Gå til innhold

Flere som har opplevd at psykologen "diagnostiserer" pårørende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker at psykologen min er veldig opptatt av enkelte pårørende i min familie, og at han leter etter eventuelle diagnoser som kan passe de, uten å diagnostisere på ordentlig selvfølgelig. Jeg vurderer det sånn at årsaken til det er at "en slags diagnose" eller at noen diagnostiske trekk ved disse personene kan hjelpe psykologen å forstå mine utfordringer og reaksjoner bedre. Er dette vanlig praksis?

Anonymkode: ad331...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker at psykologen min er veldig opptatt av enkelte pårørende i min familie, og at han leter etter eventuelle diagnoser som kan passe de, uten å diagnostisere på ordentlig selvfølgelig. Jeg vurderer det sånn at årsaken til det er at "en slags diagnose" eller at noen diagnostiske trekk ved disse personene kan hjelpe psykologen å forstå mine utfordringer og reaksjoner bedre. Er dette vanlig praksis?

Anonymkode: ad331...3ad

Nei, det er uvanlig.

Anonymkode: 17c86...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har opplevd som kan ligne litt, er at jeg har blitt fortalt på sykehuset at pasienten  noen ganger er symptomet på at noe er veldig galt i familien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min behandler har sagt at min eksmann er kverulerende, kontrollerende, oppfører seg om et barn osv. Men ikke direkte diagnostisert. Men når han beskriver min eksmann så kan nok en som kan en del om diagnoser skjønne hva han tenker på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker at psykologen min er veldig opptatt av enkelte pårørende i min familie, og at han leter etter eventuelle diagnoser som kan passe de, uten å diagnostisere på ordentlig selvfølgelig. Jeg vurderer det sånn at årsaken til det er at "en slags diagnose" eller at noen diagnostiske trekk ved disse personene kan hjelpe psykologen å forstå mine utfordringer og reaksjoner bedre. Er dette vanlig praksis?

Anonymkode: ad331...3ad

Jeg er spent på hvordan han tenker det kan hjelpe deg med å håndtere _dine_ vanskeligheter og utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mye an på hvilken diagnose pasienten har. Er det svært arvelige lidelser, er det interessant om det finnes andre med det samme i slekten.

Anonymkode: 521a9...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer mye an på hvilken diagnose pasienten har. Er det svært arvelige lidelser, er det interessant om det finnes andre med det samme i slekten.

Anonymkode: 521a9...63c

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer mye an på hvilken diagnose pasienten har. Er det svært arvelige lidelser, er det interessant om det finnes andre med det samme i slekten.

Anonymkode: 521a9...63c

Nja, det kan være intr. for å finne riktig diagnose men utover det har det egentlig liten betydning. Hadde vedkommende enda vært opptatt av relasjonen og samspillet dem imellom hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykolog kan si ting som "det høres ut som din mor er preget av angst", eller "kan han ha asberger?" osv, men hun er samtidig tydelig på at hun ikke kjenner dem og ikke er ute etter å diagnostisere. Jeg synes det er helt greit, og faktisk litt oppklarende. Det hjelper meg at vi kan tenke høyt sammen. 

Anonymkode: e8db1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men jeg opplevet det som "politiske budskap" mere. At psykologen mente hans syn var mere rettskaffent  og høyverdig enn mine pårørendes syn på ting og tang.

I dag har jeg personlig lukket dørene for all politikk for alltid. 

Jeg skulle klaget men tror det var sølt  bort altfor mye tid.

Man bør ikke tvinge sin politikk på andre helt tilfeldige mennesker føler jeg bare. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...