vel at det er lagt inn stordriftsfordeler, men ikke så mye som det foreslår i den kilden jeg oppga. 

Jeg er for øvrig imponert over folk som klarer å leve såpass billig!

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frosken skrev:

Jeg la først inn bare en person og deretter fire. En person kom ut med kr 2240 i matutgifter, mens fire med 8 064. Det betyr vel at det er lagt inn stordriftsfordeler, men ikke så mye som det foreslår i den kilden jeg oppga. 

Jeg er for øvrig imponert over folk som klarer å leve såpass billig!

Kanskje forskjellen har med kjønn og alder å gjøre; én voksen mann forutsettes å bruke mer på mat enn 1/4 familie på fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Xtra skrev:

Kanskje forskjellen har med kjønn og alder å gjøre; én voksen mann forutsettes å bruke mer på mat enn 1/4 familie på fire?

Ja, ser ut som om denne kalkulatoren kun  skiller mellom kjønn og alder, men uten å legge inn stordriftsfordelen som SIFO i andre sammenhenger sier at er på 20 % for en familie på fire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, frosken skrev:

Ja, ser ut som om denne kalkulatoren kun  skiller mellom kjønn og alder, men uten å legge inn stordriftsfordelen som SIFO i andre sammenhenger sier at er på 20 % for en familie på fire. 

"En person kom ut med kr 2240 i matutgifter, mens fire med 8 064" skrev du høyere opp i tråden.

Denne ene personen er én kvinne i alderen 20-50 år. For en mann i samme alder er det kr. 2790. Totalt: kr 5030. Da står det igjen: kr. 3034. Det blir, ut ifra tabellen i linken din, et barn på 3-4 år og et barn på 6-9 år. Altså, en ganske normal familie på 4 ;) Det er ingen stordriftfordel, men at forbruket varierer ut ifra alder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

"En person kom ut med kr 2240 i matutgifter, mens fire med 8 064" skrev du høyere opp i tråden.

Denne ene personen er én kvinne i alderen 20-50 år. For en mann i samme alder er det kr. 2790. Totalt: kr 5030. Da står det igjen: kr. 3034. Det blir, ut ifra tabellen i linken din, et barn på 3-4 år og et barn på 6-9 år. Altså, en ganske normal familie på 4 ;) Det er ingen stordriftfordel, men at forbruket varierer ut ifra alder.

 

SIFO har flere ganger sagt at de regner stordriftsfordeler for husholdninger med flere personer. Det at de ikke har konstruert denne kalkulatoren slik at en stordriftsfordel ligger inne, er en annen sak. 

Det er flere kombinasjoner som gir den summen jeg fikk, jeg hadde lagt inn 2 voksne og to ungdommer(tror jeg la inn over 18 år, men husker ikke helt lenger.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, frosken skrev:

SIFO har flere ganger sagt at de regner stordriftsfordeler for husholdninger med flere personer. Det at de ikke har konstruert denne kalkulatoren slik at en stordriftsfordel ligger inne, er en annen sak. 

Det er flere kombinasjoner som gir den summen jeg fikk, jeg hadde lagt inn 2 voksne og to ungdommer(tror jeg la inn over 18 år, men husker ikke helt lenger.) 

Ja, men er det stordriftfordel på posten for mat og drikke? Eller er det generelt? På husholdningsartikler blir forbruket pr. pers. mindre. Jeg er også overbevist om at jeg, for lenge siden, har lest at man bruker mer på mat når man er en, enn når man er en familie. Men det ser det ikke ut som gjelder lenger. Men uansett så er ikke husholdningsartikler og mar/drikke samme post.

Ja, det er det helt sikkert, jeg tok bare de første jeg fant for å vise at summen du oppga stemmer med forbruket pr. pers. i en familie. At det ikke er lagt inn noen fordeler for stordrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, frosken skrev:

Jeg la først inn bare en person og deretter fire. En person kom ut med kr 2240 i matutgifter, mens fire med 8 064. Det betyr vel at det er lagt inn stordriftsfordeler, men ikke så mye som det foreslår i den kilden jeg oppga. 

Jeg er for øvrig imponert over folk som klarer å leve såpass billig!

Ok, nå leste jeg litt lenger ned på linken din. Det er jo ikke 8064 de regner med på en familie med 4, men 8300, også har de justert fordi det er en familie på 4, så budsjettet på mat og drikke er 6310. Og da er jeg med på hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2240.- blir ca 73 kroner per dag. Regner med det ikke inkluderer kaffelatte. 

