Gå til innhold

Spiser ikke lengre


Undulaten

Anbefalte innlegg

Må har jeg gitt opp. Spiser nesten ikke lengre og har kuttet medisiner. Depresjonen er verre enn noen gang. Får 2 daglige oppfølginger fra Hjemmetjenesten i kommunen, men det er bare kaos. De bryter avtaler hele tiden og følger ikke opp som de skal . Jeg blir frustrert. Har det helt forferdelig. Jeg drikke alkoholfritt, men spiser lite. Medisinene jan jeg egentlig bare gjemme unna. Det er ingen som bryr seg uansett. 

Hvis ikke behandler på DPS har meg på alvor nå i morgen så vet jeg ikke hva som skjer. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Undulaten skrev:

Må har jeg gitt opp. Spiser nesten ikke lengre og har kuttet medisiner. Depresjonen er verre enn noen gang. Får 2 daglige oppfølginger fra Hjemmetjenesten i kommunen, men det er bare kaos. De bryter avtaler hele tiden og følger ikke opp som de skal . Jeg blir frustrert. Har det helt forferdelig. Jeg drikke alkoholfritt, men spiser lite. Medisinene jan jeg egentlig bare gjemme unna. Det er ingen som bryr seg uansett. 

Hvis ikke behandler på DPS har meg på alvor nå i morgen så vet jeg ikke hva som skjer. 😢

Hvorfor kutte ut medisiner?

Anonymkode: 68574...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kutte ut medisiner?

Anonymkode: 68574...c66

Jeg klarer ikke å spise noe lenger. Har ikke matlyst. Blir bare kvalm av å se på maten. Samme med medisiner, får brekninger av dem og kaster opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Undulaten skrev:

Må har jeg gitt opp. Spiser nesten ikke lengre og har kuttet medisiner. Depresjonen er verre enn noen gang. Får 2 daglige oppfølginger fra Hjemmetjenesten i kommunen, men det er bare kaos. De bryter avtaler hele tiden og følger ikke opp som de skal . Jeg blir frustrert. Har det helt forferdelig. Jeg drikke alkoholfritt, men spiser lite. Medisinene jan jeg egentlig bare gjemme unna. Det er ingen som bryr seg uansett. 

Hvis ikke behandler på DPS har meg på alvor nå i morgen så vet jeg ikke hva som skjer. 😢

Hva vil du at hjemmetjenesten skal gjøre da? Du sier at de ikke følger opp, men det gjør jo ikke du heller. Du saboterer for deg selv ved å slutte å spise og ta medisiner. Skal de tvinge i deg mat og medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ColaZero skrev:

Hva vil du at hjemmetjenesten skal gjøre da? Du sier at de ikke følger opp, men det gjør jo ikke du heller. Du saboterer for deg selv ved å slutte å spise og ta medisiner. Skal de tvinge i deg mat og medisin?

 

Jeg stiller det samme spørsmålet. Jeg tenker at alle har ansvar for sin egen fysiske og psykiske helse og man må gjøre det beste ut av en situasjon - ikke bevisst sabotere for seg selv. Ut ifra det du, Undulaten, har skrevet tidligere, skyldes dette mest sannsynlig følelsesmessige årsaker og ikke noe fysisk. Det kommer ikke noe godt ut av å slutte å spise og ta medisin. Mat må man ha og medisiner trenger man for å fungere best mulig. Det at man blir kvalm er en dårlig unnskyldning etter min mening. Om følelsene sier nei, må fornuften kobles inn og si at dette må jeg gjøre. Du forverrer bare din egen situasjon - hodet fungerer ikke uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg stiller det samme spørsmålet. Jeg tenker at alle har ansvar for sin egen fysiske og psykiske helse og man må gjøre det beste ut av en situasjon - ikke bevisst sabotere for seg selv. Ut ifra det du, Undulaten, har skrevet tidligere, skyldes dette mest sannsynlig følelsesmessige årsaker og ikke noe fysisk. Det kommer ikke noe godt ut av å slutte å spise og ta medisin. Mat må man ha og medisiner trenger man for å fungere best mulig. Det at man blir kvalm er en dårlig unnskyldning etter min mening. Om følelsene sier nei, må fornuften kobles inn og si at dette må jeg gjøre. Du forverrer bare din egen situasjon - hodet fungerer ikke uten mat.

Helt enig. Og Undulaten sier også at ingen bryr seg om han/henne tar medisiner, så de kan bare legges vekk. Til Undulaten: du tar medisiner for din egen del. Ikke for andres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, ColaZero skrev:

Hva vil du at hjemmetjenesten skal gjøre da? Du sier at de ikke følger opp, men det gjør jo ikke du heller. Du saboterer for deg selv ved å slutte å spise og ta medisiner. Skal de tvinge i deg mat og medisin?

