Gå til innhold

Hva kan dette være? Endometriose i urinveier? Noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 30 år gammel kvinne som for 3 uker siden fikk symptomer som ble tolket som en UVI. Smerter nederst i magen og svie i urinrøret (i åpningen). Ikke hyppig vannlating og heller ikke svie når jeg tisset. Urinstix viste kun 1+ på blod. Fikk Selexid og ble muligens noe bedre, men ikke helt bra. Tok bare et par dager etter kuren før jeg var like ille igjen.

Det merkelige er at smertene og svien i urinrøråpningen blir verre når blæra er tom. Det virker som det lindrer å ha urin i blæra, så jeg drikker ganske mye. Men smertene kan også komme og gå, ofte våkner jeg frisk og fin, men etter jeg har stått opp og vært på do kommer smertene og svien. Så går det over etter noen timer, før det blir verre igjen på ettermiddagen som regel. Har også fått smerter i korsryggen. Urinstix og CRP er negativ. Kjønnssykdom eller graviditet kan det ikke være. Har tatt generelle blodprøver som er fine. Er svært sliten/slapp, har ikke klart å trene den siste måneden, feberfølelse og våkner ofte om natta av at jeg er så varm (men ikke svett).

Var og tok celleprøve for to uker siden, alt så normalt ut bortsett fra en cyste på eggstokken på ca 4x5 cm. Gynekologen mente den burde fjernes, så jeg er henvist til operasjon. Ca125 er normal på 24. Han mente cysten lignet enten en endometriecyste eller en tvillingcyste. Har kobberspiral som må byttes til neste år, har vært superfornøyd med den. Menstruasjonen har vært normal, kortvarig og smertefri, men de siste tre gangene har det kommet litt brun utflod både før og etterpå, og jeg har også hatt litt menssmerter, noe som er uvanlig for meg. 

Tenker litt på om jeg kan ha endometriose i urinblære/urinrør som forårsaker svie i urinrøret, smerter nederst i magen og smerter hvis jeg prøver å skvise ut de siste dråpene urin (følelse av å ikke få tømt blæra helt, og den siste skvetten er smertefull). Eller kan det være UVI når stix er negativ? Synes det er så rart at smertene/svien kan komme og gå i løpet av dagen. 

Dette ble veldig langt, men jeg er så fortvilet for legen sier bare at vi skal se det an og at jeg evt kan komme innom med ny urinprøve hvis smertene blir verre. Har ikke fått svar på celleprøven enda. 

Anonymkode: 58ff1...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest at spiraler gjør til at du får cyster. Fordel å miste mensen i 3-5 år. Men jammen er det mange bivirkninger av spiraler også. Syns ikke spiral er verdt bivirkningene i det lange løp.

Anonymkode: 3dcee...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose i urinrør er meget sjelden, jeg husker ikke å ha sett det hos de tusener av kvinner med endometriose, som jeg har vært i kontakt med gjennom 40 år. Endometriose kan ofte sitte omkring urinblæren, men det vil neppe kunne gi smerter i urinrøret. Du er henvist til vurdering fjerning av cyste på eggstokk. Muligvis kunne du be om cystoskopi (kikkertundersøkelse) av blære samtidig?

Vennlig hilsen Mette

 

PS man får ikke cyster av kobberspiral, men noen kan få helt ufarlige små cyster av hormonspiralen. Spiraler er prevensjonsmidler som sterkt anbefales av Legemiddelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da er det vel neppe endometriose, men jeg skal høre om det er mulig å få utført cystoskopi i samme seanse som fjerning av cysten. Har fått time på sykehuset i november og ut i fra innkallingsbrevet ser det ut til at det bare er en vanlig time på poliklinikken først, så blir jeg vel evt satt opp til operasjon etter det.

Har hatt så mye smerter fra og til i helga at jeg vurderer å få time hos fastlegen denne uka. Det er åpenbart noe galt, og det er så utrolig vondt når smertene og svien setter inn. Men når stixen var negativ sist så virket det bare som legen ikke hadde noen forslag til hva som feiler meg, og hun har tydeligvis ikke tenkt å utrede meg videre heller. Men jeg kan jo ikke gå rundt å ha så vondt og spise Paracet daglig heller...kjenner jeg begynner å bli litt bekymret for resultatet på celleprøven :(

Har hørt så mye negativt om spiral, og kanskje spesielt kobberspiral, men jeg er strålende fornøyd med min. 

Anonymkode: 58ff1...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man får lettere cyster, som en annen bruker skrev over her. Og at det er høyere infeksjonsrisiko siden man trossalt har et fremmedlegeme i kroppen. Men det stemmer kanskje ikke? Har jo også lest skrekkhistorier om spiraler som har grodd fast og må opereres ut, men det hører vel til de ekstreme sjeldenhetene håper jeg. Gruer meg skikkelig til min må byttes til neste år :( Har ikke født barn, så jeg er redd det skal være vondere fordi det kanskje er trangere forhold? Jeg er i tillegg liten og sped. Jeg besvimte når fastlegen prøvde å sette den inn, måtte til gynekolog og da gikk det heldigvis veldig fint og nærmest smertefritt.

Vikaren til fastlegen min ble rystet når hun hørte jeg brukte kobberspiral. "Det er jo nesten ingen som bruker det lenger", fikk jeg høre. Jeg ble veldig humørsyk og deprimert av p-piller, så jeg er sjeleglad for at det finnes et hormonfritt alternativ! 

Anonymkode: 58ff1...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Med den sterkeste hormonspiralen kan det oppstå helt ufarlige cyster på eggstokkene.

Det er en myte at det er øket risiko for infeksjon.

Spiraler gror ikke fast, men iblant trekker tråden seg opp i livmoren, så det kan være litt vanskelig å hente den ut. Det lykkes nesten alltid, men en sjelden gang gis det en lett rus for å få den fjernet.

Det er mye enklere å fjerne spiralen enn å sette den inn.

Heldigvis har vi kobberspiraler, for noen få reagerer på hormonspiralen.

Det var kommentar til dine bekymringer.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ☺️. Jeg gikk også i lange tider og svidde i urinrøret, og var ubehagelig etter jeg hadde tisset. Ingen urinveisinfeksjon, ikke sopp ol. Men svien var der.. Skal gjøre en lang historie kort, diagnosen ble interstitial cystitis, på norsk smertefull blære syndrom, ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for at du deler din erfaring :) Hvordan ble diagnosen stilt? Måtte du gjennom noen undersøkelser/prøver?  

Anonymkode: 58ff1...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Interstitiell cystitt er en kronisk 'betennelsestilstand' i blæren som kan påvises ved cystoskopi, kikkertundersøkelse av blæren.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...