Er der noen som har levd på ca denne summen i mat? Det må vel være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathlin skrev:

2240.- blir ca 73 kroner per dag. Regner med det ikke inkluderer kaffelatte. 

Er der noen som har levd på ca denne summen i mat? Det må vel være mulig. 

Tydeligvis skal det være mulig. Min sønn har omsider fått innvilget stønad til livsopphold av NAV (vedtak fra Fylkesmannen) og summen han får er 3450 kr mnd. Og det skal dekke alt av mat og drikke i tillegg til alt annet ( klær/sko, helse/hygiene, fritid, reise, husholdningsartikler, telefon, TV-lisens, avis, kontigenter og div.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ColaZero skrev:

Tydeligvis skal det være mulig. Min sønn har omsider fått innvilget stønad til livsopphold av NAV (vedtak fra Fylkesmannen) og summen han får er 3450 kr mnd. Og det skal dekke alt av mat og drikke i tillegg til alt annet ( klær/sko, helse/hygiene, fritid, reise, husholdningsartikler, telefon, TV-lisens, avis, kontigenter og div.) 

Hva slags stønad er dette? Veiledende sats for livsopphold på sosialkontoret er 6000 kroner, Og det skal dekke alt av mat og drikke i tillegg til alt annet ( klær/sko, helse/hygiene, fritid, reise, husholdningsartikler, telefon, TV-lisens, avis, kontigenter og div.), men mulig at han har noe annen inntekt og dette er supplement eller noe ?

Anonymkode: 5681a...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags stønad er dette? Veiledende sats for livsopphold på sosialkontoret er 6000 kroner, Og det skal dekke alt av mat og drikke i tillegg til alt annet ( klær/sko, helse/hygiene, fritid, reise, husholdningsartikler, telefon, TV-lisens, avis, kontigenter og div.), men mulig at han har noe annen inntekt og dette er supplement eller noe ?

Anonymkode: 5681a...3e0

Nei, han har ingen annen inntekt eller støtte. Jeg vet ikke hvorfor NAV har hatt satt satsen så lavt. Det har vært en lang kamp for at han skulle støtte til livsopphold. Han har fått gjentatte avslag fordi han er for syk til å være i aktivitet, noe NAV krever for å innvilge støtte. Jeg kontaktet tilslutt Pasientskade forbundet (etter råd fra fastlege) og fikk god hjelp av sosionom der. Hun hjalp meg/oss å klage på vedtaket og visste hvilke paragrafer det skulle vises til. Jeg visste jo at NAV kunne se bort fra aktivitetsplikt i særskilte tilfeller. NAV stod på sitt og saken ble sendt til Fylkesmannen. Min sønn fikk fult medhold i saken.  Han er i en tilstand med marginal funksjon (fysisk og psykisk), og det skal ikke stilles krav til aktivitet. I tillegg ble NAV pålagt etterbetaling av siste søknad om støtte til livsopphold (som de avslo).

Så nå har vi tatt en pause, er sliten/slitne. (Det er jeg som har "ført" saken). Dette har pågått så lenge at jeg er overbevist om at det har gått prestisje i saken fra NAV. Og at det er derfor de har lagt seg på et så lavt nivå når det gjelder stønad. Jeg har tatt en tlf til saksbehandler og spurt hvorfor støtten er så lav og får som svar at jeg har forsørgeransvar siden han bor hjemme (hybel i huset) enda han er 23 år gammel. De har allerede begynt å sette krav til aktivitet igjen og saken måtte på nytt til Fylkesmannen. Saksbehandler sier at det er svært overraskende at NAV gjør dette siden vedtaket fra Fylkesmannen er endelig og ikke kan påklages. Men sier samtidig at om det skjer igjen så er min eneste mulighet å klage. Igjen. Hver gang det kommer post fra NAV får jeg høy puls og blir engstelig.

Så pr dags dato orker jeg ikke å gjøre mer. Foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ColaZero skrev:

Nei, han har ingen annen inntekt eller støtte. Jeg vet ikke hvorfor NAV har hatt satt satsen så lavt. Det har vært en lang kamp for at han skulle støtte til livsopphold. Han har fått gjentatte avslag fordi han er for syk til å være i aktivitet, noe NAV krever for å innvilge støtte. Jeg kontaktet tilslutt Pasientskade forbundet (etter råd fra fastlege) og fikk god hjelp av sosionom der. Hun hjalp meg/oss å klage på vedtaket og visste hvilke paragrafer det skulle vises til. Jeg visste jo at NAV kunne se bort fra aktivitetsplikt i særskilte tilfeller. NAV stod på sitt og saken ble sendt til Fylkesmannen. Min sønn fikk fult medhold i saken.  Han er i en tilstand med marginal funksjon (fysisk og psykisk), og det skal ikke stilles krav til aktivitet. I tillegg ble NAV pålagt etterbetaling av siste søknad om støtte til livsopphold (som de avslo).