De skal være der med meg når jeg tar å spiser og se til at jeg tar medisinene. Men det har de vel ikke tid til... 

De skal ikke tvinge det i meg, men jeg er så dårlig psykisk at matlysten er lik 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Undulaten skrev:

De skal være der med meg når jeg tar å spiser og se til at jeg tar medisinene. Men det har de vel ikke tid til... 

De skal ikke tvinge det i meg, men jeg er så dårlig psykisk at matlysten er lik 0.

Står det i pleieplanen at det er det de skal gjøre? Eller er det noe du synes de burde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ColaZero skrev:

Står det i pleieplanen at det er det de skal gjøre? Eller er det noe du synes de burde?

Vet ikke.. psyk sykepleier som ordnet oppfølging 2 ganger om dagen fra hjemmetjenesten fordi jeg ikke tok medisiner og spiste. Har vanligvis oppfølging 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Undulaten skrev:

Vet ikke.. psyk sykepleier som ordnet oppfølging 2 ganger om dagen fra hjemmetjenesten fordi jeg ikke tok medisiner og spiste. Har vanligvis oppfølging 2 ganger i uka.

Så de "passer" på deg to dager i uken når det gjelder mat og medisiner. De burde vel egentlig kommet tre ganger om dagen syv dager i uka? For tre måltider om dagen bør man ha. Eller tror du at det er meningen at du selv skal klare dette med litt støtte? Du blir ikke mindre kvalm av at hjemmetjenesten ser på at du spiser. Nå er jeg sarkastisk, men den eneste som kan hjelpe deg er deg selv. Synes du det er ok å være så hjelpeløs at du trenger tilsyn for å ta medisiner og å spise mat? Det hadde vært mye bedre for deg å klare dette selv og kjenne på mestring i forhold til så banale ting som å spise/ta medisiner. Det virker også som om du gjør dette for å statuere et eksempel overfor behandler på DPS. Du skriver at nå må behandler se alvoret. Jeg tenker at behandler er fullstendig klar over hva du holder på med, men vil ikke snakke det språket. Dermed føler du deg oversett. Du må få kommunisert følelsene dine på en annen måte. Hva om du føler at behandler ikke ser alvoret i situasjonen i morgen? Hva skal du gjøre da? Hva vil du at behandler skal gjøre? Legge deg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at akkurat det du tar opp her er det ingen som kan hjelpe deg med bortsett fra deg selv. Maten smaker ikke bedre om du skal ha noen til å passe på at du spiser. Du er voksen og greier dette selv.

Problemet er at du lytter til pissfølelser / falske følelser. Du må bruke fornuften din. Ta medisinene og spis mat. Så blir du etterhvert bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ColaZero skrev:

Så de "passer" på deg to dager i uken når det gjelder mat og medisiner. De burde vel egentlig kommet tre ganger om dagen syv dager i uka? For tre måltider om dagen bør man ha. Eller tror du at det er meningen at du selv skal klare dette med litt støtte? Du blir ikke mindre kvalm av at hjemmetjenesten ser på at du spiser. Nå er jeg sarkastisk, men den eneste som kan hjelpe deg er deg selv. Synes du det er ok å være så hjelpeløs at du trenger tilsyn for å ta medisiner og å spise mat? Det hadde vært mye bedre for deg å klare dette selv og kjenne på mestring i forhold til så banale ting som å spise/ta medisiner. Det virker også som om du gjør dette for å statuere et eksempel overfor behandler på DPS. Du skriver at nå må behandler se alvoret. Jeg tenker at behandler er fullstendig klar over hva du holder på med, men vil ikke snakke det språket. Dermed føler du deg oversett. Du må få kommunisert følelsene dine på en annen måte. Hva om du føler at behandler ikke ser alvoret i situasjonen i morgen? Hva skal du gjøre da? Hva vil du at behandler skal gjøre? Legge deg inn?

Kan være det ikke er det mest fornuftige jeg har gjort i mitt liv med å ikke orke å spise og ta medisinen. Men alt er kaos. Jeg mister tilbud med behandler, får ingen jeg kan stole på og fortelle alt til. Ingen i kommunen jeg stoler 100% på. Det er for mange folk å forholde seg til.  Jeg har klage inne på oppfølging av kommunen som er veldig dårlig. Jeg blir nektet innleggelse fordi jeg er kronisk psykisk syk. Så jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er fortvilet. Har sagt det hver gang til behandler, føler meg ikke hørt. Det tilbudet jeg får nå er altfor dårlig. Og alt i mitt hodet er alt fullstendig kaos.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tenker også at akkurat det du tar opp her er det ingen som kan hjelpe deg med bortsett fra deg selv. Maten smaker ikke bedre om du skal ha noen til å passe på at du spiser. Du er voksen og greier dette selv.