Så nå har vi tatt en pause, er sliten/slitne. (Det er jeg som har "ført" saken). Dette har pågått så lenge at jeg er overbevist om at det har gått prestisje i saken fra NAV. Og at det er derfor de har lagt seg på et så lavt nivå når det gjelder stønad. Jeg har tatt en tlf til saksbehandler og spurt hvorfor støtten er så lav og får som svar at jeg har forsørgeransvar siden han bor hjemme (hybel i huset) enda han er 23 år gammel. De har allerede begynt å sette krav til aktivitet igjen og saken måtte på nytt til Fylkesmannen. Saksbehandler sier at det er svært overraskende at NAV gjør dette siden vedtaket fra Fylkesmannen er endelig og ikke kan påklages. Men sier samtidig at om det skjer igjen så er min eneste mulighet å klage. Igjen. Hver gang det kommer post fra NAV får jeg høy puls og blir engstelig.

Så pr dags dato orker jeg ikke å gjøre mer. Foreløpig.

Dette høres ikke greit ut. Har dere en lege som kan skrive erklæringer?

Håper du orker å klage videre etter hvert. Ikke gi dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cathlin skrev:

Dette høres ikke greit ut. Har dere en lege som kan skrive erklæringer?

Håper du orker å klage videre etter hvert. Ikke gi dere

Ja, vi har mange erklæringer fra fastlege. NAV har ikke tatt veldig mye hensyn til disse, de mener at han må ha en spesialisterklæring. Men min sønn er for syk til å gjennomføre konsultasjoner med en spesialist. Sosionomen mener at det er mulig å få en spesialist hjem. Men vi (jeg) er ikke der at jeg orker noe arbeid med dette nå. 

Jeg kommer til å forfølge saken. Men ikke nå. Alle sier at jeg er så ressurssterk, Det de ikke forstår er at dette går utover egen helsetilstand. Min egen psykiater har gitt meg "forbud" når det gjelder å jobbe videre med denne saken nå. Det kan høres enkelt ut å få hjelp av sosionom etc. Men saken er at man allikevel må jobbe/delta selv. Jeg har fullmakt i saken, så det er jeg som må til møter hos fastlege for ferske legeerklæringer, møter hos pasientforeningen og møter hos pasientskadeforbundet (eller heter det personskade forbundet, husker ikke lenger) Og holde styr på alle dokumenter, kopiere og sende til rett instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, cathlin skrev:

2240.- blir ca 73 kroner per dag. Regner med det ikke inkluderer kaffelatte. 

Er der noen som har levd på ca denne summen i mat? Det må vel være mulig. 

Selvfølgelig er det mulig.

Anonymkode: a0ef2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det mulig.

Anonymkode: a0ef2...537

Det er mulig, men det blir lite spennende og næringsrik mat. 

Anonymkode: 0c69d...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ColaZero skrev:

Ja, vi har mange erklæringer fra fastlege. NAV har ikke tatt veldig mye hensyn til disse, de mener at han må ha en spesialisterklæring. Men min sønn er for syk til å gjennomføre konsultasjoner med en spesialist. Sosionomen mener at det er mulig å få en spesialist hjem. Men vi (jeg) er ikke der at jeg orker noe arbeid med dette nå. 

Jeg kommer til å forfølge saken. Men ikke nå. Alle sier at jeg er så ressurssterk, Det de ikke forstår er at dette går utover egen helsetilstand. Min egen psykiater har gitt meg "forbud" når det gjelder å jobbe videre med denne saken nå. Det kan høres enkelt ut å få hjelp av sosionom etc. Men saken er at man allikevel må jobbe/delta selv. Jeg har fullmakt i saken, så det er jeg som må til møter hos fastlege for ferske legeerklæringer, møter hos pasientforeningen og møter hos pasientskadeforbundet (eller heter det personskade forbundet, husker ikke lenger) Og holde styr på alle dokumenter, kopiere og sende til rett instans.

Spesialisterklæringer bruker å gjøre susen. Ville prioritert å få tak i en spesialist som kan komme hjem til dere, når du orker å ta noe tak i etter pausen. Ikke lett å være pårørende i denne saken. Teit at systemet skal være så vrient av og til. At folk skal gjøre livet så unødvendig vanskelig er helt meningsløst irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...