Problemet er at du lytter til pissfølelser / falske følelser. Du må bruke fornuften din. Ta medisinene og spis mat. Så blir du etterhvert bedre. 

Alternativet mitt til å kutte ut mat og medisiner var å ta en overdose med medisiner. Så da ble det heller å kutte ut mat og medisiner for å langpine seg selv. 😢 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Undulaten skrev:

Kan være det ikke er det mest fornuftige jeg har gjort i mitt liv med å ikke orke å spise og ta medisinen. Men alt er kaos. Jeg mister tilbud med behandler, får ingen jeg kan stole på og fortelle alt til. Ingen i kommunen jeg stoler 100% på. Det er for mange folk å forholde seg til.  Jeg har klage inne på oppfølging av kommunen som er veldig dårlig. Jeg blir nektet innleggelse fordi jeg er kronisk psykisk syk. Så jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er fortvilet. Har sagt det hver gang til behandler, føler meg ikke hørt. Det tilbudet jeg får nå er altfor dårlig. Og alt i mitt hodet er alt fullstendig kaos.  

Jeg husker at dette har vært diskutert i en tidligere tråd.

Det du må gjøre nå i første omgang er å spise og ta medisinene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan det er å ikke ha matlyst. Det er da man må ta seg selv i nakken å spise de måltidene man normalt trenger, du vil tjene på det i det lange løp selv om det er tungt å spise når man ikke har lyst på mat. 

Du saboterer kun for deg selv når du ikke spiser og tar medisin som du skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Undulaten skrev:

Kan være det ikke er det mest fornuftige jeg har gjort i mitt liv med å ikke orke å spise og ta medisinen. Men alt er kaos. Jeg mister tilbud med behandler, får ingen jeg kan stole på og fortelle alt til. Ingen i kommunen jeg stoler 100% på. Det er for mange folk å forholde seg til.  Jeg har klage inne på oppfølging av kommunen som er veldig dårlig. Jeg blir nektet innleggelse fordi jeg er kronisk psykisk syk. Så jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er fortvilet. Har sagt det hver gang til behandler, føler meg ikke hørt. Det tilbudet jeg får nå er altfor dårlig. Og alt i mitt hodet er alt fullstendig kaos.  

 

Jeg synes du bør gjøre det beste ut av den situasjonen du nå er havnet i og ikke tenke på hvordan det kunne vært og hvordan det var. Ta innover deg realitetene og si til deg selv at "OK, jeg må avslutte kontakten med behandler" og "OK, om jeg vil ha noen som helst oppfølging når jeg er avsluttet, må jeg gjøre det beste ut av situasjonen og forsøke å bygge opp en så god relasjon som mulig til de som kommer til å være mine kontaktpersoner". Slik jeg har forstått det er avgjørelsen endelig? Du skriver at du er kronisk syk og slik jeg ser det er dette muligens årsaken til at du blir avsluttet. Du har kanskje ikke respondert tilstrekkelig på terapien. Det er du for så vidt med på å bekrefte med den mestringsmåten du nå viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det tatt en del tak i dag. Behandler har ordnet så hjemmetjenesten skal se at jeg svelger medisinene før de går, så jeg ikke får noe valg om å kutte de ut. Så har jeg vært på butikken og kjøpt noe jeg kan tenke meg å spise. Foreløpig har det endt med at jeg har spist en skive med krabbekjøtt og majones, og nå skal jeg prøve å lage meg en wraps med kyllingfilet og salat. 
Så må vel nærme seg noe som kan kalles litt fremgang..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Undulaten skrev:

Nå er det tatt en del tak i dag. Behandler har ordnet så hjemmetjenesten skal se at jeg svelger medisinene før de går, så jeg ikke får noe valg om å kutte de ut. Så har jeg vært på butikken og kjøpt noe jeg kan tenke meg å spise. Foreløpig har det endt med at jeg har spist en skive med krabbekjøtt og majones, og nå skal jeg prøve å lage meg en wraps med kyllingfilet og salat. 
Så må vel nærme seg noe som kan kalles litt fremgang..... 

Bra.

Husk også at det er svært viktig å få i seg nok kalorier. Spis gjerne energitette matvarer som sjokolade og annet godteri, hvis du sliter med å ikke orke mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Bra.

Husk også at det er svært viktig å få i seg nok kalorier. Spis gjerne energitette matvarer som sjokolade og annet godteri, hvis du sliter med å ikke orke mat. 

Takk for tips! Var innom taxfree for et par uke siden, så har nok av energitette matvarer, skal prøve å ta litt sånn etter wrapsen. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Lag noen avtaler om hvor mye du skal spise som ett absolutt minimum. Husk at etter som man ikke spiser mat vil sultfølelsen forsvinne og erstattes med kvalme i stede for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...